Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-28, 02:41
  #1
Medlem
Mr.Shadows avatar
Hej vänner,


Jag har fått ett sjujävla intresse för kaffe efter att jag köpt en kaffekvarn. Efter en sökning på flashback så såg jag att det finns en tråd som är över 11 år gammal, så jag väljer att starta en ny tråd.

Det har kommit många olika sorter under åren, vissa godare än andra. Efter att ha druckit Zoegas i många år så har en viss förtjusning till mörkrost uppstått, tror jag i alla fall. Jag har en fallenhet för en tydlig karaktär åt det starkare hållet och gillar inte under några omständigheter ett svagt kaffe. Det ska smaka kaffe helt enkelt.

Än så länge har jag gått igenom några olika sorter, några har inte alls fallit mig i smaken och andra har visat sig vara för starka för mitt tycke, dessvärre har jag köpt dessa på lösvikt i omärkta påsar så jag kan inte namnge någon särskild sort.

Vilken böna tycker ni passar bäst i koppen? Jag kan tillägga att jag hittills brygger mitt kaffe så än finns inte tillgång till aeropress eller andra bryggmetoder. Det kommer bli ändring på det framöver men just nu är det bryggare som gäller.

Bästa kaffet? Hit me! Pris är oviktigt, en fin kopp kaffe är en upplevelse som jag tycker är värd att betala för.
Citera
2015-01-28, 02:44
  #2
Medlem
Löfbergs kharisma och Gevalias ljusgröna ekologiska är mina favoriter.

Glömde skånerosten, zoega
__________________
Senast redigerad av Burburryburburry 2015-01-28 kl. 02:46. Anledning: Glömde skånerosten, zoega
Citera
2015-01-28, 02:51
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Av dom svenska sorterna håller jag Mollbergs Blandning allra högst. Det godaste kaffet jag har druckit vet jag dock inte vad det var för sort men det var helt jävla fantastiskt. Jag är en sån där hemsk människa som har mjölk och socker i mitt kaffe, även om jag utan problem kan dricka det svart, men i det är kaffet så behövde jag inte det.
Citera
2015-01-28, 02:54
  #4
Medlem
Mr.Shadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burburryburburry
Löfbergs kharisma och Gevalias ljusgröna ekologiska är mina favoriter.

Glömde skånerosten, zoega

Skånerosten hade jag som tidigare favorit själv, men efter att ha börjat mala bönorna själv och vågat bredda variation så måste jag säga att det har hamnat på en 6 av 10.


Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Av dom svenska sorterna håller jag Mollbergs Blandning allra högst. Det godaste kaffet jag har druckit vet jag dock inte vad det var för sort men det var helt jävla fantastiskt. Jag är en sån där hemsk människa som har mjölk och socker i mitt kaffe, även om jag utan problem kan dricka det svart, men i det är kaffet så behövde jag inte det.

Jag kan själv erkänna att jag inte är fanatisk nog att dricka utan mjölk. Visst tycker jag det smakar gott även utan, men ända sedan barnsben har jag använt mjölk i denna dryck. Det är något med den runda smaken man får av mjölken jag inte kan släppa.

Men en liten nästäppa får du för att du använder socker!
__________________
Senast redigerad av Mr.Shadow 2015-01-28 kl. 02:57.
Citera
2015-01-28, 02:57
  #5
Avstängd
Newynsas avatar
Kopi Luwak var verkligen underbart kaffe, det var inte alls den där brända bittra undertonen som ofta kan framträda.
Citera
2015-01-28, 03:02
  #6
Medlem
Mr.Shadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newynsa
Kopi Luwak var verkligen underbart kaffe, det var inte alls den där brända bittra undertonen som ofta kan framträda.


Det skall jag beställa, jag googlade på det och såg att det var världens dyraste kaffe. Priset kommer ifrån att bönorna har blivit ätna av ett mårddjur som heter Common Palm Civet och sedan blivit utbajsat.

Namnet Kopi Luwak var lite roligt ändå. "Kopi" är det indonesiska namnet för kaffe och "Luwak" är vad lokalbefolkningen kallar djuret.

Detta är även kallat bajskaffe i Sverige, även om jag aldrig någonsin hört "bajskaffe".

200 kr för 30 g som jag förstod det, saftigt minsann, men det kan det vara värt.
__________________
Senast redigerad av Mr.Shadow 2015-01-28 kl. 03:05.
Citera
2015-01-28, 03:12
  #7
Medlem
Jan & Nyström Skånerost
Citera
2015-01-28, 03:18
  #8
Medlem
syscrashs avatar
ICA snabbkaffe
Citera
2015-01-28, 04:24
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newynsa
Kopi Luwak var verkligen underbart kaffe, det var inte alls den där brända bittra undertonen som ofta kan framträda.
Överskattat och inte alls värt priset.
Citera
2015-01-28, 06:11
  #10
Avstängd
AntiBuss avatar
Donkens kaffe är jävligt gott
Citera
2015-01-28, 06:20
  #11
Medlem
Blue Mountain Java, er ganska så dyrt, men vilken aroma.........ett kaffe før livsnjutare, enligt meg! Skall prøvas av ALLA kaffe intresserade, syns jag! Njut av Livet med en god kopp kaffe!
Citera
2015-01-28, 06:43
  #12
Medlem
UltrasQualitys avatar
Arvid Nordquist är riktigt smarrigt !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback