• 1
  • 2
2015-01-27, 00:08
Medlem
Snälla gissa inte om du inte vet säkert. Helst vill jag ha svar från en som har egen erfarenhet av min fråga.

Har bil lån på ca 150 000. Tänker sluta betala nästa månad. Har nyligen åkt till kronofogden på mer än en miljon i blancolån.

Kronofogden har redan beslutat att inte ta bilen då det inte finns mervärde i den men vad gör banken som jag är skyldig pengar? Förmodar att de kanske tar tillbaka bilen men hur långt tid tar det om jag slutar betala nästa månad? och är det ens säkert att de tar tillbaka den då den endast är värderad till 130 000?
Citera
2015-01-27, 00:16
Medlem
kinesarsles avatar
Jag vet inte hur lång tid det tar, men jag ser verkligen inte varför de inte skulle ta bilen bara för att den är värd 20kkr mindre än lånet.
Citera
2015-01-27, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uareindanger
Snälla gissa inte om du inte vet säkert. Helst vill jag ha svar från en som har egen erfarenhet av min fråga.

Har bil lån på ca 150 000. Tänker sluta betala nästa månad. Har nyligen åkt till kronofogden på mer än en miljon i blancolån.

Kronofogden har redan beslutat att inte ta bilen då det inte finns mervärde i den men vad gör banken som jag är skyldig pengar? Förmodar att de kanske tar tillbaka bilen men hur långt tid tar det om jag slutar betala nästa månad? och är det ens säkert att de tar tillbaka den då den endast är värderad till 130 000?
Det kommer ta 3 månader och 17 dagar innan de tar din bil, bittra varelse.
Citera
2015-01-27, 01:24
Naturligtvis kommer de att plocka bilen, allt annat är önsketänkande.
Citera
2015-01-27, 02:24
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det låter osannolikt att din bil är värd mindre än det lån som är kopplat till den. Du måste ha utsatt den för ett aldrig tidigare skådat slitage.

Oavsett detta kommer banken att ta sin bil - ja, den är ju inte din, eftersom du har lånat alla pengarna och tydligen mer därtill.

När? Det kan bara just din bank svara på, men påminnelser får du säkert några stycken först.
Citera
2015-01-27, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Det låter osannolikt att din bil är värd mindre än det lån som är kopplat till den. Du måste ha utsatt den för ett aldrig tidigare skådat slitage.

Oavsett detta kommer banken att ta sin bil - ja, den är ju inte din, eftersom du har lånat alla pengarna och tydligen mer därtill.

När? Det kan bara just din bank svara på, men påminnelser får du säkert några stycken först.

Kollar man på blocket så ligger den på 140 - 170 k . Det var kfm som värderade den så pass lågt utan att ens titta på den. De har väl nått register förmodar jag.
Sedan tappar jo bilar värde varje år samt att jsg har kört den 3000 mil sedan jag köpte den.

Jag vill behålla den under sommaren. Därför som jag vill veta hur långt tid exakt det tar från det att man slutar betala.

Finns inte information nånstans på google
Citera
2015-01-27, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendetta
Naturligtvis kommer de att plocka bilen, allt annat är önsketänkande.

Hade jag varit banken så hade jag skickat hela kapitalskulden till kfm plus räntor istället för att försöka sälja den billigare.
Citera
2015-01-27, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Det kommer ta 3 månader och 17 dagar innan de tar din bil, bittra varelse.

Hoppas du har rätt
Citera
2015-01-27, 08:18
Medlem
Det dem menar med ingen mervärde är att du har lån på hela värdet, dem har inte rätt att utmätta den isåfall.

Och jag vet vad jag snackar om, tror jag.
Citera
2015-01-27, 08:20
Medlem
Slutar du betala för den då ryker den inom 3 månader, inte tidigare och inte senare än det.

Än en gång jag vet vad jag snackar om.
Citera
2015-01-27, 10:13
Medlem
finns ingen här inne som kan svara på hur länge du får behålla bilen. I princip får finansbolaget skicka en förfallen skuld till fogden dagen efter att betalningen förfallit. Nu finns det en viss branchsedvänja som innebär att man inte ska gå tillväga på detta vis. Dock skulle jag tro att det inte finns någon som skulle klandra finansbolaget om dom vill säkra sin tillgång så snabbt som möjligt med tanke på din uppenbara ovilja att göra rätt för dig.
Sedan ska ärendet handläggas av fogden, vad jag vet finns det ingen bestämmelse över hur kort tid detta kan ta, fogden kan alltså hantera ärendet direkt det kommer in, skulle tro att dom sätter en betalningstid på två veckor. Så har du otur kan bilen utmätas inom en månad. Detta är dock inte troligt.
Om du ändå sitter i skiten, varför säljer du inte bilen och lever loppan för pengarna du får för bilen? Inte lagligt, men vad fan kan hända förutom att du får ett litet straff för bedrägeri, men spelar det någon roll eftersom ditt liv redan är förstört? Funkar naturligtvis bara om du säljer bilen privat och intygar i köpekontraktet att skulden på bilen ska lösas direkt.
Citera
2015-01-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Slutar du betala för den då ryker den inom 3 månader, inte tidigare och inte senare än det.

Än en gång jag vet vad jag snackar om.

Tack för ditt svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här