Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-24, 12:46
  #1
Medlem
duqus avatar
DN toppar just nyhetssidan med en romer vid namnet Florin som nu ska "betjäna" Östermalmsborna vid sopsorteringen vid återvinningsstationerna. Det här är väl inte helt nytt, jag har sett några tafatta försök tidigare där dom bråkat med pensionärer som fiskar flaskor ut dessa containrar. Men nu blir det alltså officiellt, och man häpnar att han väljer den närmaste stationen från Rumäniens ambassad som ligger 8 kåkar från den återvinningsstation där det beställda reportaget utfördes:
http://www.ladda-upp.se/bilder/krqjauyvaxrnxk/
Ambassaden: http://goo.gl/maps/tto8V

Här är "artikeln":
http://unvis.it/dn.se/sthlm/florin-2...pa-vara-sopor/

Frågan är nu, kommer folk att börja undvika att besöka återvinningsstationerna, för som han agerar påminner det om en mindre husrannsakan av folks kassar som dom ger sig på i jakt efter "fynd".
__________________
Senast redigerad av duqu 2015-01-24 kl. 13:05.
Citera
2015-01-24, 13:02
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ny trend, säger du, men fenomenet är inte nytt. Det är bara nån "journalist" (Anton Säll) som vill plocka snyftpoäng i nyhetstorkan.

Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Brukar passera en populär återvinningsstation för tidningar/papper/plast/glas osv. på Östermalm bakom Östra Real rätt ofta. Först kunde man med jämna mellanrum se "EU-migranter" fiska efter pantflaskor/burkar i containrarna, sedan övergick dom till att stanna där hela dagen för att fiska upp pantflaskor/burkar så fort någon lagt dom i containrarna.

Sedan någon vecka tillbaka står flera snubbar där och ber om att få pantflaskor/burkar direkt i handen. Kan inte tänka mig att folket i dom fina kvarteten uppskattar att bli påhoppade av dessa lösdrivare som tycks agera som om dom ägde återvinningsstationen. Är det någon som upplevt samma fenomen på andra återvinningsstationer?

"På måndag börjar Florin om igen. Någon måste ju ta hand om arbetet vid återvinningscentralen bakom Östra real."

Ja, Anton, det måste ju någon göra
Citera
2015-01-24, 14:10
  #3
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ny trend, säger du, men fenomenet är inte nytt. Det är bara nån "journalist" (Anton Säll) som vill plocka snyftpoäng i nyhetstorkan.

"På måndag börjar Florin om igen. Någon måste ju ta hand om arbetet vid återvinningscentralen bakom Östra real."

Ja, Anton, det måste ju någon göra


Florin än äkta opportunist. Han har hittat ett fungerande sätt att nödtorftig försörja sig. Jag tror det är så den förre gudfadern Fredrik Reinfeld tyckte att vi i Sverige också skulle bli.
Glöm det gamla välfärdssystemet, pensionerna. Alla får klara sig bäst de kan och alla metoder är lika bra därmed kan gränserna rivas den globala utjämningen skiljer inte på folk och folk utan bara på fattiga och rika. Halleluja!

Kampen står mellan att på sikt, ca 20 år behålla ett välfärdssystem som sverigedemokraterna vill.

Eller att rasera det och ersätta det med det globala öppna samhället utan gränser där alla får göra som de själva vill och alla får tjäna så mycket pengar de vill eller dö utfattiga i rännstenen. Som de andra 7-klöver partierna, inklusive vänstern vill.
Citera
2015-01-24, 14:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
DN toppar just nyhetssidan med en romer vid namnet Florin som nu ska "betjäna" Östermalmsborna vid sopsorteringen vid återvinningsstationerna. Det här är väl inte helt nytt, jag har sett några tafatta försök tidigare där dom bråkat med pensionärer som fiskar flaskor ut dessa containrar. Men nu blir det alltså officiellt, och man häpnar att han väljer den närmaste stationen från Rumäniens ambassad som ligger 8 kåkar från den återvinningsstation där det beställda reportaget utfördes:
http://www.ladda-upp.se/bilder/krqjauyvaxrnxk/
Ambassaden: http://goo.gl/maps/tto8V

Här är "artikeln":
http://unvis.it/dn.se/sthlm/florin-2...pa-vara-sopor/

Frågan är nu, kommer folk att börja undvika att besöka återvinningsstationerna, för som han agerar påminner det om en mindre husrannsakan av folks kassar som dom ger sig på i jakt efter "fynd".

Så himla synd att återvinningsstationen inte ligger strax utanför Rumäniens ambassad. Det är också synd att just den delen av Engelbrektsgatan/Östermalmsgatan saknar bankomater/butiker så att ambassadören med egna ögon kunde bevittna vad Rumäniens inrikespolitik innebär för länder utanför Rumäniens gränser. Ambassadören kan blunda - men vi som måste handla/ta ut kontanter/åka tunnelbana/gå ut med våra sopor kan inte blunda för verkligheten. Den slår oss mitt i vår solar plexus och lämnar oss i andnöd.

En vanlig dag i Stockholms centrum är nuförtiden ett evigt: "please please - tack si micke!". Man kan inte gå en meter utan att en pappersmugg trycks framför ens ansikte. Ett evigt skramlande oavsett om man ska köpa en liter mjölk eller åka några hållplatser från hemmet. Hela tiden ska man tänka på de stackars smutsiga rumänska barn vars föräldrar sitter på en kartongbit utanför min ICA-butik eller sorterar mina sopor på återvinningsstationen - mot min vilja.

Rumänien har förbjudit tiggeri. Så även Norge. Jag väntar på att även Sverige tar sitt förnuft till fånga så att Rumänien tvingas att ta ansvar för sin romska befolkning och använda åtminstone några av de 184 MILJARDER som EU avsatte till Rumäniens utveckling åren 2007-2013..

32 miljarder kronor av dessa var dessutom öronmärkts för utbildning, sociala insatser och för att hjälpa landets fattiga – däribland romer.

Men Rumänien har visat sig vara motsträvig att använda pengarna till det ändamål pengarna var ämnade. När 2013 gled mot sitt slut var 30 MILJARDER som kunde användas för landets fattiga ORÖRDA och riskerade att skickas tillbaka till EU:S centrala budget. Efter PÅTRYCKNINGAR gick Rumänien med på att använda ca 20% av dessa pengar, men fortfarande är Rumänien SÄMST på att använda stödet för landets utsatta.

Varför?

Det finns en politisk ovilja att satsa på romer. Kommunpolitiker vet att de riskerar en valförlust om skattemedel används till att delfinansiera en satsning på romer. Stöd från EU kräver nämligen vanligtvis en egen insats på 10-30% För Rumänien har EU dock sänkt den procentsatsen till 5% (FEM!).


Alltså inte ens då om EU finansierar 95% av kostnaden för de sociala insatser som är riktade mot landets fattiga och romer vill Rumänien agera eftersom de då samtidigt var tvungna att satsa EGNA SKATTEMEDEL hela 5% (FEM!) av den totala kostnaden.

Det enda som man kan glädjas åt just i detta fall är att tiggarna nuförtiden ockuperar även de "finare" stadsdelarna. Min önskan vore att det skulle sitta en tiggare vid varje trappuppgång/villadörr där det bor en politiker. Sen skulle varje politiker tvingas att dela taxi med dessa tiggare och höra "pls, pls" hela vägen till Arlanda - precis på samma sätt som vi som åker tunnelbana får höra utan att kunna reagera. När riksdagsledamöterna skulle äta sin lunch skulle det sitta en rom vid kortändan av bordet redo med sin pappersmugg.

När ska tiggarna ockupera porten till Kungliga Slottet?
Citera
2015-01-24, 14:28
  #5
Medlem
I Italien står romska kvinnor vid biljettautomaterna i tunnelbanan och vill ha folks mynt för att köpa biljetterna åt dem (de vill alltså stoppa in personens mynt i automaten och ta emot biljetten som kommer ut och ge den till personen) och få pengar för detta. Då tycker jag den romska mannen i DN gör lite mer nytta för pengarna faktiskt, och bättre än att bara sitta ner och tigga.
Citera
2015-01-24, 14:39
  #6
Medlem
Kobolds avatar
Jag tycker att det är ett jättebra initiativ till att skapa jobb! Att dessa människor vill jobba och är beredda att ta egna initiativ och eget ansvar för sin försörjning borde ju vara i samhällets bästa intresse.
Citera
2015-01-24, 14:44
  #7
Medlem
vescs avatar
Skrämmande, det är som något taget ur "A Brave New World" av Aldous Huxley.

Anton Säll, artikelförfattaren låter nästan skadeglatt nedlåtande i hur han beskriver romen, som en person som med ett leende lever på sopor och med glädje sover i parker, i samma område som Anton Säll och hans journalistkamrater kan ur deras miljonvåningar och bilar för hundratusentals kronor betrakta Epsilon-minus människor jobba.
Citera
2015-01-24, 14:49
  #8
Medlem
Ordentlig länk

http://www.dn.se/sthlm/florin-27-lever-pa-vara-sopor/
Citera
2015-01-24, 14:50
  #9
Medlem
Det är väl alldeles utmärkt att de äntligen har hittat en nisch där de bidrar till samhället och utför ett jobb som vi andra helst vil slippa.
Citera
2015-01-24, 14:59
  #10
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Jag tycker att det är ett jättebra initiativ till att skapa jobb! Att dessa människor vill jobba och är beredda att ta egna initiativ och eget ansvar för sin försörjning borde ju vara i samhällets bästa intresse.

Vilket samhälle tänker du på då? Sverige? Ligger det i mitt intresse att Florin befinner sig i Sverige och vill "jobba" med arbetsuppgifter som ingen efterfrågar? Ligger det i mitt intresse att hans barn kommer hit också?

Ska jag tolka din post som att du gör anspråk på att kunna reformera den zigenska kulturen så att den skulle kunna försörja sig själv genom hederligt arbete, istället för att vara cementerad i parasitära födkrokar som tiggeri och stölder? Om ja, varför har seklerna passerat hittills utan väsentlig förändring av zigenarkulturens mindre smickrande sidor?
Citera
2015-01-24, 14:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Frågan är nu, kommer folk att börja undvika att besöka återvinningsstationerna, för som han agerar påminner det om en mindre husrannsakan av folks kassar som dom ger sig på i jakt efter "fynd".

Låt mig få inleda med att konstatera att det är bra när människor tar tag i sitt entreprenörskap och börjar arbeta. Men just i det här fallet tycker jag inte att affärsidén håller måttet.

Vad blir nästa steg? En entreprenör som står vid Eriksdalsbadet och öppnar porten med ena handen och avkräver folk pengar med den andra?

duqu undrar i sin trådstart hur jag skulle reagera på om någon skulle stå i vägen för mig när jag befinner mig på en återvinningsstation. Till saken hör att jag bor i en fastighet som har ordnat med egen källsortering. Men ok, om någon skulle hindrat mig att slänga julgranen på kommunens insamlingsplats, kan jag tänka mig att julgranen helt plötsligt skulle fått vingar och dessutom släppt ifrån sig några bevingade ord.

Snoka i folks sopor, snacka om fullständigt omdömeslös integritetskränkning.
Citera
2015-01-24, 15:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Det är väl alldeles utmärkt att de äntligen har hittat en nisch där de bidrar till samhället och utför ett jobb som vi andra helst vil slippa.

Det kan man tycka, men hur stort är behovet av detta egentligen? Jag menar, hittills har det ju uppenbarligen gått alldeles utmärkt att för folk att sopsortera själva så själva nyttan i det de gör är ju väldigt lite. Jag skulle tippa på att de som faktiskt betalar för denna typ av tjänst är samma som skulle skänka till romerna ifall de satt på gatan. Alltså är "inkomsten" ungefär samma och enda skillnaden är att romerna nu är mer aktiva och får känna sig mer nyttiga, men den verkliga nyttan är sannolikt väldigt liten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback