Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-30, 09:32
  #1
Medlem
pyttefnaxs avatar
http://www.arbetarbladet.se/gastrikl...-olyckor-pa-e4

Citat:
På E4 norr om Gävle har det skett många olyckor genom åren, speciellt vid Skarvberget. När vi undersökte saken närmare stötte vi på berättelser om vättar, tomtar, troll och väsen.

59 olyckor sedan 2000 har Anton Kasurinen slagit fast, troligen ännu fler, och nu skriver han en vad som framstår som seriös artikel om att det kan bero på övernaturliga fenomen. Det hade varit kul om det varit ett kåseri men det framgår ingenstans.

Hur mår de anhöriga till dom som omkommit när han gör en sådan artikel?
Citera
2015-01-30, 13:35
  #2
Medlem
Hulls avatar
Folk med sjukdomar på hjärnan eller som tar droger kan mycket väl se Vättar, tidsresande Troll-neandertalare eller jättegrisar.... whatever. För att en människa rapporterar hallucinationer som om de var verkliga gör ju inte berättelsen mindre informationsrik så att säga.

Det kanske är kringresande folk från Norge(*1) de sett på vägarna?

De ser ju ut ungefär såhär i sin klädstil och utseende:
https://www.google.se/search?q=John+...K&ved=0CB8QsAQ


*1 - Norge förbjuder ju tiggeri....
Citera
2015-01-30, 13:42
  #3
Medlem
gavlips avatar
Det är vättar och småfolk som inte gillar att vägen har byggts där. Om man sätter ut mat till dom så kanske de går blir blidkade och slutar hitta på hyss.
Citera
2015-01-30, 13:58
  #4
Medlem
"Tre gånger har fordon börjat brinna under färd, precis i höjd med Skarvberget. Det står om förare som drabbats av plötsliga sjukdomsfall vid samma ställe. Många bilar har fått punktering och tekniska problem just där."

Mystiskt!
Citera
2015-01-30, 14:39
  #5
Medlem
Kobolds avatar
Det är säkert skellefteewa som ligger bakom det hela.

Om vättar, tomtar, spöken, demoner eller energivarelser från yttre dimensioner verkligen fanns och skulle kunna interagera med vår verklighet, då skulle vi troligen få läsa mycket mer om sådana här "mystiska" olyckor.
Citera
2015-01-30, 14:50
  #6
Medlem
flipflaps avatar
Vettefan om det är vättar, men det finns andra ställen vilka också är mer drabbade av olyckor o tillbud än andra.

Tillexempel Nynäsvägen, där motorvägen slutar mellan Skogås och Farsta, där står "alltid" någon trasig bil. (ni som kört där vet nog vad jag menar)

Finns det andra platser ni känner till där bilar ofta går sönder? Jag är inte inne på småfolk, ännu.
Citera
2015-01-30, 15:06
  #7
Medlem
40% av Aftonbladets läsare tror på väsen & knytt...

Då det desssutom inte är samma människor som tror på Gud / Jesus / Allah så undrar man vad som är fel med mänskligheten...
Citera
2015-01-30, 15:16
  #8
Medlem
HeltPantads avatar
Man måste hitta ett sätt att kommunicera med dem. Jag har ingen kunskap om vättar så därför måste man ta det säkra före det osäkra.

Vi måste samla information om fenomenet. Kanske vi skulle bilda en gruppexpedition?
Citera
2015-01-31, 01:32
  #9
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Kul att Vättar, Tomtar och Troll kommer upp i media!

Jag kommer fråga en bekant om det är okej att resa dit,
om jag fortfarande har en tomte vid min sida nu).

(Som jag hoppas har varit med från Norge).

Händer det ingenting, så är själva resan i sig målet.

Tänk att få se dem.

Och jag som planerade forsränning i norra Sverige

Hoppas hoppas. Bäst att höra från min vän hur Svenska Tomtar reagerar på Norska,
men jag tror faktiskt det kan vara en ren fördel!
Citera
2015-01-31, 01:36
  #10
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Men vadå? Det lät ju på inslaget som att människor som inte sett dem
tror att det kan ligga något bakom det?

Av det jag fått berättat så kan tomtar ställa till med riktiga problem
Citera
2015-01-31, 09:44
  #11
Medlem
Ja på Island brukar man dra vägar med hänsyn till naturväsen som vättar och troll. Brahehus lite norr om Gränna är också ett sådant där ställe där en massa mystiska trafikolyckor inträffar och har själv varit inblandad i en. Kanske dags att anställa lite övernaturligt folk till trafikverket som kan råda bot på det hela? Man har ju experter inom allt annat nuförtiden...
Citera
2015-01-31, 10:46
  #12
Medlem
Skogsväsen är det troligaste. Vättar eller tomtar är sällan så elaka, troll har inte setts i södra landet på mycket längre. Troligen någon form av älvor. De kan vara riktigt lömska.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback