Citat:
Ursprungligen postat av
Adgo
Är det någon här som har studerat till läkare(eller något lika intensivt) som har samtidigt jobbat deltid/extra som kan dela med sig av sin erfarenhet?
Hur svårt var det att sköta skolan och jobba samtidigt? Påverkade det eran prestation på något sätt?
Jag läste teknisk fysik på KTH samt civilekonomprogrammet på HHS på heltid parallellt (dvs 200% studietakt) och hade under några år även ett deltidsarbete. Det fungerade bra för min del, med lika bra studieresultat som jag hade innan jag började deltidsjobba och inga omtentor.
Mitt deltidsjobb var visserligen 100% flexibelt dels gällande var jag rent fysiskt satt (var som helst där jag hade tillgång till dator med internetanslutning fungerade) och dels gällande specifika tider då jag arbetade. Jag behövde bara se till att få in 40h per månad och kunde stuva in dessa timmar när det passade bäst i förhållande till studierna.
Det kan ju vara så att man behöver skippa något för att ha tid och ork för ett liknande upplägg dock, och kanske i synnerhet om man hittar ett mindre flexibelt deltidsjobb än det jag hade. Själv är jag hyfsat ointresserad av alkoholintag, och därför tillbringade jag ingen tid alls påtagligt bakfull och oförmögen att göra någonting. Sömn behövde jag inte skära ned på för att hinna med dock, vilket är tur eftersom jag tenderar att bli folkilsk redan vid ganska måttlig sömbrist.