Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-25, 16:02
  #1
Medlem
Tsilaicoss avatar
Hej! Jag och en vän planerar en resa till Sydamerika. Det finns redan vissa saker som är bestämt. Vi har en budget på cirka 80.000 kr (för två personer), men kommer gärna undan billigare om det är möjligt. Vi har bestämt oss för att besöka följande: Brasilien, Chile, och Peru eller Bolivia.

Vi har tänkt resa enligt följande:
Europa (flyg) -> Rio de Janerio, Brasilien (flyg)-> Santiago de Chile (flyg)-> Arica, Chile -> Macchu Picchu (Cusco)/ Salar de Uyni (Oruro) -> Lima/La Paz (flyg)-> Europa.

Brasilien (Rio) och Chile (Santiago) är för oss måsten. Därifrån kan vi tänka oss ändringar om det underlättar tidsmässigt/ekonomiskt. Vi har framförallt svårt att bestämma oss för vilket det tredje landet ska bli: Peru eller Bolivia. Blir det Peru så är Machu Picchu en självklarhet, blir det Bolivia så är Salar de Uyni en självklarhet. Finns det direktförbindelserna (buss eller flyg) från Arica, Chile till Macchu Picchu (Cusco) elller till Salar de Uyni (Oruro)? I värsta fall får vi helt skippa Norra Chile och istället ta direktflyg från Santiago till Lima eller La paz och resa därifrån till Cusco eller Oruro.

Kan man hinna med ovanstående resa på 20 dagar? 5 dagar i Rio, 5 dagar i Santiago med omnejd, 2 dagar i Arica, 8 dagar i Peru eller Bolivia. Låter det som en rimlig tidsplan? Vad kan ovanstående resa gå loss på? Knappast mer än 80k för 2 personer?
__________________
Senast redigerad av Tsilaicos 2015-01-25 kl. 16:05.
Citera
2015-01-25, 16:28
  #2
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsilaicos
Hej! Jag och en vän planerar en resa till Sydamerika. Det finns redan vissa saker som är bestämt. Vi har en budget på cirka 80.000 kr (för två personer), men kommer gärna undan billigare om det är möjligt. Vi har bestämt oss för att besöka följande: Brasilien, Chile, och Peru eller Bolivia.

Vi har tänkt resa enligt följande:
Europa (flyg) -> Rio de Janerio, Brasilien (flyg)-> Santiago de Chile (flyg)-> Arica, Chile -> Macchu Picchu (Cusco)/ Salar de Uyni (Oruro) -> Lima/La Paz (flyg)-> Europa.

Brasilien (Rio) och Chile (Santiago) är för oss måsten. Därifrån kan vi tänka oss ändringar om det underlättar tidsmässigt/ekonomiskt. Vi har framförallt svårt att bestämma oss för vilket det tredje landet ska bli: Peru eller Bolivia. Blir det Peru så är Machu Picchu en självklarhet, blir det Bolivia så är Salar de Uyni en självklarhet. Finns det direktförbindelserna (buss eller flyg) från Arica, Chile till Macchu Picchu (Cusco) elller till Salar de Uyni (Oruro)? I värsta fall får vi helt skippa Norra Chile och istället ta direktflyg från Santiago till Lima eller La paz och resa därifrån till Cusco eller Oruro.

Kan man hinna med ovanstående resa på 20 dagar? 5 dagar i Rio, 5 dagar i Santiago med omnejd, 2 dagar i Arica, 8 dagar i Peru eller Bolivia. Låter det som en rimlig tidsplan? Vad kan ovanstående resa gå loss på? Knappast mer än 80k för 2 personer?
Bra resa, skulle skippa Bolivia för Peru. Budgeten är definitivt inga problem, du hittar hyggliga hotel för runt 1000kr förutom under carneval och nyår.
I rio måste du bo i Ipanema. Två timmar bort ligger Buzios som är en av Brasiliens skönaste playor, men det blir kanske tight att få in.
Jag kan Rio rätt bra så om du vill ha något specifikt råd är det bara att fråga.
Citera
2015-01-30, 14:01
  #3
Medlem
yenoMs avatar
Som ovanstående säger så är det inga problem med budgeten. Håller med om att Ipanema är ett bra område men tycker personligen att det går lika bra att bo vid Copacabana.

Ta en sväng ut i atacama - öknen om ni hinner Finns mycket skoj att göra där, vandringar, måndalen och åka runt med pick-ups på hippiefester i ökennatten.

Sen saltöknen var väl frän men om ni har begränsat med tid så hade jag mycket hellre lagt några dagar på att landa i La Paz och ta ett flyg ut i amazonas. Kostade mig 1600 kronor. Allt inkluderat, köptes i en liten resebyrå, på plats, i La Paz. Då får ni tre dagar i amazonas med mat, båtfärd i floden, leta lite anacondor, bada med rosa delfiner, fiska pirayor och leka med alligatorer.

Från La Paz kan ni även cykla death road, vilket jag rekommenderar. Bolivia var, trots sina fula kvinnor, det bästa landet om man gillar äventyr.. Vid slutet av Death Road finns det även ett vandrarhem där man kan volontärarbeta med skadade djur från cirkusar och liknande, trevligt ställe att stanna på några dagar.

Besök även Ruta 36 (eller nått sånt hette det), kokainbaren i La Paz i.a.f. Där serverar de kokain på fat... Skiten är utblandad men kul upplevelse ändå..

Måste ni välja mellan Peru och Bolivia så tycker jag att Bolivia var bättre än Peru. Även om Macchu Picchu är riktigt najs också. Jag tycker att man ska hinna med både Macchu Picchu och La Paz om man ändå flugit över dit!
Citera
2015-01-30, 18:37
  #4
Medlem
Shepard25s avatar
Instämmer med föregående talare. Förutom ovan nämnda saker vill jag också rekommendera Sucre och Potosi. Sucre är en fin kolonialstad med nice klimat där man kan hänga några dagar, mycket spanskaskolor och massa aktiviteter i bergen runt om. Typ hyra motorcykel och köra runt, paragliding, mountainbike eller klättring, allt för bra pris. Potosi är inte mycket att hänga i granen, förutom gruvturen som dock gör det värt ett besök, en av dom mest absurda upplevelserna i mitt liv att gå och krypa runt i de trånga gångarna i gruvan på 4500 möh.

Om man bara har 20 dagar skulle jag också välja Bolivia istället för Peru. Peru är också nice, men finns liksom mer äventyr i Bolivia samt att avstånden är lite mindre. I Peru är nästan alla bussresor 18-24h, men om ni drar dit rekommenderar jag Cusco (och allt som hör till), Arequipa (Colca Canyon och kanske hika nån vulkan), Huaraz (några av världens bästa vandringar), Mancora (bra surfby med massa fest), Chacapoyas (fin stad i norra Peru med mycket gamla ruiner så som Kuelap) och Iquitos (amazonas).
__________________
Senast redigerad av Shepard25 2015-01-30 kl. 18:40.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2514931

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback