Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-23, 15:13
  #1
Medlem
Bajsfacistens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6075056

Citat:
Borås planerar att som andra stad i Sverige sätta upp sensorer i stadskärnan som via signaler från mobiltelefoner kan kartlägga hur besökarna rör sig i stadens centrum.

amtidigt har Datainspektionen beslutat att granska det här systemet, som sedan en tid tillbaka redan finns på prov i Västerås.

I Borås väcker planerna viss oro bland allmänheten.

– Det är mer kontroll. Det är storebror ser dig. Nej.

– Det känns väl sådär. Då vet man ju inte vad de kan kolla mer.

Genom att fånga upp den signal som folks mobiltelefoner sänder ut när mobilens wifi-funktion är påslagen, ska sensorerna som nu är på gång att sättas upp i Borås, följa hur besökare i stadskärnan och köpcentrat Knalleland rör sig.

Det handlar om värdefull information för exempelvis fastighetsägare, butiksinnehavare och även kommunen.


Kul att veta. Men bolaget säger ju själva att de är goda då är det ju ok.
Citera
2015-01-23, 18:35
  #2
Medlem
Är inte det redan igång, tycker jag läste om detta i BT eller så var det något program på TV. Jag har de senaste månaderna slagit av mitt Wifi när jag går eller kör i stan, vill inte att staden ska få utnyttja informationen som de sen kan utnyttja eller sälja vidare till kommersiella aktörer. Borås Stad sa själva att de avkodar samtliga wifianvändare, men jag känner detta väldigt osäkert. Bor inte i stan längre men är där relativt ofta ändå, slår alltid av den
Citera
2015-01-24, 19:32
  #3
Medlem
SilentVictorys avatar
Själva "systemet" om att följa hur folk rör sig mha kameror finns ju redan i en del butiker. Detta för att kunna placera varor på rätt ställe för att kunna öka försäljningen.

Men när man börjar göra det ute på stadens gator och mha wifi-signaler börjar det gå lite för långt, man måste kunna få röra sig utan att bli övervakad och registrerad överallt. Det måste inte röra sig om olagligheter bara för att man inte vill bli övervakad hela tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback