Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-23, 10:00
  #1
Medlem
thefsms avatar
De sedan århundranden etablerade religionerna verkar vara inkompatibla med nutida människors samhällssystem i västvärlden.

Jag konverterade nyligen från kristendomen till pastafarianismen och vill diskutera den nya religionens möjligheter till massanslutning.

Kristendomens basala värdegrund har jag inte övergivit men ser att den manifesteras utan en massa krångel i pastafarianismen.

En sammanfattning av pastafarianismen http://www.venganza.org/about/
Citera
2015-01-23, 10:06
  #2
Avstängd
TokenOfTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefsm
De sedan århundranden etablerade religionerna verkar vara inkompatibla med nutida människors samhällssystem i västvärlden.

Jag konverterade nyligen från kristendomen till pastafarianismen och vill diskutera den nya religionens möjligheter till massanslutning.

Kristendomens basala värdegrund har jag inte övergivit men ser att den manifesteras utan en massa krångel i pastafarianismen.

En sammanfattning av pastafarianismen http://www.venganza.org/about/

"We are fond of beer"

Låter bra men knappast seriöst.
Citera
2015-01-23, 10:12
  #3
Medlem
thefsms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
"We are fond of beer"

Låter bra men knappast seriöst.
Seriöst eller inte är en definitionsfråga men helt klart är att pastafarianismen är befriad från kristendomens skuldbeläggelse och islams våldsamhet liksom från buddhismens flummighet och hinduismens polyteism.

Om jag måste välja ett föremål för min andliga kanalisering, vinner pastafarianismen över de fyra stora på många områden.
Citera
2015-01-23, 10:16
  #4
Avstängd
TokenOfTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefsm

Om jag måste välja ett föremål för min andliga kanalisering.

Mycket intressant formulering. Jag känner egentligen inget större intresse för religioner mer än att nu när morsan börjar bli riktigt gammal så känner jag oro och funderar lite...
Citera
2015-01-23, 10:17
  #5
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Har för mig att detta var på tapeten ca 1996
Citera
2017-05-28, 21:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Har för mig att detta var på tapeten ca 1996


Långt reportage om "Det flygande spaghettimonstret" i P1 Godmorgon Världen, idag söndag 28/5-17. Mycket mycket välgörande och inspirerande lyssning. Rekommenderas starkt! Behövs verkligen idag, för att få människor att tänka till över "religionens" inflytande över hela vårt samhälle - i hela världen - idag. Lyssna och tänk till! De som vill fördjupa sig i resonemanget rekommenderas Richard Dawkins teorier om "The flying pot" - Dawkins menar att människan kan precis lika gärna tillbe och avguda en tekanna i omloppsbana kring vår jord, som att tro på gud eller mohammed. Självklart har han rätt.
Citera
2017-05-28, 21:50
  #7
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefsm
Jag konverterade nyligen från kristendomen till pastafarianismen och vill diskutera den nya religionens möjligheter till massanslutning.

Det finns kanske ett potential för massanslutning, men eftersom pastafarianismen inte är missionsfixerat är det inte särskild relevant.
Citera
2017-05-28, 21:54
  #8
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
De som vill fördjupa sig i resonemanget rekommenderas Richard Dawkins teorier om "The flying pot" - Dawkins menar att människan kan precis lika gärna tillbe och avguda en tekanna i omloppsbana kring vår jord, som att tro på gud eller mohammed. Självklart har han rätt.

Lite pedantisk: Det var Bertrand Russel, som skapade tekanna-allegorin.
Citera
2017-05-31, 20:46
  #9
Medlem
svettigafettsvinets avatar
[QÙOTE=burzi]De som vill fördjupa sig i resonemanget rekommenderas Richard Dawkins teorier om "The flying pot" - Dawkins menar att människan kan precis lika gärna tillbe och avguda en tekanna i omloppsbana kring vår jord, som att tro på gud eller mohammed. Självklart har han rätt.[/QÙOTE]

Bara för att medelmåttan Dawkins som ni nollor ser upp till, säger något så betyder det inte att det är rätt.
Citera
2017-06-01, 05:44
  #10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
De som vill fördjupa sig i resonemanget rekommenderas Richard Dawkins teorier om "The flying pot" - Dawkins menar att människan kan precis lika gärna tillbe och avguda en tekanna i omloppsbana kring vår jord, som att tro på gud eller mohammed. Självklart har han rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Bara för att medelmåttan Dawkins som ni nollor ser upp till, säger något så betyder det inte att det är rätt.

Men nu var det som sagt inte Dawkins som skapade teapot-allegorin, och desutom är han inte heller en officiell pastafariansk guru.

Så: Din kommentar är en strawman.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback