Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-10, 17:50
  #13
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cornerman
Jag var på Island för några år sedan. Jag har nog aldrig varit i ett land där jag har blivit så bra bemött som jag blev där. Riktigt häftigt land och jag hoppas få möjlighet att åka dit snart igen!

Islänningar ser enligt mig ut som en skandenavisk person med vissa keltiska drag.

Det är också vad de är så du har inte fel på synen direkt.
Citera
2015-02-12, 00:23
  #14
Medlem
Den enda som uttryckt sig vettigt i den här tråden är GusFring som poängterat det faktum att islänningar till stor del har keltiskt blod i ådrorna. Jag har siffran 50/50 i huvudet från en dokumentär jag såg för några månader sen, men kanske är siffran 66/33 närmre verkligheten.

Jag ser knappast kelter som s.k. rasfrämlingar men jag skulle inte kalla islänningar för ett helt nordgermanskt folk. Sådana där indelningar är alltid högst vanskliga, förresten.
__________________
Senast redigerad av Valyrien 2015-02-12 kl. 01:05.
Citera
2015-03-02, 13:25
  #15
Medlem
spknoises avatar
En del islänningar har enligt forskning keltiskt blod i sina ådror. T ex en del har namn som härstammar ifrån Skottland och Irland.

Citat:
A number of Icelandic personal names are of Gaelic origin, including Njál, Brján, Kjartan and Kormakr (from Niall, Brian, Muircheartach and Cormac).[3] Patreksfjörður, an Icelandic village, was named after Saint Patrick. A number of placenames named after the papar exist on Iceland and the Faroes.

Här har vi en islänning som jag tycker har påtagligt irländskt utseende:
http://ecx.images-amazon.com/images/...FL._UX250_.jpg
Citera
2015-03-02, 17:22
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
En del islänningar har enligt forskning keltiskt blod i sina ådror. T ex en del har namn som härstammar ifrån Skottland och Irland.



Här har vi en islänning som jag tycker har påtagligt irländskt utseende:
http://ecx.images-amazon.com/images/...FL._UX250_.jpg
Har upplevt att det finns endel gingers därifrån. Dock tycker jag inte dom påminner om skottar/irländare i beteendet, olikheter med andra skandinaver med även om likheter finns. Kan tänka mig att dom har mer indoeuropeiska gener, då skandinaver hade mer av dem förr enligt de kunniga på forumet.
__________________
Senast redigerad av Mesomorph- 2015-03-02 kl. 17:36.
Citera
2015-03-02, 18:24
  #17
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesomorph-
Har upplevt att det finns endel gingers därifrån. Dock tycker jag inte dom påminner om skottar/irländare i beteendet, olikheter med andra skandinaver med även om likheter finns. Kan tänka mig att dom har mer indoeuropeiska gener, då skandinaver hade mer av dem förr enligt de kunniga på forumet.

Jag har aldrig traffat nagon islanning sa jag kan inte pasta nagot. Men vilka av de skandinaviska folken liknar dom mest i beteendet? Irlandare har har traffat, trevliga men dock underliga pa ett vis. Skottar gillar jag
Citera
2015-03-03, 17:32
  #18
Medlem
Deliberatelys avatar
Som några redan nämnt så är islänningar en blandning mellan nordgermaner, främst norrmän, och mellan kelter från de brittiska öarna. De är cirka 30% keltiska, och tydligen är den keltiska delen främst av kvinnligt ursprung så norrmän åkte alltså och rövade keltiska kvinnor från de brittiska öarna.
Citera
2015-03-03, 17:38
  #19
Medlem
spknoises avatar
Hur ar islanningar i beteendet och kulturen? Fatt for mig att dom ar valdigt likt norrman. Skulle garna vilja aka till Island nan gang, men har fatt for mig att dom ar lite macho och "vi-ar-jatteharda-vikingar'' attityden
Citera
2015-03-04, 21:07
  #20
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Hur ar islanningar i beteendet och kulturen? Fatt for mig att dom ar valdigt likt norrman. Skulle garna vilja aka till Island nan gang, men har fatt for mig att dom ar lite macho och "vi-ar-jatteharda-vikingar'' attityden
Var har du fått den uppfattningen ifrån? Jag ska inte säga att jag har någon koll alls egentligen, men vad jag förstått så är de sjukligt kulturmarxistiska av sig(förutom att de inte har invandring), och det går nog knappast ihop med det du säger.
Citera
2015-03-11, 08:46
  #21
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Var har du fått den uppfattningen ifrån? Jag ska inte säga att jag har någon koll alls egentligen, men vad jag förstått så är de sjukligt kulturmarxistiska av sig(förutom att de inte har invandring), och det går nog knappast ihop med det du säger.

Ja, typ Sverige-nivå på feminism o.s.v. Lustigt (men bra) att de inte tagit emot några MENA-invandrare knappt.

Det finns en del riktigt tuffa fortfarande dock:

Citat:
Despite its tiny population, Iceland has a reputation in the World's Strongest Man competition that stands higher than perhaps any other country's. This small, black rock in the middle of the ocean has produced a lineage of strongmen dating back to the Vikings.

VICE went out there to investigate why this tiny island produces such strong people. Hanging out at Jakabol—a gym run by ex-champion Magnus Ver Magnusson—we met a whole host of Icelandic strongmen, which includes Hafthor "Thor" Bjornsson, the 6'9" star of Game of Thrones.

https://www.youtube.com/watch?v=8A7woRoVwyM
__________________
Senast redigerad av GusFring 2015-03-11 kl. 08:49.
Citera
2015-07-08, 11:20
  #22
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Island är ju ganska etniskt homogent men räknas Islänningar till Nordgermanerna?
Lingvistiskt, ja, men rent genetiskt, så har islänningarna en aningen mindre proto-indoeuropeiskt påbrå än norrmän, inte pga att kelter inte härstammar från proto-indoeuropéer de också (det gör de), men eftersom det proto-indoeuropeiska påbråt bland kelter och andra central-européer av någon anledning inte dominerade lika mycket som det gjorde hos skandinaver:

http://www.forumbiodiversity.com/sho...urope%E2%80%9D

^^ Den studien skall visserligen inte betraktas som slutgiltig, men den ger en bra fingervisning om hur det ligger till med den indo-europeiska komponenten, som är vanligast bland nordeuropeiska folkslag.
Citera
2016-01-13, 08:50
  #23
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Var har du fått den uppfattningen ifrån? Jag ska inte säga att jag har någon koll alls egentligen, men vad jag förstått så är de sjukligt kulturmarxistiska av sig(förutom att de inte har invandring), och det går nog knappast ihop med det du säger.

Jag får rätta mig efter mina fördomar tidigare i tråden Om jag ska vara riktigt ärlig så är islänningar nog en av trevligaste och snällaste folket jag stött på. På något vis påminner mer om irländare än skandinaver i mentaliteten.
Citera
2019-09-08, 21:18
  #24
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Var har du fått den uppfattningen ifrån? Jag ska inte säga att jag har någon koll alls egentligen, men vad jag förstått så är de sjukligt kulturmarxistiska av sig(förutom att de inte har invandring), och det går nog knappast ihop med det du säger.
Jag har aldrig varit på Island, men min känsla har alltid varit samma som din. Islänningarna är det sjukaste och mest kulturmarxistiska folket som finns på hela jordklotet. Nordiska motståndsrörelsens ledare Simon Lindberg och Nordfronts chefredaktör Martin Saxlind som nyligen besökte Island fick också samma känsla. Dagens islänningar är helt förstörda i huvudet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback