Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-02-01, 03:18
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shenandoah
Tackar de (få) som svarat på min fråga. Nu lämnar jag tråden, då jag inte har någon lust att diskutera barnuppfostran och irrationella rädslor och allt möjligt annat fullständigt oväsentligt som nämnts.

Lite synd, jag som just skrivit en lång relevant inlägg angående dina frågor och svar, även ett par allmänna tips. Pm'a mig om du återvänder till tråden.

Sen om du absolut bara vill ha svar på om det är lagligt och slippa alla andra kommentarer så kanske du själv bör undvika oväsentligheter i TS och bara ställa frågan?

Fick barnen att gråta.
Stressar runt.
Jägaren var man.
Bössan stor.
För att någon äter lite viltkött måste alla äta kött och förstöra jorden, förutom du då

Sånt får lätt kommentarer.. Mamma får ringa polisen..
Citera
2015-02-01, 18:08
  #38
Medlem
inom detaljplanerat område krävs det polistillstånd för att avfyra vapen. Så kallade "kommunjägare" eftersöksjägare och skyddsjägare kan ha sådana tillstånd. Även andra jägare kan ansöka om tillstånd, men det ges inte ut ofta. Utanför detaljplanerat område finns det inga generella regler på hur nära väg eller hus (men hus och tomt är alltid detaljplanerat område) man får, eller inte får, vara när man jagar. Huvudsaken är att jakten sker under säkra former.
Eftersom vi pratar om ett jaktlag med flera hundar, flera hundra meter från närmaste hus och inne på ett skogsområde som du beskriver som att sträcka sig mil, så är det med säkerhet inte frågan om detaljplanerat område, utan bara vanliga jägare som jagade i kanten på mark de hade jakträtt på.

Allemansrätten säger att man inte får störa markägarens brukande av marken. jakt räknas som brukande av mark, och personer med jakträtt representerar markägaren (oavsett om markägaren är staten, ett skogsbolag eller en privatperson) om inget annat är bestämt.
Att så många personer regelbundet vandrar genom ett område så att det nöts upp stigar, tar inte ifrån markägaren rätten till att själv bruka marken. Går du över mark du inte själv äger är du alltså skyldig att inte störa jakt som pågår där av jakträttsinnehavare. Du måste inte gå därifrån, men om du väljer att vara kvar är det din skyldighet att inte störa.

Sedan kan man diskutera vilket straff man skulle få (förmodligen inget) för att störa jakt eller på annat sätt bryta mot allemansrätten, eller vad som händer om markägare själva (istället för att kalla på polis) avhyser de som bryter mot allemansrätten, men det är en fråga för jurister.
Citera
2015-02-04, 12:43
  #39
Medlem
Paijters avatar
Promenera på. Det är större risk att man dör i en bilolycka än att man blir skjuten av en jägare.
Citera
2015-02-05, 18:30
  #40
Medlem
Snuttepuffs avatar
Rådet att TS ska "ropa på polis!" när markägaren eller arrendator brukar marken på ett av dom sätt dom har rätt att bruka marken är så jävla puckat. Det är fan i mig tragiskt hur korkade människor kan bli.

Till TS: Med all sannolikhet är det DU som inkräktar på någon annans aktivitet, inte tvärt om. Allemansrätten är inte en "rätt", det är ett slags undantag under ansvar från äganderätten. Människor som du, som uppenbarligen inte fattar det här med mitt respektive ditt är det främsta hotet mot allemansrättens fortlevnad.
Så nästa gång du ser "ett helt jaktlag" på din promenad tycker jag du glatt ska vinka och säga "hej!". För dom har större rätt till marken än vad du har. Faktiskt.

Snuttepuff - jävligt trött på folk som "allemansrättar" ner marken med skräp, ridning, motorcykelåkning i planteringar, eldning osv osv.
Citera
2015-02-06, 00:36
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
På en normal skogspromenad kan man passera 50 markägare


Kan du visa några olika ställen? Där man passerar 50 markägare på en normal skogspromenad.

Kul om du kunde länka till någon karta där man passerar 50 olika markägare under några kilometers skogspromenad. Ännu mera konstigt skulle det vara om några inte tillhörde samma viltvårsområde.
Citera
2015-02-11, 18:31
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shenandoah
Kan detta verkligen vara okej? Där fanns inga skyltar heller om att jakt pågår, ingenting. Att se en snubbe stå med ett stort gevär precis intill en stig när man går med två småbarn är verkligen inte trevligt, inte heller att höra skott så nära inpå. Jag är bara nyfiken på om detta är tillåtet...eller om dessa jägarna bara hade extremt dåligt omdöme.

Ja det kan vara helt ok. Inte långt från där jag bor, finns det områden som inte har någon mil av skog åt något håll och där det jagas ibland. Egentligen är det bara en skogsbacke nedanför ett bostadsområde. Normalt anses det väl lämpligt att ställa ut skyltar med "jakt pågår" och liknande.
Citera
2015-02-13, 00:59
  #43
Medlem
Angerods avatar
Liknande hände mig 2 lördagar förra månaden. Dock så var det i ett område med kommunalt anlagda eljus-spår som börjar 10m från närmsta 5 vånings hus. Stötte på 4 jägare samt hundar kanske 100 m in i skogen runt 10 på morgonen. Kändes ganska knepigt. Visst en gång kan ju vara eftersök eller dyl men inte flera sådär. Nu är jag inte speciellt orolig att bli skjuten men det kan väl inte vara en så givande upplevelse för jägarna heller.
Citera
2015-02-13, 14:54
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shenandoah
Menar du att alla ska ringa markägaren varenda gång man ska ut på en promenad i skogen, och fråga om någon jagar där just då? Ja, det låter ju fullt rimligt...
Ja, det är det faktiskt såvida det inte är du som är markägare eller har nyttjanderätt. Det är faktiskt någon annans mark som du rör dig på. Om man t ex endast har rätt till småviltsjakt och ska jaga i ett område där någon annan äger rätten till högvilt så är man skyldig att informera dessa om man ämnar röra sig i området. Det brukar vara reglerat i kontrakt. Rent juridiskt kanske medelsvensson bara kan knata ut i skogen, men då de sker det också på egen risk och chansen till skadestånd är obefintlig om det skulle ske någon olycka.
Citera
2015-02-17, 10:41
  #45
Medlem
Det är verkligen en definitionsfråga hur nära husområden vid jakt det föreligger. Finns det inte nerskrivet i jaktförordningen?
Citera
2015-02-17, 22:00
  #46
Medlem
KnockeSmockes avatar
Det är ju tråkigt om någon känner sig traumatiserad p.g.a att denne har sett en jägare i skogen, men med de hundratusentals jägare vi har i Sverige så är det nog en minoritet av landsortsbor som riktigt upplever det som TS gör.

Däremot finns det nog en del stadsbor som tycker att det är läskigt med jakt och slakt, trots att de betalar 800 kr/kg för eko/viltkött. Samma människor brukar gråta en tår när det fälls träd, samtidigt som de propsar på att allt ska tillverkas av trä och oblekt papper.

Att bruka den skog man äger såsom man gjort i tusentals år verkar TS tycka står lågt i rang gentemot mot sin egen missuppfattade bild av allemansrätten.

Men självklart är jägaren skyldig att alltid skjuta med säkra skottvinklar och/eller kulfång. Dock är jägaren inte skyldig att skydda TS från att se en glimt av hur världen faktiskt fungerar utanför tullarna. Speciellt om hen gästar annans mark.
Citera
2015-03-03, 22:07
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shenandoah
Men snälla du, tänk lite längre. Tror du att markägaren skulle bli glad över att få 20 samtal dagligen från personer som undrar angående jakt? Det är nämligen inte bara jag som går där, och inte heller bara jag som tycker att det är obehagligt att gå mitt bland jägarna.

Men korkade människa! Du menar på fullaste allvar att DU i första hand har rätt att nyttja marken trots att du bevisligen inte äger den? Tankevurpa?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback