Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-27, 09:31
  #1
Medlem
sedan jag flyttade förra månaden har jag haft problem med internet vid de fall jag gör något "ovanligt", det är allt ifrån att tanka torrents, twitch, tanka saker i steam... osv. ja, ni fattar. har inga problem vid de tillfällen jag faktiskt spelar spel online eller streamar på viaplay (viket är konstigt då det brukar krångla när jag streamar på andra sidor).

ibland fungerar internet som vanligt, ibland blir det bara riktigt segt med connection timeouts på var och varannan sida och ibland slutar den bara ladda sidor helt. samtidigt dör inte själva anslutningen och internet fortsätter flyta på bra i samma hastighet i den process som orsaka själva problemet.

jag har testat byta till google DNS. detta säger mig egentligen ingenting, men lite googlande på webbläsar-problem samtidigt som internet i helhet fungerar sa åt mig att göra detta. hjälp?
Citera
2015-01-27, 09:43
  #2
Medlem
Du kanske behöver starta om routern bara. Detta inlägg är rätt passande: https://www.flashback.org/sp51949913
Citera
2015-01-27, 10:53
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Det är som att hitta fel i en höstack. Vad heter höstacken d.v.s typ av internetanslutning, router, leverantör?
Citera
2015-01-27, 12:37
  #4
Medlem
självfallet försökt med att starta om routern! måste varit blind som missat den tråden i förmiddags. ska testa att sänka antalet anslutningar idag och se om det hjälper. tycker dock det skulle vara konstigt ifall det är detta som är fallet, då internet som sagt fortsätter fungera felfritt i andra program än just webbläsaren. om det var routern som överbelastades till den grad att den inte klarar av att typ ladda google eller flashbacks statsida, är det inte troligt att jag isåfall hade blivit kickad från såväl videokonversationer på skype, viaplay streams i HD och diverse andra program som kräver internetanslutning?

stämmer dock överens med den andra tråden, även jag har BBB (100mbit), router får jag återkomma med om problemet inte löser sig när jag testar ikväll. tack för tipsen
__________________
Senast redigerad av M.S 2015-01-27 kl. 12:44.
Citera
2015-01-27, 23:37
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Om du laddar ner torrents så ansluter andra till dig för att ladda ner det du laddat ner. Deras information sparas i routerns RAM-minne tills det blir fullt. Detta gäller även P2P-program typ strömmande video.

Du frågade om vad DNS är.
Domän Name Server, DNS, översätter ett namn till ett nummer och tvärt om.
Exempel:

Skriv in adressen 216.58.209.110 i din webläsare.
Skriv in namnet google.com i din webläsare.

Du kommer till samma sida i båda fallen men i sista fallet behövs en DNS för att översätta namnet till numret. Är DNS överbelastad eller felaktig så tar det alltså längre tid att hitta sidan. När den väl är hittad öppnas den snabbt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback