Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-25, 10:21
  #1
Medlem
Clodiuss avatar
Igår var Anders Ygeman, vår första inrikesminister på många år, gäst i "lördasintervjun" i radion. Jag har träffat honom en handfull gånger under en lång period och mitt intryck har varit att han är en grälsjuk frasmakare utan större intellektuell förmåga som helt saknar förmågan att lyssna. Hans största intresse verkar ha varit den egna karriären - och där har han lyckats utan tvivel...
Därför blev jag förvånad över intervjun där han svarade lugnt, balanserat och åtminstone skenbart klokt på frågorna. Har Ygeman äntligen växt upp och mognat? Kan han bli en bra inrikesminister?

Länk till intervjun:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3071
__________________
Senast redigerad av Clodius 2015-01-25 kl. 10:24.
Citera
2015-01-25, 13:22
  #2
Moderator
Tinuviels avatar
Ja, jag blev förvånad av samma anledningar. I intervjun svarade han kort och konkret. Ord som utmaning, problematiskt och allas lika värde, lyste med sin frånvaro. På det viset gav han inga öppningar för reportern att ställa honom till svars för de emotionellt betingade frågor som SR:s reportrar så ofta snyftar fram.

Återstår att se om orden omsätts i handling. Rent konkret hoppas jag att han tar itu med att så många svenska pass är på villovägar. Det är en gåta att handeln med pass fått fortgå alla dessa år. Att människor kan sälja 10-15 pass och fortsätta hämta ut nya utan några som helst konsekvenser. Detta borde kunna åtgärdas tämligen snabbt.

Sedan var det trist att höra honom säga att Mona Sahlin ska få mer resurser. Men förhoppningsvis blir hon en frontfigur för ett arbeta andra har inflytande över.

För att konkret svara på frågeställningen så ja, Ygeman verkar vara mer än en banal frasmakare. I en regering av praoelever och Disneyministrar sticker han onekligen ut.
Citera
2015-02-17, 13:03
  #3
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, jag blev förvånad av samma anledningar. I intervjun svarade han kort och konkret. Ord som utmaning, problematiskt och allas lika värde, lyste med sin frånvaro. På det viset gav han inga öppningar för reportern att ställa honom till svars för de emotionellt betingade frågor som SR:s reportrar så ofta snyftar fram.

Återstår att se om orden omsätts i handling. Rent konkret hoppas jag att han tar itu med att så många svenska pass är på villovägar. Det är en gåta att handeln med pass fått fortgå alla dessa år. Att människor kan sälja 10-15 pass och fortsätta hämta ut nya utan några som helst konsekvenser. Detta borde kunna åtgärdas tämligen snabbt.

Sedan var det trist att höra honom säga att Mona Sahlin ska få mer resurser. Men förhoppningsvis blir hon en frontfigur för ett arbeta andra har inflytande över.

För att konkret svara på frågeställningen så ja, Ygeman verkar vara mer än en banal frasmakare. I en regering av praoelever och Disneyministrar sticker han onekligen ut.
Ygeman klarade pressen under terrordådet i Danmark i helgen bra genom vettiga åtgärder och balanserade uttalanden. Det verkar faktiskt som om karlen till sist växt upp. Eftersom Svetsaren rimligen bör ses som en övergångslösning så kan faktiskt Ygeman om han fortsätter att sköta sig bra vara ett framtida statsministerämne. Vem hade trott det för några år sedan om den omogne bråkmakaren Anders Ygeman?!
Citera
2015-08-15, 21:10
  #4
Medlem
Ygeman var är ditt svar till de anhöriga till de mördade på Ikea som sitter hemma och sörjer?


Var är eran skyldighet att medborgare har trygghet i detta land? Ni sköter Ab Sverige hur går det?

Otroligt dåligt av en inrikesminister att inte fördöma morden på Ikea likaså sittande statsminister.
Vill ni ha omval orkar ni inte alla frågor och samhälls ansvar?
Citera
2015-08-15, 22:26
  #5
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetten61
Ygeman var är ditt svar till de anhöriga till de mördade på Ikea som sitter hemma och sörjer?


Var är eran skyldighet att medborgare har trygghet i detta land? Ni sköter Ab Sverige hur går det?

Otroligt dåligt av en inrikesminister att inte fördöma morden på Ikea likaså sittande statsminister.
Vill ni ha omval orkar ni inte alla frågor och samhälls ansvar?

http://unvis.it/www.expressen.se/nyh...-och-ovardigt/

Smaklöst men föga oväntat. Och helt politiskt korrekt. Har någon från sjuklövern officiellt kommenterat det tragiska mordet på två oskyldiga svenskar på IKEA?
Citera
2015-08-28, 22:09
  #6
Medlem
Zujs avatar
Såg herr Ygeman debattera mot Ebba Busch Thor på Aktuellt idag! Riktigt, riktigt bra!

Tillsammans med Magnus Manhammar, Veronica Palm och Morgan Johansson tillhör han den generation socialdemokrater som kommer höja partiet till skyarna igen!
Citera
2015-08-30, 17:24
  #7
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Såg herr Ygeman debattera mot Ebba Busch Thor på Aktuellt idag! Riktigt, riktigt bra!

Tillsammans med Magnus Manhammar, Veronica Palm och Morgan Johansson tillhör han den generation socialdemokrater som kommer höja partiet till skyarna igen!

Anders Ygeman har på ganska kort vuxit fram som det största framtidsnamnet för sossarna. Given efterträdare till Löfven om det inte varit för att han har fel grejer i brallan.

Självmodsbenägna sossar kommer att tvinga fram en kvinnlig ledare. Dock inte Veronika Palm. Hon vill bara vi som önskar ett skadeskjutet parti se i framskjuten position
Citera
2015-08-30, 19:33
  #8
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Anders Ygeman har på ganska kort vuxit fram som det största framtidsnamnet för sossarna. Given efterträdare till Löfven om det inte varit för att han har fel grejer i brallan.

Självmodsbenägna sossar kommer att tvinga fram en kvinnlig ledare. Dock inte Veronika Palm. Hon vill bara vi som önskar ett skadeskjutet parti se i framskjuten position
Jag undrar om vi inte är på väg in i sådana tider att socialdemokraterna inte kan tillåta dessa krafter att vara tongivande. I så fall tror jag på Ygeman som en ny partiledare, jag tycker att han har visat statsmannaskap de senaste dagarna. Även om det på många sätt är för sent.
Citera
2015-10-04, 23:35
  #9
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Jag anser att han gör ett bra jobb på sin post. Bäst av hela regeringen. Jämfört med smilfinken Morgan Johansson eller den personen han egentligen delvis ersatt, Ullenhag.

I den positionen han är borde folk sky han som pesten men Ygeman axlar sitt ansvarsområde genom att faktiskt låta som han är lika orolig för utvecklingen som vanligt folk.

Frågan är om inte sossarna skulle satsa på omval i kombination med "hälsoproblem" för Löfven.
Citera
2015-10-05, 09:07
  #10
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, jag blev förvånad av samma anledningar. I intervjun svarade han kort och konkret. Ord som utmaning, problematiskt och allas lika värde, lyste med sin frånvaro. På det viset gav han inga öppningar för reportern att ställa honom till svars för de emotionellt betingade frågor som SR:s reportrar så ofta snyftar fram.

Återstår att se om orden omsätts i handling. Rent konkret hoppas jag att han tar itu med att så många svenska pass är på villovägar. Det är en gåta att handeln med pass fått fortgå alla dessa år. Att människor kan sälja 10-15 pass och fortsätta hämta ut nya utan några som helst konsekvenser. Detta borde kunna åtgärdas tämligen snabbt.

Sedan var det trist att höra honom säga att Mona Sahlin ska få mer resurser. Men förhoppningsvis blir hon en frontfigur för ett arbeta andra har inflytande över.

För att konkret svara på frågeställningen så ja, Ygeman verkar vara mer än en banal frasmakare. I en regering av praoelever och Disneyministrar sticker han onekligen ut.
Man lånar/hyr ut pass nuförtiden. Så sparar man in kostnaden för att lösa ut ett nytt.
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Såg herr Ygeman debattera mot Ebba Busch Thor på Aktuellt idag! Riktigt, riktigt bra!

Tillsammans med Magnus Manhammar, Veronica Palm och Morgan Johansson tillhör han den generation socialdemokrater som kommer höja partiet till skyarna igen!
Hehe, molnbasen måste vara osedvanligt låg för att detta möte ska inträffa. Märkligt att det räcker med att kunna svara begripligt på frågor för att räknas som framtidshopp inom S. Har karln visat någon form av ledarskap, till exempel i form av framåtsyftande lagförslag eller snackar han omkull er?
Citera
2015-10-05, 09:24
  #11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Man lånar/hyr ut pass nuförtiden. Så sparar man in kostnaden för att lösa ut ett nytt.
Vi måste på något sätt återupprätta tilltron till svenska pass.

Asylsökande och asylsökande som får PUT bör utrustas med ett temporärt pass. Lämnar det passet landet (oavsett med vem) inleds en process där PUT åter prövas.
Citat:
Hehe, molnbasen måste vara osedvanligt låg för att detta möte ska inträffa. Märkligt att det räcker med att kunna svara begripligt på frågor för att räknas som framtidshopp inom S. Har karln visat någon form av ledarskap, till exempel i form av framåtsyftande lagförslag eller snackar han omkull er?
Ja, faktiskt. Vi har nått den nivån nu. Regeringen saknar ledarskap och riktning i sin helhet, några lagförslag av större vikt kommer inte att presenteras. Läget är kaotiskt och vi står inför en systemkollaps. I det famlar man efter halmstrån och Ygeman är någon som kan uttrycka sig i tal, han är inte islamist eller flamsminister a la Disney. Inte heller hör han till kadern av 28-åriga praoministrar.

Så visst, i de blindas rike är den enögda kung. Men jag tror ändå att Ygeman är mer än en banal frasmakare.
Citera
2015-10-07, 19:33
  #12
Medlem
Sextiopluss avatar
Ygeman har trots allt vågat göra en del bestämda uttalanden som att den inre utlänningskontrollen skall stärkas samt att de som fått sin asylansökan avslagen skall utvisas eller avvisas.

Att han stod emot Soraya Posts låga angrepp var också ett styrkebevis.

I en vänsterregering som helt tappat sansen är han en välkommen figur.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback