Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-24, 23:35
  #1
Medlem
conservaress avatar
Jag har kollat runt lite på nätet och grundläggande kurslitteratur gällande socialkonservatism. Jag finner ingen ideolog som representerar just den förgreningen inom konservatismen, man skulle kunna läsa Burke och försöka tolka denne som socialkonservativ men jag tvivlar starkt på att jag finner sådana tankegångar hos en konservativ 1700-talsfilosof.

Så gott folk. Vilka är de socialkonservativa filosoferna, visserligen kan Bismarck gilltas som en socialkonservativ praktiker då han genomförde flera sociala reformer och talade om det vi i Sverige refererar till som folkhemmet.

Jag är ute efter filosoferna och ideologerna.
Citera
2015-01-25, 04:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conservares
Jag har kollat runt lite på nätet och grundläggande kurslitteratur gällande socialkonservatism. Jag finner ingen ideolog som representerar just den förgreningen inom konservatismen, man skulle kunna läsa Burke och försöka tolka denne som socialkonservativ men jag tvivlar starkt på att jag finner sådana tankegångar hos en konservativ 1700-talsfilosof.

Så gott folk. Vilka är de socialkonservativa filosoferna, visserligen kan Bismarck gilltas som en socialkonservativ praktiker då han genomförde flera sociala reformer och talade om det vi i Sverige refererar till som folkhemmet.

Jag är ute efter filosoferna och ideologerna.


Har svårt att hitta några filosofer som är uttalade socialkonservativa. De flesta konservativa bekänner sig som bara konservativ, förutom i Sverige verkar det som. Om du vill höra på folk som argumenterar för ett socialkonservativt samhälle kan du lyssna på Peter Hitchens eller Theodore Dalrymple.
Citera
2015-01-26, 09:29
  #3
Medlem
Arcanes avatar
Benjamin Disraeli brukar väl räknas som en av grundarna till socialkonservatismen, dock kanske mer praktiker än renodlad ideolog eller filosof.
Citera
2015-01-28, 12:46
  #4
Medlem
Gautthiods avatar
Rudolf Kjellén, Adrian Molin, Vitalis Norström i viss mån.
Citera
2015-02-06, 22:48
  #5
Medlem
Mattias Karlsson och Jimmie Åkesson!
Citera
2015-02-08, 22:12
  #6
Moderator
Strix m/94s avatar
Delvis kan man säga att en del av både de katolska och protestantiska kyrkofäderna är socialkonservativa filosofer. Både Thomas av Aquino och Martin Luther, var och en på sitt sätt. En inte obetydlig del av deras tankar lever kvar idag, och i manipulerad form har delar återvunnits i profan form också.
Citera
2015-02-09, 21:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Delvis kan man säga att en del av både de katolska och protestantiska kyrkofäderna är socialkonservativa filosofer. Både Thomas av Aquino och Martin Luther, var och en på sitt sätt. En inte obetydlig del av deras tankar lever kvar idag, och i manipulerad form har delar återvunnits i profan form också.


Det har du rätt i. Mycket av hur katolska kyrkan sköter sitt tänkande kan beskrivas som socialkonservativt. Helige Thomas är en stor del av kyrkans lära så att läsa honom är nog sunt.
Citera
2015-02-11, 19:09
  #8
Medlem
De flesta idealistiska filosoferna kan väl klassas som socialkonservativa. Kant, Schopenhauer m fl.
Citera
2015-02-14, 21:16
  #9
Medlem
Roland Poirier Martinsson
Citera
2015-03-03, 12:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Delvis kan man säga att en del av både de katolska och protestantiska kyrkofäderna är socialkonservativa filosofer. Både Thomas av Aquino och Martin Luther, var och en på sitt sätt. En inte obetydlig del av deras tankar lever kvar idag, och i manipulerad form har delar återvunnits i profan form också.

Jag ifrågasätter ej, men skulle du kunna utveckla hur Luther och Aquinas är socialkonservativa?
Lite nyfiken på exempel.
Citera
2015-03-04, 12:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conservares
Jag är ute efter filosoferna och ideologerna.

Socialkonservatismen har det väldigt svagt med tänkare. Det man mest kan hitta är konservativa tänkare som en del av det också är socialkonservativa. Dock tenderer dom att inte skriva så mycket om just socialkonservatismen.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Delvis kan man säga att en del av både de katolska och protestantiska kyrkofäderna är socialkonservativa filosofer. Både Thomas av Aquino och Martin Luther, var och en på sitt sätt. En inte obetydlig del av deras tankar lever kvar idag, och i manipulerad form har delar återvunnits i profan form också.

Ja, det är bra exempel. Vill du ha något modernare kan du ju pröva Alasdair Macintyre.
Citera
2015-03-05, 10:29
  #12
Medlem
Roger Scruton och Michael Oakeshott förtjänar också omnämnanden. Philip Blond också kanske.

Även om de inte kallat sig själva konservativa så finns det konservativa element hos moralfilosofer som framhäver dygdetikens betydelse, t.ex. Elisabeth Anscombe. Jag kan tycka att det finns en del konservatism hos aristoteliker som t.ex. Martha Nussbaum också, även om just hon vill kalla sig socialdemokrat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback