Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-26, 20:49
  #13
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Tja, Brevik är ett lysande exempel på att militarism och chauvinism är universiellt vid rätta förutsättningar, etnisk bakgrund saknar betydelse. Stalin, Hitler, Sadam, Timur Lenk, Pol Pot, Gustav XI, you name it, mördare hela bunten.
Brevik mördade skolungdomar, Al-Quida mördar journalister, knarkmaffian i Mexiko mördar...

Islamism är ett problem, det är den kristna högern också, likaledes Hindunationalismen, sionismen, fascister skall vi inte glömma bort heller. Samma skit oavsett vilket, tolkningar av högre makter.

Säg mig vilken "ism", eller världsåskådning över huvud taget som inte bär blod på sina händer?

Våld är inte kopplat till ideologi, det är snarare kopplat till människan. Ett anarkistiskt samhälle skulle utveckla både maktstrukturer och våld - för det ligger i människans natur. Och ju mer kaos det är, ju mer grupper som står mot varandra, desto mer våld blir det.
__________________
Senast redigerad av patriot8 2015-01-26 kl. 20:52.
Citera
2015-01-26, 21:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
De är inte primitivare än någon annan. Mördare och våldtäktsmän är hatade överallt
finns ingen kultur för sådant. Låter hemskt att generalisera som du gör
Vad är det där för skitsnack? Självklart finns det våldtäktskulturer och självklart finns det folkslag som är mer primitiva än andra.

Våldtäktsmän är knappast hatade överallt, enligt vissa trosuppfattningar (grenar av islam, naturreligioner, etc.) är våldtäkt accepterat om än under vissa förhållanden. Vad som utgör en våldtäkt är dessutom olika i olika områden av världen. I vissa länder (återigen islamistiska sådana) har t.ex. mannen rätt att ha sex med sin fru (eller sina fruar) mot deras vilja och i länder som Papua Nya Guinea är offentlig gruppvåldtäkt ett straff mot otrohet. Att t.ex. Zimbabwe (eller Papua...) är mer primitivt än t.ex. Indien som är mer primitivt än t.ex. Tyskland kan nog de flesta hålla med om så lägg ner med plattityderna är du snäll, de leder ingetvart förutom att det sticker i ögonen på läsare...

Vad islamism "borde" och inte borde ses som är svårt att säga men med tanke på hur skonade vi i Sverige är från dylika attentat så är det helt förståeligt att folk väljer att oroa sig över mer aktuella hot såsom vänster/högerextremism och accelererande segregation (vilket i och för sig riskerar att öka stöd för islamism inom utanförskapsområden).
__________________
Senast redigerad av Netzach 2015-01-26 kl. 21:22.
Citera
2015-01-27, 11:56
  #15
Avstängd
frusciantelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prap
OBS! Lägg märke till att jag skrev islamism och inte Islam.

Jag menar det som hände i Paris nyligen, har visat att islamister är precis lika kapabla till att attackera yttrandefriheten, freden och toleransen som vilka nynazister som helst, om inte mycket mer.

Så jag ser inte någon anledning till varför anti-islamism inte skulle vara en del av anti-fascismen. Islamismen är en homofobisk, sexistisk, våldsam, totalitär, intolerant och förlåt om jag citerar en sverigedemokrat här men "vår tids största hot mot fred och säkerhet, och vår tids nazism".

Varför uppmärksammas inte islamismen mera i den anti-fascistiska rörelsen?
Är islamism ett lika stort hot som nyfascismen? Varför? varför inte?
Om vänstern i MENA protesterar mot islamism så har väl vi lika stor rättighet till att göra det nu när islamismen sprids på europeisk mark?

Motivera!


Nu är det ju så att islamism är en tickande bomb. Den är som en trojansk häst. När Europa och i synnerhet Sverige fyller på med muslimer så tar vi oundvikligen in en del islamister på köpet. Efter attacken i Paris blev jag förvånad hur pass många IS sympatisörer och Islamistförsvarare som ploppade upp på sociala medier, här i Sverige!

Varningsklockorna ringer tydligt. Krafttag mot islamofobi ska tas, kritik av religion i synnerhet Islam bland politiker och offentliga personer är ajjabajja, har du otur kan du torska på hets mot folkgrupp om du skriver negativa saker om Islam på nätet, lokalpolitiker och även toppolitiker har på allvar funderat på att hjälpa hemkommande jihadister med jobb och psykologhjälp.

Nyfascism/nazism är knappast något att bekymra sig över idag, den ideologin har haft sina glansdagar. Däremot att islamism är vår tids nazism känns som en rimlig analys.
Citera
2015-01-29, 23:33
  #16
Medlem
Easy-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdy
Antifascisterna i Sverige har demonstrerat mer mot IS än någon högergruppering gjort exempelvis. Så den analysen finns redan.
Okej? Inget skulle göra mig gladare om det var sant, har dock aldrig sett några tecken på att så har skett? Jag skulle definitivt se er vänsternötter i ett annat ljus om det fanns en tillstymmelse till att uppdatera agendan från det sedvanliga 90-talstramset till nutid. Såg i och för sig Rashid Musa förklara för guldfiske att islamisterna även ser vänstern som fiende, så ni blir väl tvungna att uppdatera er vare sig ni vill eller ej.
Citera
2015-07-07, 15:42
  #17
Medlem
GalFisks avatar
All extremism är farlig. Problemet är att det är polariserande - de som kämpar mot en viss form av extremism tenderar att vridas åt andra hållet, och ta till många av de samma metoderna som de de vill bekämpa (se på Breivik till exempel).
Sen verkar väldigt många ha svårt med att skilja på perosn och ideologi. Om extremism kunde bekämpas genom att hota/fängla/förtrycka/döda extremister hade vi haft fred på jorden. Det är inte extremisterna som i första hand måste bekämpas, utan själva idéerna och tankarna som står bakom extremismen. Här ingår även de sociala och samhälleliga problem som gör att extremism känns lockande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback