• 1
  • 2
2015-01-22, 23:25
Medlem
Adgos avatar
Är det någon här som har studerat till läkare(eller något lika intensivt) som har samtidigt jobbat deltid/extra som kan dela med sig av sin erfarenhet?

Hur svårt var det att sköta skolan och jobba samtidigt? Påverkade det eran prestation på något sätt?
Citera
2015-01-22, 23:50
Medlem
Smuldegarns avatar
En polare till mig jobbar deltid samtidigt som han pluggar till läkare. Han jobbar inte särskilt mycket och skriver upp vilka tider han kan jobba varje vecka, dvs, han har koll på hur mycket han ska plugga varje vecka. Vad jag vet så har det blivit 2 gånger i veckan, 16 timmar.

Han jobbar inom handels.
Citera
2015-01-22, 23:53
Medlem
Adgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuldegarn
En polare till mig jobbar deltid samtidigt som han pluggar till läkare. Han jobbar inte särskilt mycket och skriver upp vilka tider han kan jobba varje vecka, dvs, han har koll på hur mycket han ska plugga varje vecka. Vad jag vet så har det blivit 2 gånger i veckan, 16 timmar.

Han jobbar inom handels.

Tror du att du skulle kunna prata lite med honom och fråga honom om hur hans jobb påverkar hans plugg, sömn osv?
Citera
2015-01-23, 00:04
Medlem
Axells avatar
Mitt tips är att när du väl börjar studierna så känn efter själv istället och så märker du sen vad du klarar av. Givetvis kan det vara värdefullt att ta emot goda råd från äldre kursare men lyssna på dig själv först och främst. Försök få ett relativt flexibelt jobb om du ska jobba där du kan jobba mer på lov och mindre under tentaperioder
Citera
2015-01-23, 00:06
Medlem
Adgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Mitt tips är att när du väl börjar studierna så känn efter själv istället och så märker du sen vad du klarar av. Givetvis kan det vara värdefullt att ta emot goda råd från äldre kursare men lyssna på dig själv först och främst. Försök få ett relativt flexibelt jobb om du ska jobba där du kan jobba mer på lov och mindre under tentaperioder

Yes, jag tänkte göra det men jag planerar att börja plugga till läkare nästa år så det är lång tid till dess. Tänkte försöka få lite råd av erfaret folk
Citera
2015-01-23, 01:17
Medlem
Det beror väl mest på hur mycket fritid du vill ha. Jag tror läkarstudier kanske tar upp 8 timmar av din dag (generalisera) så kan du ju räkna på hur mycket du hinner jobba.
Citera
2015-01-23, 02:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Bästa tipset. Känn efter ett tag hur studierna känns, idiotiskt i min mening att hoppa på ett jobb också när man börjat studera då både sakerna tar kraft och till slut börjar man missköta antingen studierna eller jobbet.

Jag jobbade deltid samtidigt som jag började läsa en kurs men 1 timmes pendling till både min studie- respektive arbetsort gjorde situationen ohållbar, så jag misskötte studierna och hoppade sedan av. Kursen hade ändå inte lett någon vart och jag kände ytterst lite studiemotivation så ingen större förlust för min del dock.
Citera
2015-01-23, 08:03
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adgo
Är det någon här som har studerat till läkare(eller något lika intensivt) som har samtidigt jobbat deltid/extra som kan dela med sig av sin erfarenhet?

Hur svårt var det att sköta skolan och jobba samtidigt? Påverkade det eran prestation på något sätt?

Jag läste teknisk fysik på KTH samt civilekonomprogrammet på HHS på heltid parallellt (dvs 200% studietakt) och hade under några år även ett deltidsarbete. Det fungerade bra för min del, med lika bra studieresultat som jag hade innan jag började deltidsjobba och inga omtentor.

Mitt deltidsjobb var visserligen 100% flexibelt dels gällande var jag rent fysiskt satt (var som helst där jag hade tillgång till dator med internetanslutning fungerade) och dels gällande specifika tider då jag arbetade. Jag behövde bara se till att få in 40h per månad och kunde stuva in dessa timmar när det passade bäst i förhållande till studierna.

Det kan ju vara så att man behöver skippa något för att ha tid och ork för ett liknande upplägg dock, och kanske i synnerhet om man hittar ett mindre flexibelt deltidsjobb än det jag hade. Själv är jag hyfsat ointresserad av alkoholintag, och därför tillbringade jag ingen tid alls påtagligt bakfull och oförmögen att göra någonting. Sömn behövde jag inte skära ned på för att hinna med dock, vilket är tur eftersom jag tenderar att bli folkilsk redan vid ganska måttlig sömbrist.
Citera
2015-01-23, 23:20
Medlem
Adgos avatar
Tack för alla era svar hittills!

Kan ni ge tips om jobb som är lätta för studenter att få som är flexibla?

Jag jobbar deltid på ICA just nu och samlar pengar inför studierna(har gjort det sedan jag slutade gymnasiet, fyller 23 i februari) så att jag inte behöver förlita mig på CSN för mycket.

Tror ni att företag som ICA kanske kan vara flexibla för läkarstudenter?
Citera
2015-01-24, 00:53
Medlem
Axells avatar
Citat:

Jag jobbar deltid på ICA just nu och samlar pengar inför studierna(har gjort det sedan jag slutade gymnasiet, fyller 23 i februari) så att jag inte behöver förlita mig på CSN för mycket.

Har redan svarat i tråden och står fast för det jag säger. Känner en person som knegar på Hemköp och studerar till läkare och klarar av det så vitt jag vet.

Se till att visa fram fötterna så gott du kan innan du börjar så du ligger bra till hos den övriga personalen. I matvarubutiker är det vanligt att jobba deltid och tycker de övriga personalen om dig kommer de bara tycka att det är bättre att du jobbar lite än inget alls.
Citera
2015-01-24, 00:54
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:

Typ alla okvalificerade jobb som finns lediga? Jag har aldrig haft så enkelt att skaffa sommarjobb sen jag började läkarprogrammet. Det slår högre än ett körkort på CV:t dessa två i kombination är ju ännu bättre såklart
Citera
2015-01-24, 11:06
Medlem
Besviken.Fredriks avatar
Ett till tips, om du jobbar deltid och inte egentligen behöver csn-lån, ta ändå ut fullt lån och lägg pengarna i fonder/aktier och sedan när du läst färdigt kan du (om du vill) betala tillbaka pengarna och sedan ha kvar avkastningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in