Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-03-02, 16:17
  #49
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
...
När du hamnar under vattnet så se till att när markören hamnar på hajen så slår du och ser till att träffa (du ska kunna höra ett visst ljud alternativt så ser man hur hajen rycker till, det gäller att vara ganska nära för detta) och därefter håller du ner vänster musknapp (släpp den inte) så du slår automatiskt flera gånger, håll in i flera slag - oavsett om hajen simmat bort utom synhåll - tills det börjar låta som att du bara slår i luften och tada! Hajjäveln är död.
Stort tack. Nu har jag testat det och det gick väldigt lätt att döda hajar nu.
Konstigt att jag inte upptäckt det. Det måste vara en bugg, då man kan hugga, då den är långt bort. Jag är väldigt glad för den buggen.
Om de tar bort buggen, så vill jag ha nått annat som gör det lättare. Jag vill inte hålla på och döda hela dagarna. T.ex. mindre aggressiva och mer realistiska.
Det känns orealistiskt att de puttar mig i havet många ggr i följd och inom få sekunder.
Men med buggen kan jag nu döda dem snabbt.

Jag satte på två båtmotorer, samt en på sidan. Men det gick endast köra med två. Jag fick söka "motor" i slutet på "SAVE"-filen och ändra till false, för att ta bort sista motorn.
Nu kör jag med en motor tills bensinen tar slut, och sparar den andre för att fly.
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2015-03-02 kl. 16:29.
Citera
2015-03-05, 07:17
  #50
Medlem
ChristerNs avatar
Någon påstod, att hajarnas beteende är beroende på hur man själv beter sig.
Någon som vet om det är sant???

Det verkar som att de inte attackerar så ofta om man stirrar på dem, och är vaksam.
Men de välter ändå min flotte ibland.
Hajarnas AI verkar vara avancerat.
Citera
2015-03-09, 03:36
  #51
Medlem
ChristerNs avatar
Något man inte upptäcker, förrän efter många timmar är hajarnas AI. Många som berättar om Stranded DEEP, nämner inget om AI. (Men lite i en vägledning på Steam.)

Hittade nu:
"Advanced Animal AI
Stranded Deep features a variety of land and sea animals. From crabs and lizards to schools of fish and sharks. Their behaviors are all modeled off their real-life counterparts and will react to your presence based on their personality."
http://beamteamgames.com/stranded-deep/details/

Detta gör Stranded DEEP till ett intressant spel på helt nytt sätt. Hajarna var inga monster i v0.01, man kunde studera dem länge. Men nu i v0.02 tycker jag de är för aggressiva.
Hur de beter sig beror både på deras AI och biologi.
(De måste alltid röra sig för att få syre, samt kan inte vända snabbt. Jag vet inte mycket om deras synfält, eller om de kan upptäcka nått bakom dem?).

Olika attacker:
Tigerhaj: Stånga, slå med stjärten (mot flotten), hugga, dra ned offret i djupet (få sekunder). Missa, hugg framifrån, även i ytan.
Vithajen håller sig på djupare vatten och kan även ibland döda med ett enda bett. (Långsammare?).

Det jag ogillar i v0.02 är att de så ofta lyckas kasta mig i vattnet.
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2015-03-09 kl. 03:45.
Citera
2015-03-09, 10:59
  #52
Medlem
Ralle_s avatar
Är jävligt sugen på detta spelet, kollat massa videos och så om det. Som jag förstod det så är det inte så buggigt sedan senaste updaten/hotfixen?

Ser onekligen jävligt fett ut.
Funderar över en grej också, är det autosave på spelet?
Min dator hemma har en förmåga att stänga av sig själv i tid och otid och hade varit jävligt jobbigt ifall den gör det mitt i ett game utan att man sparat.
Citera
2015-03-12, 06:13
  #53
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralle_
...
Funderar över en grej också, är det autosave på spelet?
Min dator hemma har en förmåga att stänga av sig själv i tid och otid och hade varit jävligt jobbigt ifall den gör det mitt i ett game utan att man sparat.

Det finns ingen autosave.
Tyvärr endast en enda save är möjlig. (jag skulle gilla 3 olika save, om det fanns elak bugg.)
Jag har inte någon elak bugg nu i v0.02, bara trevliga buggar. (Lätt döda haj, göra vackert väder (Omstart).) I Fallout NV fick jag värre buggar.

Min dator tål inte hög temperatur, så jag kör i energispar-läge. Lägsta grafik är ganska bra ändå.

Jag kanske bör varna. Det finns inte så mycket i spelet ännu. Men om man gillar det så kan man spela >100 h utan att tröttna.
Efter 30-50 öar, så tycker jag de liknar varandra nu. Men man kan även utforska havet och leta vrak. Det jag uppskattar är att utforska hajarnas beteende. Deras AI är avancerat. Men nu i v0.02 tycker jag de är för aggressiva.

Efter lite vana, så funkar användar-interfacet utmärkt. På armen ser man 3 skador, Klockan visar en del intressant och crafting funkar bra. Men bra att veta att man måste lägga prylar i en hög nära bygget för att tillverka väggar mm, samt när man bygger flotte, så skall man göra som man bygger golv, men placera det i havet.
Jag skulle vilja ha lite bättre balans, då det gäller hajarnas aggressivitet.
Men jag är mycket nöjd med spelet.
Troligen kommer det snart en uppdatering.
Citera
2015-03-22, 15:13
  #54
Medlem
ChristerNs avatar
Nyss kom uppdateringen v0.03, (21 mars 2015?). Men har hemsk bugg.
Räddningsflotten sjönk.
Trä-flotten försvann, på djupt vatten.
(Kanske det kommer en "Hotfix" snart?)

Dessa buggar irriterar mig mycket, så jag väntar tills de fixat dem.

När de fixat värsta buggarna, infört inställning med mer realistisk haj-aggressivitet och tillfört lite mer innehåll, så skulle jag gilla spelet. Jag gillar ju speltypen starkt.

Jag hoppas det blir ett riktigt bra spel.
Hoppas de inför nån lite större ö ibland. T.ex. med minst 25 st palmer, så man kan stanna vid en bas längre (Nu måste man hämta resurser från andra öar). Jag skulle gilla en lite större och mer realistisk flotte, som hajarna endast i sällsynta fall kan välta.
Jag gillar inte monster-spel. Men många kanske skulle acceptera två inställningar:
1. Realistiska hajar. Kan undvika hajar. Realistisk överlevnad.
2. Monster-hajar, fokuserat på att överleva monster. Svår.

(Jag skulle aldrig välja 2.).
Citera
2015-03-24, 13:04
  #55
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
hade du knullat en haj i verkligeheten om du fick chansen? du verkar lite kåt då alla dina inlägg handlar om hajar

Nej du fantiserar.
Jag hatar bara alla barbariska ungar som vill bli uppätna av hajar, flera gånger i timmen i Stranded DEEP.
Jag vill bara ha ett överlevnadsspel som inte är fokuserat på krigande och monster.
Det är tillräckligt att hajarna kan skada en, då man är oförsiktig.

Spelet blir bättre om de minskar hajarnas aggressivitet.
Men jag vill säga att Hajarnas AI är avancerat. I v0.01 var deras beteende intressant och realistiskt. Nu ser man inte det. Hajarna är ett centralt hot i spelet. Andra hot är giftiga fiskar och att man kan skadas på olika sätt. I andra spel kan helt andra djur vara intressanta t.ex. vilda får. (Mammutarna i Skyrim var nog lite intressanta.)
Jag har aldrig förr sett så avancerat AI. Det är överlägset t.ex. vargarna i Skyrim.
(Hajarnas AI i v0.01 verkar mer avancerat en intellektet hos vissa barbariska krigsälskande ungar som spelar datorspel. (Satir).)

Det som var unikt med Standed DEEP var Hajarnas AI. Detta var ovanligt för datorspel. Men man såg det i v0.01. Nu verkar de alltid hungriga, attackerar alltid och är nu tråkiga.

Nu kom en "Hotfix" till v0.03. Det påstås att flotten inte försvinner nu.
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2015-03-24 kl. 13:50.
Citera
2015-03-24, 22:49
  #56
Medlem
Lirat en stund nu och blir väldigt tråkigt fort. Finns ju liksom inte nånting att göra ?
Citera
2017-05-19, 14:49
  #57
Medlem
En väldigt omfattande uppdatering har nu gjorts av tillverkarna med en hel drös uppdateringar och buggfixar. Alla ni som gillade grundidén med spelet men tyckte precis som mig att det inte fanns mycket att göra gör gott i att ge det en chans igen. Grafiken har fått sig en rejäl finslipning och det mesta är uppdragderat.

Spelet är fortfarande under utveckling men det känns som att dom börjar närma sig slutprodukten nu med regelbundna (varje vecka?) uppdateringar av spelet.
Citera
2020-11-26, 20:50
  #58
Medlem
Har precis köpt detta på ps4.
Sneglat på det ett tag men var osäker. Slog endå till för några dagar sedan och jäklar vilka välinvesterade kronor! Har spelat non-jäkla stop i tre dagar! Fantastiskt atmosfäriskt och stundtals vidrigt läskigt när hajarna är på hugget(pun intended)

Spelar endast på permadeath läget då jag verkligen lever mig in i spelet mer och verkligen tar grundade beslut när jag ska ta mig an någon exkursion på havet! Ett misstag kan vara fatalt, och med det riskerar man att tappa alla investerade timmar man lagt på att bygga.

Är för närvarande på dag 71 och har byggt ett hus, en stor brygga med båthus. Ett par farming-plottar med pipi plants, vilket jag lärde mig den hårda vägen på dag 20-någonting att man behöver ha ett stadigt förråd av antidotes(jävla ormar).

Har dött och börjat om 4 ggr hittills. Sista dödsfallet var på dag 31 och då buggade jag fast i ett vrak under vattnet och kom inte loss, -drunkning... då höll jag på slita håret.

Som sagt, dag 71 nu och so far so good!
Har tyvärr lyckats spoila för mig själv om de tre bossarna så dom vet jag är ute där någonstans. Har dock inte modet att ge mig på att prova döda någon. För mycket står på spel 😂.

Har nyss lyckats göra en båtmotor och hittat 6 oljefat som blivit grund för mitt nya flottbygge. Ska bara bygga av oljefat tänkte jag. Vet inte om den är mer stabil eller kan lasta bättre? Men det vore logiskt så jag hoppas 🤞
Behöver hitta potatis med som jag kan odla på och utvinna bränsle 🤔
__________________
Senast redigerad av Desmondcane 2020-11-26 kl. 20:55. Anledning: Stavning
Citera
2023-11-28, 21:16
  #59
Medlem
L3nn4rts avatar
Nån som fortfarande lirar?

Har ett problem. Jag har byggt grunden till en bas, inget avancerat ännu, samlat på mig en massa lådor från skepp jag varit in i. I lådorna har jag en massa prylar jag hittat när jag varit ute på upptäcktsfärd. Verktyg jag tillverkat har jag samlat på ett speciellt ställe. Likaså brukar jag hugga massa virke som jag lägger i högar så jag slipper pyssla med den biten så ofta. Samma sak med palmfonds till water stills.

Problemet är att om jag sen sticker iväg med flotten till en massa öar och är borta i några dagar och sedan återvänder till min "huvudö", så är allt jag byggt, tillverkat och lagrat borta eller helt förstört.

Känns lite tråkigt att komma hem till nåt som inte finns kvar och börja bygga upp allt på nytt.

Är det en bugg eller?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback