Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-05-05, 00:30
  #61
Medlem
dirtydave82s avatar
https://sv-se.facebook.com/pages/Ras...85254424837735

Verkar tyvärr vara en riktigt oturs sträcka, även när man läser där-

Rastplatsen:

60°47'37.9"N 17°04'59.1"E

Vilka är med på en expedition i sommar? Eventuellt dokumentär?

Behöver ett team. en kameraman, en ljudkille, en trollgumma och en lokalis med kännedom kring skog och mark i området.

Material: Metall detektorer och värme sensorer. Spadar?
__________________
Senast redigerad av dirtydave82 2016-05-05 kl. 00:34.
Citera
2016-05-16, 08:26
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
https://sv-se.facebook.com/pages/Ras...85254424837735

Verkar tyvärr vara en riktigt oturs sträcka, även när man läser där-

Rastplatsen:

60°47'37.9"N 17°04'59.1"E

Vilka är med på en expedition i sommar? Eventuellt dokumentär?:evilgrin39:

Behöver ett team. en kameraman, en ljudkille, en trollgumma och en lokalis med kännedom kring skog och mark i området.

Material: Metall detektorer och värme sensorer. Spadar?

Jag är lätt på, bor inte jättelångt bort så vi kan använda det som bas. Jag kan ställa upp som kamera eller ljud.
Citera
2016-08-15, 18:31
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Jag vet ingen människa som har sett dessa med undantag för mormor
som berättat om "lykttåg på ängarna" i yngre dagar och generationer bakåt.

Men det faktum att man inte ser dem överhuvudtaget får mig att ta avstånd.

Så fruktansvärt nyfiken. Men om jag inte ens vet ifall jag förstör saker för dem
enbart genom att traska runt och leta, så låter jag definitivt bli.

Det finns så mycket vi inte vet och mina avsikter är helt goda.

Pratade med en vän och går man dit med vördnad och respekt,
( gåvor i tillägg tydligen). Minns inte vad för gåvor nu. Men då kan det fungera.

Fick rådet att ta med utrustning för att filma utifall att. Men jag tror vissa saker
skall vara orörda. Men visst vore det fräckt.

Men hur stort genomslag hade det fått på Youtube 2015 ändå? Ärligt talat.

Kanske man skall lyssna till de "galna" råden i vissa fall och se till det faktum
att olyckor faktiskt minskar i vissa delar av landet när det får vara ostört.

Nu kom jag på en annan sak min mormor berättade för mig.
Om julen så ställde dem ut gröt i ladugården hos hästarna.

Och på morgonen, ( och även inom loppet av bara någon timmes intervall vissa jular,
så var hästarnas manar flätade). Dem gick ut då hästarna började föra liv och voila,
hästarna var flätade / hade flätor.

Min mormors största frågetecken med dessa händelser var det faktum att detta
"fenomen" kunde upprepa sig flera gånger under samma kväll.

Och ingen visste hur man kunde fläta hästarna så fort.

Det där med fätorna låter intressant. Var bodde din mormor när det hände?
Citera
2016-09-10, 20:15
  #64
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Det där med fätorna låter intressant. Var bodde din mormor när det hände?

Jag vill minnas att hon bodde någonstans runt Bigfootlives, närmare bestämt Reg: Jan 2011,
Inlägg: 1. Men det är ett tag sedan nu, och mycket har tyvärr förändrats sedan dess.

(Anmärkningsvärt och en aning smickrande dock).
Citera
2017-02-03, 04:27
  #65
Avstängd
TB12Ps avatar
Det va väl någon luffare som bodde i ladugården,
Citera
2022-01-16, 22:27
  #66
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja på Island brukar man dra vägar med hänsyn till naturväsen som vättar och troll.
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
På Island fungerar det tydligen annorlunda och man tar hänsyn till olika naturväsen när man ska bygga vägar.
Citat:
Ursprungligen postat av Adalante
Nej, det gör man inte på Island.

Här är en rapport om alver och huldufólk, med bilder på en hel rad lavablock och bergknallar som lämnats orörda på grund av omsorgen om / fruktan för dessa varelser. Tyvärr finns inga bilder på väsendena själva.

En øy full av alver
https://www.nrk.no/kultur/xl/pa-isla...ver-1.15713842
I Norge trodde vi en gang på tusser og troll. På Island endrer de byggeplaner dersom det bor alver i veien.
/---/
2007 gjorde Universitetet på Island en interessant undersøkelse. Her fant de ut at 54 prosent av befolkningen ikke kunne utelukke at alver fins. 17 prosent av disse mente til og med at det ikke er noen tvil.
Citera
2022-01-18, 02:31
  #67
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Här är en rapport om alver och huldufólk, med bilder på en hel rad lavablock och bergknallar som lämnats orörda på grund av omsorgen om / fruktan för dessa varelser. Tyvärr finns inga bilder på väsendena själva.

En øy full av alver
https://www.nrk.no/kultur/xl/pa-isla...ver-1.15713842
I Norge trodde vi en gang på tusser og troll. På Island endrer de byggeplaner dersom det bor alver i veien.
/---/
2007 gjorde Universitetet på Island en interessant undersøkelse. Her fant de ut at 54 prosent av befolkningen ikke kunne utelukke at alver fins. 17 prosent av disse mente til og med at det ikke er noen tvil.
Bra länk! Fantastiskt att de lämnar en intressant spännande kulle oförstörd i bostadsområdet!

I Sverige skändar vi de heliga platserna, spränger bort sten med skålgropar och låter bli att bry oss om platser som folk kan uppleva magiska.
Citera
2022-01-21, 08:04
  #68
Medlem
Ambelains avatar
Jag fick tillfälle att själv faktiskt besöka en sådan här plats för "vättarna" med ett tillhörande urgammalt offerträd, för inte så länge sedan alls.

Och det var lite mer än vad jag hade kunnat föreställa mig faktiskt.
Det stod placerat precis invid vägen, och där hade man - förutseende nog - beslutat sig för att bygga en liten "rastplats."

Och, hela tiden när jag var där så stannade bilar på "rastplatsen."
Men de gick aldrig ut.
De tittade aldrig ens åt hållet var trädet, och platsen, fanns.
De bara satt kvar och tittade fåraktigt rakt fram ... och efter en minut eller så, så startade de bilen igen och körde iväg.

Sen kom nästa bil.
Och stannade den med.

Och så fortsatte det ... hela tiden jag var där.



Jag har faktiskt aldrig varit med om något sådant.
Det var ... konstigt ... minst sagt.

Uppenbarligen finns där "Något" som påverkar bilarna, bilisterna, så mycket att så många av dem känner att de måste stanna till.
Hela tiden.




Det hade kanske varit något för de vägansvariga för trådens olycksdrabbade E4:vägsträcka att låta sig bli inspirerade av.
Dvs bygg en liten rastplats i omedelbar anslutning till "Vättarnas träd," så kommer olycksfrekvensen att sjunka, antar jag.

Det verkade ju funka där jag var ... även om jag faktiskt läste om en riktigt våldsam olycka där för inte så länge sedan ...
Citera
2022-01-22, 00:47
  #69
Medlem
Idumeas avatar
https://www.irishtimes.com/news/fair...nners-1.190053

I Irland byggde man en motorväg runt sina vättar.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback