Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-23, 21:27
  #1
Medlem
proxyLains avatar
Tänkte att jag skulle testa smälla upp en server av nå slag med min ena dator jag har stående, samt använda den för att dela ut filer. Så, installerade Ubuntu Server, Webmin samt nå NFS Server till att börja med. Mina inställningar i Webmin ser ut såhär: http://i59.tinypic.com/10efu3r.png

Testade att ansluta ifrån OSX genom att först köra
Citat:
#sudo nfsd start
därefter, i Finder...
Citat:
Go > Connect to server...
och skriver in
Citat:
nfs://192.168.0.14/home/*användare*/Shared
Den ansluter och dyker upp i OSX. Så långt allt väl, om det inte vore för att när jag ska kopiera något till den delade mappen, så får jag

Citat:
The operation cannot be completed because you do not have sufficient write privileges.

Misstänker att jag gjort något fel på server sidan någonstans.
__________________
Senast redigerad av proxyLain 2015-01-23 kl. 21:30.
Citera
2015-01-24, 01:20
  #2
Medlem
VeeJays avatar
Tolkar det som att du vill kopiera till en mapp på servern? Kolla isåfall rättigheterna för den mappen på servern. Högerklicka via något GUI eller skriv ls -a i terminalen.
Citera
2015-01-24, 17:25
  #3
Medlem
proxyLains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeeJay
Tolkar det som att du vill kopiera till en mapp på servern? Kolla isåfall rättigheterna för den mappen på servern. Högerklicka via något GUI eller skriv ls -a i terminalen.

Rättigheterna på mappen tror jag är korrekta. Gav upp tillslut och använde ftp istället.
Problemet kan ha varit i OSX, som verkar ha lite trubbel med både NFS och FTP. Att använda en sepparat FTP klient för att ansluta och överföra filer o dyl fungerade dock fint.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback