Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-25, 21:05
  #1
Medlem
partyboels avatar
Det är så att sladden till min datorladdare gått upp. Laddaren fungerar men plasten runt laddaren är borta. Jag tänkte då kolla om man kan få en stöt om man råkar ta på metallen? Är det en dödlig stöt?

/Emma från Stockholm
Citera
2015-01-25, 21:21
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Hej Emma.

Ja, det kan vara farligt.
Köp en rulle eltejp och tejpa in din laddare så är du safe!
Citera
2015-01-25, 21:58
  #3
Medlem
micaeles avatar
Vilken sida av laddaren har gått upp? Den från väggen eller den till datorn?
Citera
2015-01-25, 22:12
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hej Emma.

Ja, det kan vara farligt.
Köp en rulle eltejp och tejpa in din laddare så är du safe!
NEJ! Tejpa inte din laddare. Köp en ny.
Citera
2015-01-25, 22:24
  #5
Medlem
Polyklorfenols avatar
Om själva "klumpen" på mitten är trasig i plasten (alltså transformatorn som omvandlar livsfarlig 230 volt till ofarliga 19-20 volt), då ska du absolut inte ta på metallen!

Laddare är visserligen rätt dyra, ca 500-600 kronor för en som fungerar till många modeller, men livet är dyrare.
Citera
2015-01-26, 00:25
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
NEJ! Tejpa inte din laddare. Köp en ny.
Alla laddare har ett inre metall-skal, som visserligen inte håller så bra utan sitt yttre hölje av plast...
Citera
2015-01-26, 04:48
  #7
Medlem
partyboels avatar
Det är på den sidan där man stoppar den i datorn. Precis under

http://www.batteriexperten.com/bilde...om/AT166_1.jpg
Bilden längst ner. Precis under den där plastsaken. Man ser att det sticker ut lite trådar och att det är metall. Det är alltså farligt om jag rör på den? Gjorde det förut men fick aldrig en stöt. Kanske hade tur?
Citera
2015-01-26, 05:13
  #8
Medlem
hakro807s avatar
Förmodligen är det ingen fara, spänningen ligger redan på 12-19 volt. Däremot är det givetvis ingen dum idé att lägga på lite eltejp eller krympslang. Är det en nyare bärbar skulle jag också bytt ut laddaren. Även om det inte är farligt för dig så kan det vara farligt för datorn, och att spara 500 kr på en ny laddare men istället döda en bärbar dator för tiodubbla summan är ju lite onödigt..
Citera
2015-01-26, 05:22
  #9
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Förmodligen är det ingen fara, spänningen ligger redan på 12-19 volt. Däremot är det givetvis ingen dum idé att lägga på lite eltejp eller krympslang. Är det en nyare bärbar skulle jag också bytt ut laddaren. Även om det inte är farligt för dig så kan det vara farligt för datorn, och att spara 500 kr på en ny laddare men istället döda en bärbar dator för tiodubbla summan är ju lite onödigt..

"Ursprungligen postat av tempeZZt
NEJ! Tejpa inte din laddare. Köp en ny."

Vad menar han med det? Skulle det kunna vara brandfarligt eller något?

http://www.ladda-upp.se/bilder/uoahscuvracdig/
Där är bild på den.
__________________
Senast redigerad av partyboel 2015-01-26 kl. 05:39.
Citera
2015-01-26, 07:39
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
"Ursprungligen postat av tempeZZt
NEJ! Tejpa inte din laddare. Köp en ny."

Vad menar han med det? Skulle det kunna vara brandfarligt eller något?

http://www.ladda-upp.se/bilder/uoahscuvracdig/
Där är bild på den.
Eftersom det i första inlägget stod att "plasten runt laddaren är borta", vilket fick som svar att du skulle tejpa så sade jag ifrån. Med den informationen som gavs, så kan det vara både brand- och livsfarligt att ge sig på det med tejp.

Den sista bilden säger en hel del annat. Trasig isolering på svagströmssidan. Tejpa du om du vill, det spelar mindre roll varken brand- eller säkerhetsmässigt.

Tycker ändå du ska börja se dig om efter en ny laddare. Den där kommer snart att ge upp helt då fler och fler trådar kommer att gå av efter hand.

...och ge gärna mer korrekt info nästa gång du frågar om något. Plasten runt laddaren var väl inte borta, eller?
Citera
2015-01-26, 07:56
  #11
Medlem
rumpgass avatar
Köp en ny laddare eller så byter du ut själva kontakten om du har en lödkolv och kan använda den, om du byter kontakt så var noga med plus och minuskabeln löds fast på rätt pigg inne i kontakten. Är du osäker på hur du gör så köp en ny laddare för den du har nu kommer lägga av helt inom kort..
Citera
2015-01-26, 08:53
  #12
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Eftersom det i första inlägget stod att "plasten runt laddaren är borta", vilket fick som svar att du skulle tejpa så sade jag ifrån. Med den informationen som gavs, så kan det vara både brand- och livsfarligt att ge sig på det med tejp.

Den sista bilden säger en hel del annat. Trasig isolering på svagströmssidan. Tejpa du om du vill, det spelar mindre roll varken brand- eller säkerhetsmässigt.

Tycker ändå du ska börja se dig om efter en ny laddare. Den där kommer snart att ge upp helt då fler och fler trådar kommer att gå av efter hand.

...och ge gärna mer korrekt info nästa gång du frågar om något. Plasten runt laddaren var väl inte borta, eller?

Laddaren för mig är hela kabeln, så jag ber om ursäkt för att jag inte var tydlig nog.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback