Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-05-19, 04:15
  #25
Medlem
Ja på jobbet brukar det vara glada miner och jag jobbar inte på Samhall direkt. Vi har skapligt betalt (över medel) och alla verkar ha stabila liv i övrigt med villa och familj, ändå får man höra helt vansinniga grejer, sånt man ser på lyxfällan, och det är nästan dagligt snack om hur kärvt det är (alla är av någon anledning väldigt öppna med sin ekonomi).

För egen del kniper jag igen om vad jag har på kontot och nickar instämmande, betalar räkningarna den 25e av ren rutin men sköter eventuella inköp innan löning för att slippa hetsen.
Lite fundersam/orolig blir man hur dessa människor skulle klara t.ex. arbetslöshet eller ett normalt ränteläge.
Citera
2015-05-19, 04:19
  #26
Medlem
speeeds avatar
Om man kollar i stockholm så är bästa festdagarna mitt i veckan och helt oberoende av datum. Enligt mig iaf, då är roligast folk ute och festar.
Citera
2015-05-19, 13:08
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av errk
Ja på jobbet brukar det vara glada miner och jag jobbar inte på Samhall direkt. Vi har skapligt betalt (över medel) och alla verkar ha stabila liv i övrigt med villa och familj, ändå får man höra helt vansinniga grejer, sånt man ser på lyxfällan, och det är nästan dagligt snack om hur kärvt det är (alla är av någon anledning väldigt öppna med sin ekonomi).

För egen del kniper jag igen om vad jag har på kontot och nickar instämmande, betalar räkningarna den 25e av ren rutin men sköter eventuella inköp innan löning för att slippa hetsen.
Lite fundersam/orolig blir man hur dessa människor skulle klara t.ex. arbetslöshet eller ett normalt ränteläge.

Jag tycker att detta är ganska vanligt. Medelklass och framförallt den övre medelklassen tävlar ofta om status och vill gärna ses som lite mer framgångsrik än vad de egentligen är. Har man feta lån på bil, båt och hus och lite annat skit + lever ett riktigt lyxliv med dyr mat, dyra utekvällar, dyra kläder, klockor osv så är även en riktigt fet lön slut på nolltid.
Citera
2015-05-19, 15:38
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
Förstår inte hur folk kan ha så små marginaler i ekonomin. Har jag mindre än en extra månadsinkomst som buffert på mitt konto så börjar jag känna mig "fattig" och känna att det är dags att lugna sig lite med konsumtionen. Och då har jag lite värdepapper att sälja också ifall det skulle skita sig helt.

Är folk verkligen så kortsiktiga i sin ekonomi att de inte har en krona när den 24:e? Vad fan gör dem om de får en oväntad utgift? Bilen går sönder? Tvättmaskinen lägger ner? En fortkörningsböter? Lånar dem pengar då?

Böter är ju dock väldigt lättundvikligt - håll fartgränsen och ge fan i att parkera där det kostar pengar eller betala för en parkeringslapp. Fortkörningsböter är inget man "råkar" få. Men ja, tvättmaskin och diverse som inte fungerar...

Men man är uppvuxen i en WT-stad på "norra" västkusten (Uddevalla) och vet precis hur folk tänker (eller inte). Folk ska göra sig av med varenda jävla krona så fort lönen trillar in på kontot, sedan ska man härda i tre veckor. Tragiska är att det gäller många vuxna människor där också. Men man vet exakt hur det ser ut på Torp köpcentrum och så vidare, varje lönehelg. Totalt jävla kaos.

Så svaret på din fråga: Ja, folk skiter fullständigt i sin ekonomi, för de kan eller vet inte bättre. Folk vet inte vad buffert är, varför man sparar pengar och tycker sådant är "tråkigt". Det är roligare att konsumera. "Lön får man ju varje månad så det går bra!" är mentaliteten lite grann.
Ja, det är oftast samma idioter som gapar och gnäller när de blivit av med jobbet eller bilen har pajat och de inte har råd att laga den.

Varför tror du folk hamnar hos fogden på grund av obetalda snabblån?
Citera
2015-05-19, 17:13
  #29
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asfas
Det är otroligt lätt att se om det är lönehelg i väldigt många städer runt om i Sverige. För det första så är klädbutiker överfyllda med människor som ska köpa nya fina kläder inför kvällens festande och köerna på systembolaget är extremt långa. På kvällarna är många krogar och nattklubbar överfyllda. Jag bor i närheten av ett "Harrys" och när det är lönehelg så är det en extremt lång kö från och med att stället öppnar tills att det stänger. Vem som orkar med att stå i en extremt lång kö till ett ställe som Harrys efter klockan 01.00 för att komma in lite innan 02.00 när stället stänger 03.00 kommer för mig alltid vara ett mysterium.

Jag tror helt enkelt att det beror på att väldigt många människor i Sverige har extremt tomma och tråkiga liv som de är missnöjda med. Avsaknaden av ett stimulerande jobb, stimulerande fritidsintressen och stimulerande vänskapskrets leder till att de söker någon falsk lycka i att konsumera för att fylla det tomrum som de känner inombords. Istället för att ha en stimulerande vardag så slutar många att leva i veckorna och lever enbart för den där utekvällen på lördagen eller för lönehelgen. Många fastnar i tänket "Jag må ha tråkigt nu, men det är okej, så fort det blir lönehelg så kommer det bli så kul igen för då kan jag köpa vad jag vill och gå ut och köpa en shotbricka!".

Självklart så kvarstår tomrummet när de vaknar upp dagen efter men de fick i alla fall känna sig som en kung i baren för några timmar vilket är nog för att de ska fortsätta med detta beteende då konsumtion är deras ända källa till lycka som de känner till.

Människor som har andra intressen som de finner lycka i brukar bland mina bekanta inte uppvisa detta beteende då de finner mer lycka i saker som inte handlar om att konsumera och gå ut på krogen för att kunna vara kung i baren genom att köpa dyra drinkar.

Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Min gissning är att lönehelgen avgudas framförallt av de som har tråkiga/dåligt betalda jobb och därmed ser lönehelgen som månadens enda, verkligen enda, ljuspunkt och andningshål. Den 25:e, då smäller det! Då ska det minsann handlas alkohol, hatas chef, köpas entrecote och åkas taxi.Jag tycker det är tragikomiskt med folk som försöker peppa sig själv och andra med håll ut för snart är det löning! Ok om man är 20 år och befinner sig på sitt första jobb, därefter bör Den 25:e hysterin lägga sig. Lite som med nyårsafton. Alltid är det några som blir totalt exalterade. Varje år. Det är som om de upplever det för första gången.

Två helt underbara beskrivningar alltså! Kunde inte sagt det bättre själv haha Det är riktigt tragiskt och komiskt att vuxna människor lever på det sättet. Som att lönen är en helig sak som dyker in en gång i månaden och förändrar allt.. eller nja.. i några dagar. Sen är det tillbaka till den tråkiga bubblan igen.

Själv förstår jag inte alls hur man kan leva, vara beroende av och se upp till lönen så mycket, för mig är lönen precis vad det är. Man får pengar som man använder för att betala hyra+fasta kostnader och sen lägger man undan en del och resten går till nöjen/nödvändiga saker. Jag undrar hur fan man fixar att bara leva på lönen man får utan att ha något sparkapital - dvs när lönen är slut så är alla pengarna slut. Vad är buffert? Säkerhet? Plan-B? Hade jag inte fått lön en månad så hade jag bara tagit en "månadslön" från sparpengarna och levt precis som jag brukar - det är inga problem. Men att det krisar så fort man får lägre lön eller utebliven lön är för mig helt obegripligt.

Alla dom som är 25+ och blir helt hysteriska över lönehelgen och känner sig tvungna att bränna allt (nåja en stor del iaf) - vad är det för fel på er?
Citera
2015-05-19, 18:22
  #30
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Att man storhandlar mat när man får lön är inte så konstigt, i alla fall om man är låginkomsttagare. Maten konsumerar man över hela månaden.
Citera
2015-05-20, 00:27
  #31
Medlem
EcstasyRisings avatar
Haha, jag hatar den här hysterin hos vissa (likt jag hatade folk som var tvungna att kalla onsdagar för "lill-lördag" när man gick i gymnasiet). Att vuxna människor med fast arbete och ingen annan att tänka på än sig själva blir helt uppspelta över att lönen trillar in - herregud. För det första: kan du inte planera din ekonomi, kanske du bör omyndigförklaras? För det andra: Uppemot 70% ska rakt in i statens skattkista igen. Är det något att se fram emot?

Mest irriterad är jag nog på Josefine Craaford. Varenda jävla månad ska hon bräka ut sig om att "snart är det lön" när hon är i radio. Borde inte hon tjäna tillräckligt för att slippa vända på slantarna?

Sedan är man ju ursäktad om man är ensamstående trebarnsmamma, student eller kraftigt underbetald. Och det är ju kul med pengar
Citera
2015-05-22, 17:44
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyRising

Sedan är man ju ursäktad om man är ensamstående trebarnsmamma, student eller kraftigt underbetald. Och det är ju kul med pengar

Har man inte en extrem otur och tvingas bo i en extremt dyr lägenhet som ligger extremt långt ifrån skola så att man tvingas pendla osv som kostar en stor summa pengar så går det alldeles utmärkt att leva som student utan att leva fattigt. Det handlar bara om att inse att man just är student och spendera pengarna därefter samt att inse vad som egentligen är viktigt och vad som är oviktigt.

För de flesta så är anledningen att de hamnar i dessa situationer där de måste gå och leva fattigt och gå och vänta på lönen redan två veckor innan det är dags för nästa lön att de köper så jävla mycket onödigt skit som de tror sig behöva för att vara lyckliga.

Vi blir så jävla lurade av samhället att vi går runt och tror att allt handlar om att konsumera, ju mer och ju dyrare, desto lyckligare tror vi att vi ska bli. Det är så extremt lätt att bränna pengar om man inte tänker efter.

Klart som fan att det blir fattigt för de flesta om de går ut och köper en helt ny outfit för flera tusen, någon ny parfym, kanske en liten klocka också? sedan drar vidare till systembolaget och köper någon skrytwhisky som de kan ta med till polarna och säga "Åhåhå, denna är från Japan.. Bästa Whisky i världen just nu!" för att sedan gå ut och vara kung i baren, bjuda alla på drinkar och sen ta taxi hem. Vaknar upp och är mellan 5 - 10.000 kr fattigare. Repeat.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback