Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-01, 15:25
  #1
Medlem
Hej!
För ett tag sedan lämnade jag in min dator till apple store på grund av datorn inte gick igång.
Jag kom in i recovern et cetera, dock vid försök att hitta hårddisken gick det slint. Vid överlämning till apple påståd dem att det var fuktskador på komponenter för sammanlagt 13k(!!). Jag tackade så mycket för kostnadsförslaget, men inombords tyckte jag att det lät helt jäkla galet att det skulle kosta så mycket för att byta ut en hårddisk.
I rapporten stod det fuktskada på;
- Processor
- Batteri
- Hårddisk
- Diverse kablage

Det första lustiga jag tyckte med rapporten var om batteri och processor var skadat, hur kunde jag komma in i recovern?
För det andra så har jag nu idag lyckats installera OSX på en separat disk och boota burken. Vad äns? OSX hittar alla komponenter förutom den fastlödda hårdisken så klart, men den bootar fin fint på den externa.
Vad bör jag göra? Apple påstår alltså att 3 grejor är trasiga och behöver bytas ut. Jag fick aldrig se den på plats i butiken utan tog hem den förra veckan utan att reparera för att se om jag kunde lösa problemet själv.
Vid tidigare produktfel har det varit svårt att överklaga mot fukt, men va fan... nu då? Datorn fungerar ju..till viss del?

Tacksamt för svar!
Citera
2015-02-01, 15:27
  #2
Medlem
tzjs avatar
Brutala kostnader. Låter lite som mjölkning tyvärr.

Vilken modell har du? Du kan sannolikt byta disk själv så länge den inte innehåller de på moderkortet pålödda flashlagringarna.
Citera
2015-02-01, 15:29
  #3
Medlem
Har en rMBP 13.
Kollade lite på iFixit och det ska gå att byta hårddisken själv om man t.ex beställer en från ebay.
Men alltså, va fan, kan man inte göra något? Skrika på apple eller något? Visa att skiten fungerar? Det känns taskigt att komma och påstå att nästan alla komponenter behöver bytas och så visar det sig att den bootar.
Citera
2015-02-01, 16:09
  #4
Medlem
Är det intermittenta fel?
Citera
2015-02-01, 17:30
  #5
Medlem
Inte vad jag vet.
Apple påstår att dem flesta komponenterna är fuktskadade. Försökt pilla omkring i OSX idag men ser inget som skulle tyda på att något skulle vara trasigt. Har själv inte öppnat och kollat inne i själva laptopen, det ända jag vet är att hårddisken inte hittas. Men ja, datorn flyter på från en USB-sticka för tillfället.
Citera
2015-02-01, 18:56
  #6
Moderator
Falukropps avatar
De definierar säkert "fuktskada" på det sätt som inbringar mest pengar, dvs en lätt upplöst klisterlapp på batteriet = fuktskada, eller vattenfläckar på processorn = fuktskada. Det kan också vara frågan om rena antaganden, exempelvis att batteriet alltid blir skadat om det tränger in fukt i datorn, då det ofta medför snabb urladdning av batteriet, vilket det inte gillar.

När de ändå har datorn öppen tar det dem inte många minuter att byta fler komponenter, och salta på räkningen därefter. Jävligt bra timpenning för dem. Dessutom har de nog ganska duktig avans på delarna i sig. Utöver det minskar alla nya delar de kan sätta i risken för retur på jobbet. De har ingenting alls att förlora på att byta så många delar de kan motivera.

Jag hade öppnat datorn, tittat efter hur det såg ut, och rengjort från eventuella avlagringar och sådant som kan ha kommit av vattnet, om det nu ens är en fuktskada det är frågan om. Även om vattnet i sig dunstar bort, så kan det lösa upp och föra med sig allsköns jucklo i tangentbord etc med sig in i datorns innandöme.

Problemen med hårddisken kan du utgå från har med hårddisken själv att göra, vore det controllern som strulade hade du haft med ett moderkortsbyte på offerten. Är din externa disk en 2.5":are? Förslagsvis plockar du den disken ur kabinettet och provkör datorn med den ett tag. Funkar det som det ska några månader kan du köpa en ny disk, och anse problemet som löst. Eller så köper du en ny disk redan nu, och om det nu är fler fel på datorn, så kan du köpa ett tomt diskkabinett, och har i värsta fall en till portabel hdd.

Jag undrar dock i mitt stilla sinne hur fan en fuktskada skulle kunna uppkomma utan att du märkt det? Har du haft den i en väska tillsammans med nån vattenflaska? Använder någon annan än du datorn? Eller - med risk för att låta som något av en konspirationsteoretiker - är de rent av så jävla fula att de kallar sådant de inte kan pinpointa för fuktskador? Dubbel vinst för dem att göra så, 1) de kan ta betalt för det istället för att det blir ett kostsamt garantiärende, och 2) det ser bra ut i felfrekvensstatistiken för Apple om konsumenten själv åstadkom skadan.
Citera
2015-02-01, 20:37
  #7
Medlem

Hej och tack för det långa svaret!
Öppna datorn ska jag när jag hittar tillräckligt små mejslar. Vet inte riktigt vad jag gör om jag hittar fukt där, lägger den i ris? Men nä det finns säkert någon guide bara jag googlar!
Förlåt att jag var lite otydlig, men jag har installerat OSX på ett Micro SD-kort (64gb) och håller på att göra en time-machine backup as we speak på en extern HDD. Jag hade tänkt köra via SD-kortet tills vidare i ett par veckor och om allting verkar vara som det ska beställer jag en ny hårddisk som jag låter en släkting som arbetar med reparation av Mac installera.

Utöver att datorn inte hittar SSDn som sitter i fungerar allt som det ska. Program öppnas (om något långsamt pga SD-kortet), batteriet verkar må bra, skärmen fungerar et cetera. Datorn är bara 2 månader gammal och har inte en skråma på sig. Jag är ensam ägare på den =)

Jag nämnde aldrig det i början men jag hade varit på semester över julen och lämnat datorn hemma. Rums tempen var väl som vanligt, det läckte inte in från tak eller något utan den ville bara inte komma igång när jag kom hem. Segt vid juletider!

Jag håller med dig om att det hela låter ganska så otroligt. Lägger helst inte ut bilder etc, men du får ta mitt ord att datorn ser fabriksny ut. Har haft Mac datorer i år (samt släktingar med dem) och aldrig upplevt något liknande. Första gången jag är med om ett sådant stort frågetecken kring en reparation, som nu visar sig till och med vara rent ut sagt skitsnack! Jag är beredd att hålla med dig om dina konspirationsteorier. Man kan undra om detta är en vanlig ursäkt dem använder för att beskylla kunden?
Om jag öppnar upp datorn och det visar sig inte vara något där, kan jag ta den till dem och försöka kräva någon form av förklaring? Räcker det om jag bara åker dit med datorn och visar att den faktiskt är igång? Har man någon chans som konsument mot ett företag?
Citera
2015-02-01, 21:05
  #8
Medlem
Jag tror det råder lite missförstånd och kanske förutfattade meningar här.

Först, helt klart tar Apple ofta bra betalt för sina grejor, men det är inte desamma som att de därför skulle luras avsiktligt för att klå pengar av dig.

Apples policy är att de lagar allt eller inget, typ. Så är det t ex på iPhone om man lämnar in dem för service t ex ett displaybyte. Då har de ett högre pris som de alltid låser först och för vilket de byter allt som behöver bytas för att luren ska bli som ny igen, men sen ett lägre pris som gäller om det endast är skärmen som är skadad och behöver bytas.

Kanske de kör med samma policy på datorerna. En annan sak är att det inte alls behöver vara konstigt att du kommer in i din dator och den verkar funka fast Apple sagt att det var skador på en hel del saker. Att det är skador betyder inte att de inte kan funka, utan att de är skadade och så kanske man inte kan vara säker på när de kan sluta funka rätt var det är.

De gånger jag har haft med Apples support och service att göra så har det aldrig blivit särskilt dyrt, och de har varit mycket hjälpsamma. Har fått flera saker bytta gratis eller på garanti långt efter garantin gått ut etc.
Citera
2015-02-01, 21:31
  #9
Medlem
SirKnasens avatar
Håller med om att rapporten kanske ser konstig ut men det är lurigt med fuktskador.
En dator kan ju till synes fungera OK även om man klart och tydligt ser intorkad Coca Cola på logikkortet och flashminnet. Ska man då utesluta dessa komponenter i kostnadsförslaget? Komponenterna kan ju sluta fungera vilken sekund som helst pga fuktskadan.

Processor sitter ihop med logikkortet, svindyrt
Batteri sitter ihop med TopCase/Tangentbord, svindyrt och väldigt tidskrävande att byta
Hårddisk är detsamma som flashminne i denna modell, hutlöst ockerdyr som reservdel från Apple
Citera
2015-02-01, 23:31
  #10
Medlem
hasenfrasens avatar
Där jag jobbade (större professionell kedja) blev fuktskadade datorer alltid ett försäkringsärende för kunden, vi vägrade laga dem och skrev istället ett utlåtande till kunden att lämna in till försäkringsbolaget för ersättning.
Citera
2015-02-14, 04:43
  #11
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facemeats

Hej och tack för det långa svaret!
Öppna datorn ska jag när jag hittar tillräckligt små mejslar. Vet inte riktigt vad jag gör om jag hittar fukt där, lägger den i ris? Men nä det finns säkert någon guide bara jag googlar!
Förlåt att jag var lite otydlig, men jag har installerat OSX på ett Micro SD-kort (64gb) och håller på att göra en time-machine backup as we speak på en extern HDD. Jag hade tänkt köra via SD-kortet tills vidare i ett par veckor och om allting verkar vara som det ska beställer jag en ny hårddisk som jag låter en släkting som arbetar med reparation av Mac installera.

Utöver att datorn inte hittar SSDn som sitter i fungerar allt som det ska. Program öppnas (om något långsamt pga SD-kortet), batteriet verkar må bra, skärmen fungerar et cetera. Datorn är bara 2 månader gammal och har inte en skråma på sig. Jag är ensam ägare på den =)

Jag nämnde aldrig det i början men jag hade varit på semester över julen och lämnat datorn hemma. Rums tempen var väl som vanligt, det läckte inte in från tak eller något utan den ville bara inte komma igång när jag kom hem. Segt vid juletider!

Jag håller med dig om att det hela låter ganska så otroligt. Lägger helst inte ut bilder etc, men du får ta mitt ord att datorn ser fabriksny ut. Har haft Mac datorer i år (samt släktingar med dem) och aldrig upplevt något liknande. Första gången jag är med om ett sådant stort frågetecken kring en reparation, som nu visar sig till och med vara rent ut sagt skitsnack! Jag är beredd att hålla med dig om dina konspirationsteorier. Man kan undra om detta är en vanlig ursäkt dem använder för att beskylla kunden?
Om jag öppnar upp datorn och det visar sig inte vara något där, kan jag ta den till dem och försöka kräva någon form av förklaring? Räcker det om jag bara åker dit med datorn och visar att den faktiskt är igång? Har man någon chans som konsument mot ett företag?


Efter så lång tid kommer det med största sannolikhet inte vara någon fukt kvar, och eventuella skador är redan skedda. Det enda skälet att öppna datorn är om du personligen vill konstatera om det verkligen finns spår efter fukt i den, eller verkligen skaffa dig hängslen till livremmen och säkerställa att det absolut inte finns minsta fuktspår kvar i några undangömda skrymslen. Men i och med att du har din släkting, är det inte säkrast att överlämna den kollen åt honom också? Han kan ju ta en kik på saken när han ändå är inne i datorn för att byta SSD, och ta lite foton på innanmätet.

De där metoderna med att torka datorn mha något hygroskopiskt typ silicagel, ris, etc, eller ännu bättre slänga in den i ugnen på låg temperatur några timmar är akutåtgärder som ska sättas in så tidigt som möjligt, och allra helst efter att datorn omedelbart efter olyckan gjorts helt strömlös, vilket ju inte är helt trivialt på en MBP. Så långt i efterhand gör de knappast någon nytta i alla fall

Funkar det att köra från ett SD-kort så behöver du knappast provköra ett par veckor, jag hade nöjt mig med att se att den bootar upp som den ska, och att köra den ett slag för att se att batteriet räcker så länge som det bör. Eventuellt kan man kosta på sig att köra en repa Memtest86+ på den, och kanske något benchmarkprogram som lastar processor, GPU och lagringsmedia ordentligt, om det nu finns något sådant till osx.

Tänk bara på att du med en viss sannolikhet förverkar garantin om du berättar att du öppnat datorn på eget bevåg. Är de vakna så noterar de saken, de har säkert internrapporteringssystem för datorer som kommer in på reparation. Väg eventuell framtida nytta du kan ha av garantin mot tillfredsställelsen att ha dem att förklara sig och eventuellt sätta dem på plats om datorn inte visar några tecken på fuktskador.

I och med att du haft datorn inne på reparation så kommer du säkert undan med att öppna den så länge du inte säger något om saken, eventuella spår av öppningen du gör kan ju lika bra ha kommit av deras felsökning. Det enda undantaget vore väl om de gör felsökningen via något diagnostikprogram eller så som gör antagandet att det är frågan om en fuktskada, och aldrig har öppnat datorn. Är inte så insatt i vilka möjligheter Apples egna tekniker har, och vad deras hårdvarudiagnostikprogram kan, även om jag inte ser hur det skulle vara möjligt att diagnosticera en fuktskada på ett tillförlitligt vis med mjukvara. Din släkting kanske vet besked i frågan om deras procedurer? Du kan ju annars alltid kolla om det syns tecken på att de öppnat datorn i skruvarnas spår eller så.

Som sagt, det var något av en vild konspirationsteori. Även om jag är övertygad om att de gladeligen byter grejer som rent krasst sett inte behöver bytas, så är det faktiskt ganska orimligt att Apple skulle vara så oseriösa att de lastade kunderna för icke diagnosticerbara fel. Var nog lite väl förflugen där. Hittar du inget som tyder på en fuktskada, så är det nog med största sannolikhet frågan om en feldiagnosticering.

Därifrån kan man förstås sedan fråga sig om det är schysst att offerera kunden dyrbara reparationer och utbyte av delar baserad på diagnostik som följdaktligen måste vara otillförlitlig.

Men men, öppna ni datorn och se vad finner. Innan ni gjort det är det ju inte mer än ren spekulation, även om det låter ganska märkligt att det skulle kunna kommit in fukt i datorn utan att du märkt det, eller att du skulle kunna glömt bort en sådan händelse på bara två månader

I övrigt, ursäkta det något sena svaret!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback