Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-28, 17:02
  #1
Medlem
MrWozzors avatar
Alla leds på moderkortet lyser och jag kan starta det genom en knapp på modekortet. Dock när datorn är igång händer ingenting. Ett svart skärm visas och inget mer. Psu fläkten snurrar.
Grafikkortet funkar. Jag har inget på hårddisken heller.
Cpu:un är helt ny med en intel kylare.
Jag har dubbelkollat alla kontakter.
Min kompis sa att han fick en svart skärm med sin gammla dator, det nätagget har jag i den nya datorn (inget annat)
Citera
2015-01-28, 17:05
  #2
Medlem
Svinhudens avatar
Klart det kan vara nätagget. Fungerar det inte i en dator fungerar det förmodligen inte i en andra heller. Prova med ett annat agg.
Citera
2015-01-28, 17:11
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du en multimeter liggande så mät nätagget.
Citera
2015-01-28, 17:15
  #4
Medlem
MrWozzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du en multimeter liggande så mät nätagget.
Ursäkta min okunnighet, men var är det? :s
Citera
2015-01-28, 17:15
  #5
Medlem
MrWozzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Klart det kan vara nätagget. Fungerar det inte i en dator fungerar det förmodligen inte i en andra heller. Prova med ett annat agg.
Är det inte lite kontigt att det datorn startar men får en svart skärm?
Citera
2015-01-28, 17:18
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWozzor
Ursäkta min okunnighet, men var är det? :s

http://bit.ly/1BxFlFL
Citera
2015-01-28, 17:54
  #7
Medlem
Svinhudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWozzor
Är det inte lite kontigt att det datorn startar men får en svart skärm?
Njae. Hade du inte nämnt agget hade min gissning varit grafikkortet.
Är agget kasst kan du få en hel del roliga fel.
Fråga din kompis om du får prova hans agg i din dator för att bekräfta/utesluta fel.
Är det ok, går du vidare till nästa komponent och felsöker.
Citera
2015-01-28, 18:11
  #8
Medlem
MrWozzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Njae. Hade du inte nämnt agget hade min gissning varit grafikkortet.
Är agget kasst kan du få en hel del roliga fel.
Fråga din kompis om du får prova hans agg i din dator för att bekräfta/utesluta fel.
Är det ok, går du vidare till nästa komponent och felsöker.
Jag ska testa det imorgon.
Citera
2015-01-28, 22:03
  #9
Medlem
Belzers avatar
Kan det inte vara ett minne som är kast, för då startar inte datorn upp ordentligt. Minnena är ju det känsligaste i burken.
Prova att plocka ur minnena och kör uppstarten med en i taget... Så ser du om det är nån av dem som är problemet.
Citera
2015-01-28, 22:20
  #10
Medlem
MrWozzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belzer
Kan det inte vara ett minne som är kast, för då startar inte datorn upp ordentligt. Minnena är ju det känsligaste i burken.
Prova att plocka ur minnena och kör uppstarten med en i taget... Så ser du om det är nån av dem som är problemet.
Jag har testar med ett helt annat kit ram, samma problem kvarstår.
Citera
2015-01-30, 04:37
  #11
Medlem
x12s avatar
Innan nätagget döms ut, kontrollera om den där lilla "extra" strömmatningen vid processorn är ansluten, en kontakt med 4 eller 8 stift, vanligen i övre vänstra hörnet av moderkortet, närmast processorn.
Mest troligt är den kabeln strömlös (tyder på defekt nätagg) eller den är inte anluten, och då uppstår precis det här fenomenet, att fläktar snurrar, det verkar som hårddiskarna går igång, lysdioder tänds osv, men det blir ingen bild och orsaken är att processorn inte får ström.

Nätagget omvandlar 230 volt till ett flertal lägre spänningar, t.ex +3.3v, +5v, en eller flera +12v och en -12v. Om EN av dessa lägre spänningar faller bort, t.ex en av två +12v, kan datorn mycket väl se ut att brumma igång, men det är bara det mekaniska som rör sig, moderkortet är delvis dött och processorn sitter där helt strömlös.
Citera
2015-02-01, 14:39
  #12
Medlem
MrWozzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Innan nätagget döms ut, kontrollera om den där lilla "extra" strömmatningen vid processorn är ansluten, en kontakt med 4 eller 8 stift, vanligen i övre vänstra hörnet av moderkortet, närmast processorn.
Mest troligt är den kabeln strömlös (tyder på defekt nätagg) eller den är inte anluten, och då uppstår precis det här fenomenet, att fläktar snurrar, det verkar som hårddiskarna går igång, lysdioder tänds osv, men det blir ingen bild och orsaken är att processorn inte får ström.

Nätagget omvandlar 230 volt till ett flertal lägre spänningar, t.ex +3.3v, +5v, en eller flera +12v och en -12v. Om EN av dessa lägre spänningar faller bort, t.ex en av två +12v, kan datorn mycket väl se ut att brumma igång, men det är bara det mekaniska som rör sig, moderkortet är delvis dött och processorn sitter där helt strömlös.
Jag har kontrollerat cpu kontakten, jag har även testar med MITT fungerade nätagg.
Samma problem kvarstår.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback