Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-02, 12:28
  #1
Medlem
Har en Macbook Pro 15 som har runt fem år på nacken. Den har fungerat hyggligt fram tills nyss, då det verkar som att grafikkortet börjar krokna. Har kommit fram till att det med all sannolikhet måste bytas ut.

Står i valet och kvalet mellan att köpa en ny eller lägga pengar på att byta grafikkort (och moderkort?) samt lägga på mer ram och solid state-disk. Eventuell besparing delfinansierar en Air, som täcker 80 % av mina behov. Jag är inte superberoende av mobilitet, upplösning och batteritid när det gäller den gamla datorn, samt att det skulle vara smidigare att ha en mindre för dessa ändamål.

Är det värt att lägga pengar på en såpass gammal dator eller kommer dödsklockan skapa följdfel in i oändlighet?

(Tillägger att jag hade tänkt göra hårdvaruuppgraderingarna själv medan lämna in den till någon för reparation av grafikkort.)
__________________
Senast redigerad av hellcrime 2015-02-02 kl. 12:33.
Citera
2015-02-02, 13:24
  #2
Medlem
Littons avatar
Är du säker på att det är grafikkortet? Inte så vanligt att det är går sönder, men visst det händer.

Uppgradering a minne är billigt och om du inte har några stora lagringskrav på SSD så blir även den överkomlig. Kom ihåg att en äldre MacBook Pro inte har snabbaste SATA gränssnitt (i skrivande stund 6 GB/s). Kolla under systemrapport > SATA > Länkhastighet. En 3 GB/s SSD är billigare än 6, men visst SSD är bakåtkompatibla så du kan planera för framtiden med en snabb.

Och du kan köpa originalgrafikkort betydligt billigare på eBay!
Citera
2015-02-02, 13:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Är du säker på att det är grafikkortet? Inte så vanligt att det är går sönder, men visst det händer.

Uppgradering a minne är billigt och om du inte har några stora lagringskrav på SSD så blir även den överkomlig. Kom ihåg att en äldre MacBook Pro inte har snabbaste SATA gränssnitt (i skrivande stund 6 GB/s). Kolla under systemrapport > SATA > Länkhastighet. En 3 GB/s SSD är billigare än 6, men visst SSD är bakåtkompatibla så du kan planera för framtiden med en snabb.

Och du kan köpa originalgrafikkort betydligt billigare på eBay!

Tack.

Mörka partier blir flimrande grönt, en snabb googling gav vid hand att det antagligen hade med grafikkortet att göra. Har förvisso inte utrett det vidare, kan kanske vara mjukvara som ställer till det.
Citera
2015-02-02, 13:43
  #4
Medlem
Littons avatar
Ah, någon som tackar på FB. Det värmer, tillhör inte det vanliga numera. Framtiden ser ljus ut för dig (ej ironisk).

Mycket möjligt att så är fallet med ditt grafikkort.

Rättelse GB ska vara Gb!

Om du kan hålla in en skruvmejsel så rekommenderar jag eBay för grafikkort. Kjell o Co har ju billiga kit med små mejslar för it. Har själv en äldre MBP och har bytt minne och HD. Den går hur bra som helst.
Citera
2015-02-02, 15:17
  #5
Medlem
Det är trevligt att vara trevlig. Så tack igen.

Är rätt så haj på att skruva så det blir till att kolla vidare vad jag kan lösa på egen hand. Gillar att köpa nytt men har väldigt svårt för att slänga något som man en gång i tiden betalat dyra pengar för.
Citera
2015-02-02, 19:06
  #6
Medlem
SirKnasens avatar
Grafikkretsarna sitter fastlödda på logikkortet så det blir ett helt logikkortsbyte om det nu är det det är fel på vilket låter mest troligt.
Är det en 15" mid-2010 så är grafikproblem vanligt, så vanligt att Apple t.om hade ett "Quality Program" för problemen med ett kostnadsfritt logikkortsbyte inom 3år från inköpsdatum.
Men de visade sig mest i att datorn hängde sig eller skärmen blev svart.
Citera
2015-02-02, 19:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Grafikkretsarna sitter fastlödda på logikkortet så det blir ett helt logikkortsbyte om det nu är det det är fel på vilket låter mest troligt.
Är det en 15" mid-2010 så är grafikproblem vanligt, så vanligt att Apple t.om hade ett "Quality Program" för problemen med ett kostnadsfritt logikkortsbyte inom 3år från inköpsdatum.
Men de visade sig mest i att datorn hängde sig eller skärmen blev svart.
Tack. Är det något man kan/bör byta själv?
Citera
2015-02-02, 19:28
  #8
Medlem
SirKnasens avatar
Klart du kan och det går men det är väl kanske inte helt lätt att få tag i ett bättre begagnat logikkort till bra pris. Annars är det till att lämna in datorn hos en Service Provider och punga upp en 6000kr för reparation.... om det nu är logikkortet.
Citera
2015-02-02, 21:40
  #9
Medlem
Nu är jag lat, men när jag ändå har en tråd så... Finns det något bra sätt att se om det är ett mjukvarufel, starta om från annan skiva eller så?

(En gång i tiden hade jag bra koll på macar, men eftersom jag inte haft problem på ett tag så har jag inte hållit mig ajour.)
Citera
2015-02-03, 16:08
  #10
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Nu är jag lat, men när jag ändå har en tråd så... Finns det något bra sätt att se om det är ett mjukvarufel, starta om från annan skiva eller så?

(En gång i tiden hade jag bra koll på macar, men eftersom jag inte haft problem på ett tag så har jag inte hållit mig ajour.)

Installera OS X på ett USB minne och håll nere ALT när du startar och välj USB minnet.

Förut fanns det något som hette Apple Service Diagnostic DVD.
https://discussions.apple.com/thread/4414232?tstart=0

eBay Apple MacBook Pro motherboards

Bra hjälp och verktyg, iFixit
https://www.ifixit.com/Teardown/MacB...+Teardown/2212
Citera
2015-02-04, 04:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Installera OS X på ett USB minne och håll nere ALT när du startar och välj USB minnet.

Förut fanns det något som hette Apple Service Diagnostic DVD.
https://discussions.apple.com/thread/4414232?tstart=0

eBay Apple MacBook Pro motherboards

Bra hjälp och verktyg, iFixit
https://www.ifixit.com/Teardown/MacB...+Teardown/2212
Lysande, stort tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback