Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-26, 09:32
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20217519.ab

"De får Bindefelds nya stipendium


Micael Bindefelds farmor och farfar lämnade 1930-talets Nazityskland. Andra släktingar mördades i Auschwitz.

Nu delas de första stipendierna i hans stiftelse till minne av Förintelsen ut.

Skådespelaren Sara Sommerfeld blir en av de första som får det."

"De får stipendiet


De första stipendierna delas ut till två olika projekt:

 Fotograf Örjan Henriksson för utställningen Auschwitz KZ I-II.

Henriksson har fått tillstånd att fotografera låsta rum inne i koncentrationslägret. Bilderna visas på Liljevalchs konsthall i Stockholm från den 23 april.

 Skådespelaren Sara Sommerfeld och författaren Johan Romin för dokumentärfilmen "Min farmor och Förintelsen".

Sommerfeld har rest till platser där hennes farmor vistades under andra världskriget. Berättelser från släktingar och överlevare har samlats i filmen som kommer sändas i TV4 i maj.

Sammanlagt delas 300 000 kronor ut till årets stipendiater.

Läs mer på bindefeldstiftelse.se"

Vad anser ni om dessa stipendier?
Citera
2015-01-26, 10:10
  #2
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
En jude ger ett pris till två andra judar för att högtidlighålla minnet av en fiktiv judisk högtid vid namn "förintelsen"..
Rent löjeväckande, Sara för pris för någonting som inte ens finns tillgängligt för allmänheten för än om 4 månader och fotografen får pris för att han fotograferat utrymmen som ryssarna "rekonstruerade" Inte heller det "arbetet" finns tillgängligt för allmänheten..
Det känns som att dela ut medaljer i OS innan tävlingen startat och det enda som krävs för att vinna är att man tillhör guds utvalda.
Vi kan se priset mer som en ren intern judisk angelägenhet.
Nästa år får väl EXPO ett pris och någon annan jude som gjort något judiskt typ som att ljuga om europeisk historia eller liknande.
__________________
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2015-01-26 kl. 10:15.
Citera
2015-01-26, 18:36
  #3
Medlem
Skuggvarelses avatar
Varför ger inte judiska förintelseöverlevare stipendier och bidrag till utsatta råååmer som, till skillnad från judarna, inte fick något eget land som kompensation för avtjänad tid i fångläger (ungefär som att ge Guantanamo bay-fångar mark i Kanada)? Bara att gå till närmaste ICA och lämna 100k i koppen hos en zigenare - eller är det skillnad på människor (judar) och människor (zigenare)?
Citera
2015-01-27, 13:54
  #4
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
En jude ger ett pris till två andra judar för att högtidlighålla minnet av en fiktiv judisk högtid vid namn "förintelsen"..
Rent löjeväckande, Sara för pris för någonting som inte ens finns tillgängligt för allmänheten för än om 4 månader och fotografen får pris för att han fotograferat utrymmen som ryssarna "rekonstruerade" Inte heller det "arbetet" finns tillgängligt för allmänheten..
Det känns som att dela ut medaljer i OS innan tävlingen startat och det enda som krävs för att vinna är att man tillhör guds utvalda.
Vi kan se priset mer som en ren intern judisk angelägenhet.
Nästa år får väl EXPO ett pris och någon annan jude som gjort något judiskt typ som att ljuga om europeisk historia eller liknande.
Håller med varenda ord.
Nu har Sara, juden som ljuger om förintelsen gett ut en dokumentär om just ovan nämda skrämselpropaganda.

Vittnen ljuger sig blåa, menar de sett mengelse i lägren, vilket historiskt inte är sant, karln bertädde aldrig fångmark.

Äcklig tv 4 o bindefeld judepropaganda, borde aldrig visas då det är missvisande o oriktigt.
Citera
2015-01-27, 15:32
  #5
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vittnen ljuger sig blåa, menar de sett mengelse i lägren, vilket historiskt inte är sant, karln bertädde aldrig fångmark.

Tjena Blåbesten! (Jag har alltid gillat din avatar. Eli Wallach. En fantastisk roll han gjorde i den där filmen.)
Men du fick du mig nyfiken. Vad vet du om att Josef Mengele aldrig beträtt ett fångläger?
Det är i sanning ett helt nytt påstående jag aldrig hört förut i denna avdelning.
Berätta!

/VV
Citera
2015-01-27, 20:02
  #6
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Tjena Blåbesten! (Jag har alltid gillat din avatar. Eli Wallach. En fantastisk roll han gjorde i den där filmen.)
Men du fick du mig nyfiken. Vad vet du om att Josef Mengele aldrig beträtt ett fångläger?
Det är i sanning ett helt nytt påstående jag aldrig hört förut i denna avdelning.
Berätta!

/VV
Tror aldrig någonsin ledarna beträtt lägren personligen men konstig nog har varenda interjuvad jude mött antingen mengelse, göring eller hitler him self. o alltid har dessa begått grymheter inför dessa.

Nej, finns inte ett historiskt dokument som bevisar att de faktiskt var där.
Citera
2015-01-27, 20:27
  #7
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tror aldrig någonsin ledarna beträtt lägren personligen

Jodå. Himmler tex var på besök.
Sedan var kanske inte Mengele en av de personer man brukar ta upp när man pratar om de tyska ledarna direkt. Iallafall inte vad jag känner till, men det beror lite på hur man definierar saken antar jag.
Nåväl, kolla in denna lilla länk.

http://se.search.yahoo.com/search?p=...12&type=114576

I översta raden av bilder ser du en med Dr Mengele och Rudolf Höss på.
Ja, jag vet. Man kan kanske inte garantera (iallafall inte jag) att den är tagen i Auschwitz trots att dokumenten säger att både Höss och Mengele tjänstgjorde där.
Skulle dessa dokument vara felaktiga? Jag tror inte ens den mest inbakade förnekare skulle vilja påstå att så är fallet. Möjligen vilja påstå, men knappast göra det.
Jag tror du har missuppfattat något.

/VV

EDIT:
Citat:
varenda interjuvad jude mött antingen mengelse, göring eller hitler him self. o alltid har dessa begått grymheter inför dessa.

Jag kan inte låta bli att även kommentera detta.
Vilka överlevare har någonsin påstått att de mött Göring och Hitler?
Fram med namn tack.
Jag tror inte du finner ett enda.
Tro inte all skit du finner på förnekarsidorna eller här på FB.
Kolla källorna innan du skriver en massa saker du inte har täckning för.
Det ser så löjligt ut.
__________________
Senast redigerad av Vänlige Viktor 2015-01-27 kl. 20:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback