Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-25, 06:43
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shadow
Ja det är en god rekommendation, att köpa en elektrisk kvarn.

Jag själv har en Wilfa WSCG-2. Den har möjlighet att ställa in malningsgrad vilket är praktiskt om du skall göra olika sorters kaffe, exempelvis om du vill koka kaffet, brygga kaffet eller köra med olika pressar med mera.

Själv är jag grymt nöjd med kvarnen. Det enda som kan upplevas som motigt är att det blir lite statisk elektricitet, men det är överkomligt. Det har nog ingen märkbar negativ verkan på kaffet men det kan yra lite när du tar ut kaffebehållaren. Vilket du motverkar genom att ge den en lätt stöt mot diskbänken innan öppnar locket.

Med andra ord, Wilfa WSCG-2 är otroligt prisvärd mal. Jag kommer inte köpa någon ny förrän denna går sönder. Den är grym! Dessutom under tusenlappen.

http://www.pricerunner.se/cl/621/Kaf...G-2+kaffekvarn


Okej! Ang malning, vad skilljer på brygg och kok kaffet?

Edit: Dagen efter kaffet smakade betydligt mindre tycker jag än igår, igår vare det mer "rök" och mer smak, dagens smakar som vanligt kaffe
__________________
Senast redigerad av karlmag 2015-02-25 kl. 07:13.
Citera
2015-02-25, 07:37
  #110
Medlem
Mr.Shadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Okej! Ang malning, vad skilljer på brygg och kok kaffet?

Edit: Dagen efter kaffet smakade betydligt mindre tycker jag än igår, igår vare det mer "rök" och mer smak, dagens smakar som vanligt kaffe


När du kokar kaffet har det kontakt med vattnet betydligt längre än när du brygger det. Därför maler man det grövre än bryggkaffe, som gärna är finare i kornen för att ge ifrån sig mer smak direkt. Exempelvis espresso maler du väldigt väldigt fint för det är bara i kontakt med vattnet under en väldigt kort tid.

Reservation för stavfel, väldigt trött och nyvaken
Citera
2015-03-01, 23:05
  #111
Medlem
Mr.Shadows avatar
Nu börjar kaffelagret sina igen. Detta har jag druckit senaste tiden:

Johan & Nyström Caravan - Helt okej mörkrost

Johan & Nyström India Monsoon Malabar - Fortfarande en storfavorit

Johan & Nyström Sumatra Gayo - Ett friskt kaffe som är gott efter maten & lunchen

Sibyllans Diplomatblandning - Ett "gräddigt" kaffe som jag gillar. Det köper jag mer av,

Jamaican Blue Mountain - Lite för lättrostat för min smak.


Har någon druckit något gott på senaste som kan rekommenderas? Mörkrost gärna, det gillar jag.
Citera
2015-03-02, 03:47
  #112
Medlem
Just när du säger att du gillar mörkrost kommer jag att tänka på ett inlägg från Auel på Facebook som jag såg häromdagen, där någon skrev hur nöjd han var med det mörkrostade kaffet som han köpt där. Auel har mellanrostade bönor till kaffet som dom brygger där men man kan också köpa bönor som dom rostar medans du väntar och då kan du få dom rostade precis så som du vill. Det är bra service!

Annars är en personlig favorit Johan & Nyströms blandning Mocha Java Blend, som enligt mig är en riktig höjdare!

http://www.tehusetjava.se/shop/produ...0-56-1312.aspx

Och om du gillar den, och med vetskapen om att du gillar Diplomat, skulle jag också kunna tänka mig att du kan tycka om Sibyllans ekologiska kaffe från Mexiko. För mig hamnar det i samma smak-kategori som Diplomat och Mocha Java Blend.

(Bara ett av ovanstående tips var helt nytt då jag nämnt Auel och Mexiko eko tidigare. Men då det är så bra tipset blir det lätt så att jag återkommer till dom.)
Citera
2015-03-14, 16:18
  #113
Medlem
Gevalia kok mellanrost med några droppar citron toppad med lite kanel. Fanns o köpa vid ett kaffestånd på en bilträff... Jag har aldrig fått till samma smak hemma EDIT: plus en stänk mjölk
Citera
2015-11-16, 17:20
  #114
Medlem
Anon2s avatar
Har testat en miljon olika kaffebönor nu, inklusive specialkaffet Johan & Nyström Caravan, och hittills har inget varit godare än Zoegas Mollbergs blandning.
Men ska fortsätta testa nya bönor, kommer nog inte hinna testa allt som jag vill testa under min livstid ens..
Jag begriper inte varför de måste envisas med 500 gram påsar hela tiden. Jag blir så trött på det. En påse räcker i en miljon år då.
Det är typ som att alla glassar skulle säljas i 4 litersförpackningar eller större, folk skulle nog bli förbannade då.

Visst, en del specialkaffe finns i 250g påsar, men inte vanligt kaffe som man kan köpa i mataffären, och dessutom sticker priset iväg extremt mycket med 250g. (Obefogat mycket)
__________________
Senast redigerad av Anon2 2015-11-16 kl. 17:23.
Citera
2017-03-06, 10:29
  #115
Medlem
Min favorit just nu är Arvid Nordqvist mellan kaffebönor, maskin Delonghi Eletta Cappucino.
Jag skulle dock vilja lägga till något sött i kaffet, hur får man karamellsmak som det är tex på Tassimo, gillar deras Latte Caramel sort och skulle vilja göra samma sötma i Cappucino apparaten.
Citera
2017-03-06, 10:31
  #116
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burburryburburry
Löfbergs kharisma och Gevalias ljusgröna ekologiska är mina favoriter.

Glömde skånerosten, zoega
Hur kan du ens jämföra dessa? De första två är ju blaskiga och saknar helt karaktär.
Citera
2017-03-06, 10:35
  #117
Medlem
Det finns säkert kaffe som är godare.
Jag är dock mer än nöjd med Zoegas Mollbergs Blandning.
Citera
2017-03-19, 12:17
  #118
Medlem
Har för tillfället snöat in mig på Johan & nyströms ljusrostade ethiopia guji och deras mellanrostade el salvador menendez. Helt vansinnigt goda både i bryggaren och i aeropressen.
Citera
2017-03-25, 19:54
  #119
Medlem
bananajoe33s avatar
Älskar Zoegas blue java, ialfall det godaste som finns på marknaden i sverige enligt mig.
Citera
2017-03-26, 15:13
  #120
Medlem
Händer det något med kaffet om man tar kokhett och lägger i kylskåpet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback