Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-02, 10:22
  #1
Medlem
Hej!

Som titeln lyder söker jag efter en bilrutt runt sydön på ca 20 dagar. Måste avsluta i Christchurch och är öppen för alla förslag.

Tack på förhand!
Citera
2015-02-03, 02:33
  #2
Medlem
Fleamans avatar
Vet du vart du ska börja? Jag hade åkt västkusten från Nelson ned till Greymouth, fantastiskt fin kuststräcka. Efter Greymouth kan du ta Arthur's pass(också grymt fint) över till östkusten och fortsätta ned mot Dunedin. Därefter är både Queenstown och Te Anau värda ett besök. Dock är det inte helt optimalt om du ska avsluta resan i Christchurch, men det är fortfarande det bästa alternativet enligt mig.
Citera
2015-02-03, 11:20
  #3
Medlem
Var jag kommer landa är inte bestämt ännu, men hemresan är planerad från Christchurch. Kanske är bäst för själva ruttens skull att också börja i Christchurch?
Citera
2015-02-04, 02:38
  #4
Medlem
Fleamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetFejk
Var jag kommer landa är inte bestämt ännu, men hemresan är planerad från Christchurch. Kanske är bäst för själva ruttens skull att också börja i Christchurch?
Mja, det beror väl på var du vill åka. Om du vill upp till Nelson / Abel Tasman så kan du lika gärna börja resan där uppe, men annars går ju Christchurch också bra - dock kan det bli lite sicksackande om du vill över till västkusten(vilket du bör) för att sedan köra tillbaks, men det kanske inte är hela världen.
Citera
2015-02-04, 12:05
  #5
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleaman
Mja, det beror väl på var du vill åka. Om du vill upp till Nelson / Abel Tasman så kan du lika gärna börja resan där uppe, men annars går ju Christchurch också bra - dock kan det bli lite sicksackande om du vill över till västkusten(vilket du bör) för att sedan köra tillbaks, men det kanske inte är hela världen.
Då missar man Kaikoura dock.
Tycker det är jäkligt nice (men litet).

Annars som jag skrev i den andra tråden...

Citat:
Båda kusterna. Vägen går ju där, och det mesta ligger nära havet.
Undantaget är vägen Haast-Wanaka-Queenstown-Invercargill.
Glöm inte en avstickare till Te Anau och Fiordlands!

Vill du korsa landet är Lake Tekapo och Arthur's Pass alternativ.
Skippa glaciärerna anser jag. Inget märkvärdigt om man är europe.
__________________
Senast redigerad av Ballongdjur 2015-02-04 kl. 12:16.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2518741

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback