Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-29, 15:04
  #1
Medlem
Tjena! Är inne på att köpa mig en topp för att slippa spela på vår gemensamma topp i replokalen. Har inte superbra koll på stärkare och vänder mig därför till er! Är endast på jakt efter en topp då låda redan finns.

Jag spelar gitarr åt melodisk punk/rock hållet och vill ha en förstärkare som låter högt och med mycket dist rörstärkare känns då också som det mest självklara valet, dels för att jag alltid kört på det och dels för att det helt enkelt låter maffigast. Brukar lira på min Gibson SG så letar efter något som låter prima med den!

Rent kraftmässigt behöver jag inte sådär jättemycket, har tidigare haft en 5150 II på 100watt (eller 120 kanske, minns inte riktigt) och den var helt klart alldeles för kraftfull även om jag älskade ljudet. Så en stärkare på minst 30w (ungefär, har dålig koll) som pallar med mindre spelningar omickad och repningar med en trummis som bankar på som fan.

Har kikat lite på Orange Dual Terror, och var nere i min lokala musikaffär och testat ljudet och måste säga att jag diggar den som fan! Dock vet jag inte hur den skulle stå sig live om man inte har möjlighet att micka upp den.. (som sagt vi spelar typ punk och punkscenen är relativt begränsad ibland)
Var också intresserad av en EVH 5150 III (50w) men kunde inte testa den i affären eftersom rören var körda i den

Någon som har några tips på vilken sorts stärkare jag ska införskaffa? Alla tips är välkomna Prisklassen är väl lite oklar men allt upp till 10k är väl att betrakta som intressant. Letar efter både begagnat och nytt!
Citera
2015-01-29, 15:38
  #2
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Qe-avXcpfTQ
Citera
2015-01-29, 15:38
  #3
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hhomo
Tjena! Är inne på att köpa mig en topp för att slippa spela på vår gemensamma topp i replokalen. Har inte superbra koll på stärkare och vänder mig därför till er! Är endast på jakt efter en topp då låda redan finns.

Jag spelar gitarr åt melodisk punk/rock hållet och vill ha en förstärkare som låter högt och med mycket dist rörstärkare känns då också som det mest självklara valet, dels för att jag alltid kört på det och dels för att det helt enkelt låter maffigast. Brukar lira på min Gibson SG så letar efter något som låter prima med den!

Rent kraftmässigt behöver jag inte sådär jättemycket, har tidigare haft en 5150 II på 100watt (eller 120 kanske, minns inte riktigt) och den var helt klart alldeles för kraftfull även om jag älskade ljudet. Så en stärkare på minst 30w (ungefär, har dålig koll) som pallar med mindre spelningar omickad och repningar med en trummis som bankar på som fan.

Har kikat lite på Orange Dual Terror, och var nere i min lokala musikaffär och testat ljudet och måste säga att jag diggar den som fan! Dock vet jag inte hur den skulle stå sig live om man inte har möjlighet att micka upp den.. (som sagt vi spelar typ punk och punkscenen är relativt begränsad ibland)
Var också intresserad av en EVH 5150 III (50w) men kunde inte testa den i affären eftersom rören var körda i den

Någon som har några tips på vilken sorts stärkare jag ska införskaffa? Alla tips är välkomna Prisklassen är väl lite oklar men allt upp till 10k är väl att betrakta som intressant. Letar efter både begagnat och nytt!
VOX AC30 med Top Boost!
Citera
2015-01-29, 18:37
  #4
Medlem
Baltarzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
VOX AC30 med Top Boost!

Tror inte du läste raden : Jag spelar gitarr åt melodisk punk/rock hållet och vill ha en förstärkare som låter högt och med mycket dist

Sen är AC30 en go stärkare till annat
Citera
2015-01-29, 21:10
  #5
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltarzar
Tror inte du läste raden : Jag spelar gitarr åt melodisk punk/rock hållet och vill ha en förstärkare som låter högt och med mycket dist

Sen är AC30 en go stärkare till annat

VOX AC30 skulle absolut funka om du har en bra distpedal.

Men en Marshall eller en Hiwatt är förmodligen ett bättre val.

Marshall JCM800 https://www.youtube.com/watch?v=_aP1ZQtgBxQ

Hiwatt Custom https://www.youtube.com/watch?v=DoTpLIwwEEA

Eller en Orange såklart https://www.youtube.com/watch?v=BsiglC3c6Ps

Skippa alla metalstärkare
Citera
2015-01-30, 07:57
  #6
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltarzar
Tror inte du läste raden : Jag spelar gitarr åt melodisk punk/rock hållet och vill ha en förstärkare som låter högt och med mycket dist

Sen är AC30 en go stärkare till annat
Då är just en AC30 med Top boost perfekt . Lägg gärna till en distpedal.
Citera
2015-01-30, 10:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Då är just en AC30 med Top boost perfekt . Lägg gärna till en distpedal.


Ska iväg till en musikaffär idag och låna en orange micro (20w) stärkare, kanske i minsta laget men ska testa den i alla fall i replokalen. Ska kika in era förslag också när jag är i butiken och testa de ni har sagt skippar helst distpedal, är lat av mig och vill helst bara att allt ska funka i ett go liksom. I dagens läge spelar jag på en sliten fender topp som vi har i replokalen men vill gärna ha en egen topp som man kan släpa med sig och sätta egen prägel på ljudet

Uppskattar alla tips! Är som sagt inte så insatt i just förstärkar världen och det finns ju en hel djungel med stärkare att välja på. Just macron lockar för den är så liten och billig. Sjukt lätt att ta med sig både till rep och gig utan att behöva lämna den i replokalen till andra band förfogande
__________________
Senast redigerad av hhomo 2015-01-30 kl. 10:42.
Citera
2015-01-30, 10:41
  #8
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hhomo
Ska iväg till en musikaffär idag och låna en orange macro (20w) stärkare, kanske i minsta laget men ska testa den i alla fall i replokalen. Ska kika in era förslag också när jag är i butiken och testa de ni har sagt skippar helst distpedal, är lat av mig och vill helst bara att allt ska funka i ett go liksom. I dagens läge spelar jag på en sliten fender topp som vi har i replokalen men vill gärna ha en egen topp som man kan släpa med sig och sätta egen prägel på ljudet

Uppskattar alla tips! Är som sagt inte så insatt i just förstärkar världen och det finns ju en hel djungel med stärkare att välja på. Just macron lockar för den är så liten och billig. Sjukt lätt att ta med sig både till rep och gig utan att behöva lämna den i replokalen till andra band förfogande
Återkom gärna med info hur det gick!
Citera
2015-01-31, 21:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Återkom gärna med info hur det gick!

Testade micron! Fett häftig stärkare och förvånansvärt kraftfull för att vara så liten. Kunde ha den i handsfacket på bilen på vägen hem! Trots att den faktiskt klarade av ett rep på en ok nivå kommer jag inte att köpa en, vill gärna kunna höja volymen lite när jag känner för det
Plus att jag hade antagligen slitit ut den på några veckors rep eftersom jag var tvungen att maxa den totalt för att höras över vår bankande trummis.

Är just nu inne på dual terror, lite kraftfullare men mycket högre pris. Tråkigt att micron var för svag men ändå ganska väntat. Hade känts lite bättre för plånboken

The search continues!
Citera
2015-02-02, 22:48
  #10
Medlem
farfars avatar
micron är sjysst som fan som hemmastärkare, men ja, till repan vill man nog ha nåt lite fetare.
Citera
2015-02-15, 12:05
  #11
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltarzar
Tror inte du läste raden : Jag spelar gitarr åt melodisk punk/rock hållet och vill ha en förstärkare som låter högt och med mycket dist

Sen är AC30 en go stärkare till annat

Jag älskar AC30 ...spelar punk/grunge/indie. Av någon anledning så handlar jag ibland pedaler ...sitter å skruvar ett tag men slutar med att den ställs i ett hörn för att inse att min vox har det jag vill ha.

spelar med en gretsch-gura ...jag har aldrig känt ett behov eller sug för nytt kom jag på nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback