• 1
  • 2
2015-01-29, 08:25
Medlem
Hej! Är mammaledig och har således mindre inkomst (från fsk) vilket gjorde att jag fick ett brev från KFM nyligen om att min löneutmätning blivit upphävd.
Betyder det att tex skatteåterbäringen kommer att åka in på mitt konto i sommar eller åker det per automatik till KFM även om löneutmätningen ligger på is för tillfället?

(Inga spydiga kommentarer ang. mammaledighet och skulder tack! Vill bara ha svar på min fråga!)
2015-01-29, 08:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bardaboom
Hej! Är mammaledig och har således mindre inkomst (från fsk) vilket gjorde att jag fick ett brev från KFM nyligen om att min löneutmätning blivit upphävd.
Betyder det att tex skatteåterbäringen kommer att åka in på mitt konto i sommar eller åker det per automatik till KFM även om löneutmätningen ligger på is för tillfället?

(Inga spydiga kommentarer ang. mammaledighet och skulder tack! Vill bara ha svar på min fråga!)

Skatteåterbäringen åker automatiskt till kfm.

Däremot tänker jag ge en spydig kommentar gällande att du uppenbarligen inte använt sökfunktionen på Flashback.

(FB) Tråden för frågor om Kronofogden
2015-01-29, 08:42
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:

Precis som EckiEcki skriver, så kommer du inte se röken av återbäringen. Jag har egen erfarenhet av detta för det var precis (nästan) samma sak som hände mig.
2015-01-29, 09:07
Bannlyst
Som två ovanstående inlägg, kronkalle är på hugget och tar återbäringen.
2015-01-29, 09:23
Medlem
Konstigt att de tar det om jag inte har löneutmätning?
2015-01-29, 09:33
Medlem
rolemodels avatar
Skatteåterbäringen är inte nån lön för väl utfört arbete. Det är en återbetalning skatt som du betalat för mycket, du har alltså lånat ut till staten för i stort sätt noll ränta.

Grattis tillbarn och så. Fantastisk ide att skita ut ungjävlar när man inte kan försörja sig själv och betala sina skulder. Stort grattis.
2015-01-29, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Skatteåterbäringen är inte nån lön för väl utfört arbete. Det är en återbetalning skatt som du betalat för mycket, du har alltså lånat ut till staten för i stort sätt noll ränta.

Grattis tillbarn och så. Fantastisk ide att skita ut ungjävlar när man inte kan försörja sig själv och betala sina skulder. Stort grattis.

"(Inga spydiga kommentarer ang. mammaledighet och skulder tack! Vill bara ha svar på min fråga!)"
Svårt att förstå eller?
2015-01-29, 09:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Allvarligt? Tycker du att lön är samma som skatteåterbäring? Ger inte orden i sig en viss ledtråd?
2015-01-29, 09:44
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
"(Inga spydiga kommentarer ang. mammaledighet och skulder tack! Vill bara ha svar på min fråga!)"
Svårt att förstå eller?

Men du måste väl fatta att det är extremt provocerande att någon som inte kan ta hand om sig själv tillåts att reproducera!

Off topic, hur kom du fram till att funderingen att skatteåterbäringen var lön förresten?
2015-01-29, 09:55
Medlem
Nä jag uppfattade det väl som så att om man har en aktuell utmätning så går alla pengar direkt till KFM, och har man ingen aktuell utmätning så gör de ingenting.
Men om så ej är fallet så tackar jag för era svar så kan vi lämna denna diskussion nu!
2015-01-29, 11:25
Medlem
Docklands avatar
Citat:

Löneutmätning har inget med skatteåterbäringen att göra. Löneutmätningen görs av lönekontoret och skatteutmätningen görs direkt av skatteverket.
2015-01-29, 12:41
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Det är väl inte ett dugg konstigt? Ganska logiskt snarare.. Du har låtit din privatekonomi gå helt åt helvete så du har skulder hos kfm (ypperligt tillfälle att skaffa barn btw! blir det sms lån sen när ungen är 10 för att köpa den nya iphone 48?) och om du inte kan betala av med din inkomst så tar de givetvis din skatteåterbäring. Detta tycker du låter konstigt alltså? Åter igen, grattis till ungen..
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in