Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-02, 20:25
  #205
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minnesota
Har kommit över ett litet parti utländska smällare, ser ut som att de har sålts i Polen eller Tjeckien. Tyvärr fick de stanna i sin ask på nyår - för jag vågade inte tända på dem!


Istället för stubin har smällarna ett rosafärgat "hölje" på ena kortsidan. Materialet känns ungefär som huvudet på en tändsticka. Jag misstänker att man ska tända där, sen sitter det förmodligen en stubin eller annan anordning som verkar längre in.
Dock så var jag osäker på materialets brinntid och avhöll mig därför från att testa dem, ens med tändrör och skyddsutrustning.

Någon som har erfarenhet av sådana smällare?

Lägg det på marken och tänd med tändare, eller sätt på lite stubin och tänd. Är det såna där små i stil med gamla ryssarna eller dom där jättetjocka?
Citera
2017-01-02, 20:47
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minnesota
Har kommit över ett litet parti utländska smällare, ser ut som att de har sålts i Polen eller Tjeckien. Tyvärr fick de stanna i sin ask på nyår - för jag vågade inte tända på dem!


Istället för stubin har smällarna ett rosafärgat "hölje" på ena kortsidan. Materialet känns ungefär som huvudet på en tändsticka. Jag misstänker att man ska tända där, sen sitter det förmodligen en stubin eller annan anordning som verkar längre in.
Dock så var jag osäker på materialets brinntid och avhöll mig därför från att testa dem, ens med tändrör och skyddsutrustning.

Någon som har erfarenhet av sådana smällare?

Det kallas Glusatz brinner ganska långsamt dessutom bra på att förvaras längre tider utan att ändra karaktär. Om du kommit över dom och inte vet fabrikat eller märke skulle jag aldrig tända direkt på utan att fästa stubin.
Citera
2017-01-02, 21:22
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Lägg det på marken och tänd med tändare, eller sätt på lite stubin och tänd. Är det såna där små i stil med gamla ryssarna eller dom där jättetjocka?

Om jag ska jämföra med något så är de betydligt tjockare och tyngre i handen än ett gammalt hederligt tigerskott.
Alltså en sådan typ av smällare som ofta förekommer i den här tråden.


Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Det kallas Glusatz brinner ganska långsamt dessutom bra på att förvaras längre tider utan att ändra karaktär. Om du kommit över dom och inte vet fabrikat eller märke skulle jag aldrig tända direkt på utan att fästa stubin.

Okej, stubin verkar vara det rekommenderade alltså. Otur för mig att jag redan har satt fyr på allt som hade stubin här hemma
Citera
2017-01-02, 21:26
  #208
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minnesota
Om jag ska jämföra med något så är de betydligt tjockare och tyngre i handen än ett gammalt hederligt tigerskott.
Alltså en sådan typ av smällare som ofta förekommer i den här tråden.

Aha, men på med lite stubin och testa bara. Dock inte i tätbebyggelse!
Citera
2017-01-05, 00:27
  #209
Medlem
-Vasslepulvers avatar
När kommer man kunna beställa från Bombashop igen ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback