Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-24, 16:35
  #1
Avstängd
ABESEDEs avatar
Finns det öl från medeltiden bevarat idag? Är det i tunnor eller flaska? Vet att det finns iaf en oöppnad flaska vin från 300talet.
Citera
2015-01-24, 16:38
  #2
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABESEDE
Finns det öl från medeltiden bevarat idag? Är det i tunnor eller flaska? Vet att det finns iaf en oöppnad flaska vin från 300talet.


Öl går inte att bevara på samma sätt som vin. Men det finns säkert recept kvar om du är sugen på vikingaöl!
Citera
2015-01-24, 16:40
  #3
Medlem
Recept finnes men öl är mer en färskvara
Citera
2015-01-24, 18:52
  #4
Avstängd
psykokanins avatar
Det finns öl som är flera hundra år gammalt och smakar perfekt tro inte på lögnerna
Citera
2015-01-24, 20:39
  #5
Medlem
Jag har aldrig smakat öl utan kolsyra...är det bra?
Citera
2015-01-24, 21:04
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Om man får tro den här artikeln World's 'oldest beer' found in shipwreck så finns det inte något öl bevarat från medeltiden, alltså inget som är tillverkat då.

Though the effort to lift the reserve of champagne had just ended, researchers uncovered a small collection of bottled beer on Wednesday from the same shipwreck south of the autonomous Aland Islands in the Baltic Sea.
"At the moment, we believe that these are by far the world's oldest bottles of beer," Rainer Juslin, permanent secretary of the island's ministry of education, science and culture, told CNN on Friday via telephone from Mariehamn, the capital of the Aland Islands.

...

"It seems that we have not only salvaged the oldest champagne in the world, but also the oldest still drinkable beer. The culture in the beer is still living."
Juslin said officials had talked to a local brewer about whether the new-found beer might be able to yield its recipe after experts decipher the brew's ingredients.

...

All the cargo on the ship -- including the beer and champagne -- is believed to have been transported sometime between 1800 and 1830, according to Juslin.


Nu några år senare har ölet analyserats av finska VTT och nybryggts av bryggeriet Stallhagen på Åland och finns att beställa hos Systembolaget.

Citat:
Ursprungligen postat av psykokanin
Det finns öl som är flera hundra år gammalt och smakar perfekt tro inte på lögnerna
Om du tycker två hundra är flera hundra så stämmer det men man brukar väl oftast mena lite mer än två när man säger flera.

Citat:
Ursprungligen postat av LX
Jag har aldrig smakat öl utan kolsyra...är det bra?
I min gom smakar det inget vidare i alla fall, det bör vara en del koldioxid/kolsyra i det för att bli roligt.
Citera
2015-01-26, 09:16
  #7
Medlem
Det var dock mjöd de drack på den tiden. Det var inte riktigt samma sak som öl.

Sedan tror jag att "bäst före datumet" sedan länge skulle vara utgånget.
Citera
2015-01-26, 13:00
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Det var dock mjöd de drack på den tiden. Det var inte riktigt samma sak som öl.

Sedan tror jag att "bäst före datumet" sedan länge skulle vara utgånget.
I Sverige kanske men sett till hela planeten så är mjödet och ölet ungefär lika gamla uppfinningar. Det finns t o m ett bryggeri i Tyskland som startade under medeltiden och som är aktivt än idag, se http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_beer
"In Europe, beer largely remained a home activity, in medieval times. The oldest still operating commercial brewery is the Weihenstephan (Bavaria) abbey brewery, which obtained the brewing rights from the nearby town of Freising in 1040."
Citera
2015-01-26, 14:30
  #9
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
I Sverige kanske men sett till hela planeten så är mjödet och ölet ungefär lika gamla uppfinningar. Det finns t o m ett bryggeri i Tyskland som startade under medeltiden och som är aktivt än idag, se http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_beer
"In Europe, beer largely remained a home activity, in medieval times. The oldest still operating commercial brewery is the Weihenstephan (Bavaria) abbey brewery, which obtained the brewing rights from the nearby town of Freising in 1040."
tråkigt att recept från den tiden inte verkar vara bevarade bara, är nog bara producenten som härrör från 1040, förövrigt en kanonöl deras weisse.
Engelsmännen har under lång tid gjort öl med äpple och kanel och andra frukter i, men det försvann väl med standardiseringen av renhetslagarna
Citera
2015-01-26, 16:30
  #10
Medlem
Moroten89s avatar
Ljummet och grumligt öl utan kolsyra som serveras i ett stop av trä.
Enjoy, jag sitter nog hellre och dricker en iskall Falcon då ur ett glas en varm sommardag, gärna med ett par frusna vindruvor i också.
Det var faktiskt när öldrickande ur glas blev vanligt som man började bli noga med att ölet inte skulle se grumligt och äckligt ut, något som man inte brydde sig om när man drack ur trästop eller dryckeshorn back in the days.
Citera
2015-01-26, 17:39
  #11
Medlem
B3rt3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykokanin
Det finns öl som är flera hundra år gammalt och smakar perfekt tro inte på lögnerna
Och som du har smakat på tydligen.
Citera
2015-01-26, 19:27
  #12
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Ljummet och grumligt öl utan kolsyra som serveras i ett stop av trä.
Enjoy, jag sitter nog hellre och dricker en iskall Falcon då ur ett glas en varm sommardag, gärna med ett par frusna vindruvor i också.
Det var faktiskt när öldrickande ur glas blev vanligt som man började bli noga med att ölet inte skulle se grumligt och äckligt ut, något som man inte brydde sig om när man drack ur trästop eller dryckeshorn back in the days.
lite ot men frusna vindruvor har jag aldrig hört?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback