Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-04-16, 22:15
  #61
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinthium
Jag skiter i dig och vad du tycker, jag uttalar mig hur fan jag vill och snacka inte till mig som om jag inte vet någonting om detta. picko
Jag försökte bara ge dig ett tips. Det kan inte vara kul att göra bort sig så totalt som du gjorde. Sen att du blir aggressiv så fort någon påpekar att du har fel, det får dig bara att framstå som patetisk.
Citera
2015-04-16, 22:28
  #62
Medlem
absinthiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Jag försökte bara ge dig ett tips. Det kan inte vara kul att göra bort sig så totalt som du gjorde. Sen att du blir aggressiv så fort någon påpekar att du har fel, det får dig bara att framstå som patetisk.


Ja oj jag känner verkligen att jag gjorde bort mig totalt kommer inte kunna sov inatt när jag tänker på det. Jepp jag blir aggressiv när en idiot svarar otrevlgt du kan tycka vad du vill om det men du är ändå ett rövhål. picko
Citera
2015-04-17, 11:08
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Lite förvånad är jag över att din statistik förefaller stämma men jag får väl köpa det då.

Ja, Gonzaga hade kunnat vara lite mer aggressiv med submission attempts men jag har som sagt alltid varit emot dessa korta ronder, ända sedan dagen de infördes.


Fint att vi är på samma sida så här långt då.

Hur lång tycker du en rond ska vara, eller ska matchen vara oändlig? Jag tror inte att reglerna finns för att gynna en specifik disciplin, utan för att det ska var publikfriande och hanterbart i ett gala-format.

Problemet med 30-minutersmatcherna är att man inte bara gynnar grappling; man gynnar ganska tråkiga taktiker som att hålla sig undan, alternativt trycka fast någon mot buren, alternativt klänga sig fast kring någon tills denne tröttnar. Tankarna går till gladiatormatchen i Life of Brian, där slaven vinner genom att springa undan gladiatorn tills han får en hjärtattack.

Därmed inte sagt att det inte kan bli underhållande med väldigt långa ronder, på ett lite exotiskt sätt.

Jag minns Tank Abbott mot Oleg Taktarov '95; ronden höll på i nästan 18 minuter, på hög höjd dessutom, och slutade med att Oleg lyckades strypa Tank med rear naked - dock blev han så utmattad att han själv däckade, så att Tank var den som kunde resa sig när domaren bröt.
Citera
2015-04-17, 16:24
  #64
Medlem
absinthiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Fint att vi är på samma sida så här långt då.

Hur lång tycker du en rond ska vara, eller ska matchen vara oändlig? Jag tror inte att reglerna finns för att gynna en specifik disciplin, utan för att det ska var publikfriande och hanterbart i ett gala-format.

Problemet med 30-minutersmatcherna är att man inte bara gynnar grappling; man gynnar ganska tråkiga taktiker som att hålla sig undan, alternativt trycka fast någon mot buren, alternativt klänga sig fast kring någon tills denne tröttnar. Tankarna går till gladiatormatchen i Life of Brian, där slaven vinner genom att springa undan gladiatorn tills han får en hjärtattack.

Därmed inte sagt att det inte kan bli underhållande med väldigt långa ronder, på ett lite exotiskt sätt.

Jag minns Tank Abbott mot Oleg Taktarov '95; ronden höll på i nästan 18 minuter, på hög höjd dessutom, och slutade med att Oleg lyckades strypa Tank med rear naked - dock blev han så utmattad att han själv däckade, så att Tank var den som kunde resa sig när domaren bröt.


Jag håller helt med i vad du skriver. Liknelsen med life of Brian
är riktigt bra. Men matchen mellan tank och oleg i tidiga ufc var en riktig höjdare.

Jag kan uppskatta bra grappling också där är så mycket knep och taktik som man inte alltid ser. Men när det håller på i tio minuter i låst läge så blir det trist. Nej stand up fighting är mer intressant och kortare ronder gör att det blir en bra blandning av båda.

Sen får man gärna tycka olika men när man skriver så otrevligt och nonchalant som den där ron Jeremy Clark så blir jag förbannad.
Citera
2015-04-17, 17:39
  #65
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Fint att vi är på samma sida så här långt då.

Hur lång tycker du en rond ska vara, eller ska matchen vara oändlig? Jag tror inte att reglerna finns för att gynna en specifik disciplin, utan för att det ska var publikfriande och hanterbart i ett gala-format.

Problemet med 30-minutersmatcherna är att man inte bara gynnar grappling; man gynnar ganska tråkiga taktiker som att hålla sig undan, alternativt trycka fast någon mot buren, alternativt klänga sig fast kring någon tills denne tröttnar. Tankarna går till gladiatormatchen i Life of Brian, där slaven vinner genom att springa undan gladiatorn tills han får en hjärtattack.

Därmed inte sagt att det inte kan bli underhållande med väldigt långa ronder, på ett lite exotiskt sätt.

Jag minns Tank Abbott mot Oleg Taktarov '95; ronden höll på i nästan 18 minuter, på hög höjd dessutom, och slutade med att Oleg lyckades strypa Tank med rear naked - dock blev han så utmattad att han själv däckade, så att Tank var den som kunde resa sig när domaren bröt.
Precis som du säger så kan alltför långa ronder lätt bli till ena riktiga sömniller. Alla minns vi väl de hemska matcherna med Dan Severn, när han mötte Ken Shamrock i UFC 9 och Kimo i Pride 1. De stod i princip bara och dansade runt varandra i 30 minuter.

Jag tycker att (senare) PRIDE hade ett nära nog fulländat regelverk. De hittade en bra kompromiss som gjorde MMA underhållande utan att frångå det som var grundtanken med sporten alldeles för mycket. Så en inledande tiominutersrond hade jag velat se. Sen skulle man kunna köra med ännu en tiominutersrond efter det, istället för två femminuters som det var i PRIDE. Eller så skulle man kunna låta vanliga matcher vara 10+5 och titelmatcher/main events 10+10+5. Sammanfattningsvis så skulle jag vilja se åtminstone en tiominutersrond i varje match.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback