Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-28, 14:34
  #1
Medlem
Hur stor risk tar man man egentligen när man äter råa ostron? Med tanke på att det finns en chans att man kan bli förgiftad.
Gillar nämligen att äta råa ostron då det smakar havet. Vill inte förlora smaken med att tillaga dem

Tack på förhand
Citera
2015-01-28, 14:45
  #2
Medlem
Råa ostron är fortfarande levande och fortsätter att leva i magen en lång tid efter du ätit dem!
Citera
2015-01-28, 14:59
  #3
Medlem
Svensk.Partiledares avatar
Jag har alltid ätit Ostron direkt från havet, helt ofarligt. Givetvis kan någon vara dålig om den har missköts uppe land. Fortsätt att njuta!
Citera
2015-01-28, 15:04
  #4
Medlem
krakkels avatar
Jag har bara ätit råa ostron, vem fan tillagar dom? Lär ju bara bli smet med tanke på hur mycket vatten dom innehåller.
Citera
2015-01-28, 15:05
  #5
Medlem
Relativt riskfritt för en frisk person med normalt immunförsvar. Visst Kan man bli sjuk, men det kan man å andra sidan av nästan all mat om man har otur. Klart du ska fortsätta käka ostronen råa!
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Jag har bara ätit råa ostron, vem fan tillagar dom? Lär ju bara bli smet med tanke på hur mycket vatten dom innehåller.
Man kan värma dem lite försiktigt så blir de lite fastare, vilket kan fungera bättre om de ingår i en varm rätt. Att panera och fritera dem är ju också rätt vanligt.
Citera
2015-01-28, 15:13
  #6
Medlem
Det är gott med ostron, bacon på, ost på, griljera i ugnen..
Citera
2015-01-28, 15:40
  #7
Medlem
Svensk.Partiledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Man kan värma dem lite försiktigt så blir de lite fastare, vilket kan fungera bättre om de ingår i en varm rätt. Att panera och fritera dem är ju också rätt vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Det är gott med ostron, bacon på, ost på, griljera i ugnen..

Helgerån!!
Citera
2015-01-28, 15:53
  #8
Medlem
Slints avatar
Så länge det är en månad med ett "r" i så ska det inte vara några problem.
Citera
2015-01-29, 17:40
  #9
Medlem
helpantads avatar
Har ätit ostron en gång eftersom jag lever enligt devisen att prova allt innan man förkastar det.
Det var inte gott... Kommer inte äta det igen. Finns det
Någon som älskat det från första " slurpen"?
Citera
2015-01-30, 16:15
  #10
Medlem
Hej igen jag fryste ner 5 stycken ostron vilket kanske inte var så smart för dem var hela.. Läste på internet att man ska helst öppna dem sen frysa.

Kan jag låta dessa tina och sedan bara äta upp? Eller måste jag slänga ostronen?
__________________
Senast redigerad av laughing 2015-01-30 kl. 16:19.
Citera
2015-01-30, 16:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Har ätit ostron en gång eftersom jag lever enligt devisen att prova allt innan man förkastar det.
Det var inte gott... Kommer inte äta det igen. Finns det
Någon som älskat det från första " slurpen"?
Bra att du prova. Gillar havssmaken på ostronen, smakar så fräscht. Det är även det är gott med lite citron och pytte lite chilisås


*edit Kan någon besvara min fråga ang frysta ostron som vet ?
Citera
2015-01-31, 00:05
  #12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrullare
Råa ostron är fortfarande levande och fortsätter att leva i magen en lång tid efter du ätit dem!
Att dom skulle överleva länge i magen låter dom en riktig skröna. Dom lär inte överleva om du tuggar dom och även om du skulle svälja dom hela lär dom inte överleva speciellt länge i magsyran.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback