2015-01-22, 22:08
Medlem
Jonipoons avatar
När man tänker färgfoton tänker man att det är något som blev förfinat och lättillgängligt först nån gång efter andra världskriget. Det ansågs inte kunna ge lika skarpa bilder och bra ljus. Detta var något som Ingmar Bergman b.la använde som argument när han valde att spela in "Det Sjunge Inseglet" som svartvit istället för med färg.

Men nu råkade jag ramla in på den här snubben: Sergey Prokudin-Gorsky, en ryss som var pionjär inom färgfoto. När man går in och bläddrar igenom hans foton från 1905 och framåt så blir man helt MÅLLÖS över hur bra skärpa, färg, ljus och ton det är i alla hans bilder. Ta en titt själva:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Prokudin-Gorsky

Sergey Prokudin-Gorsky kom tydligen på att man kunde använda sig av de svartvita färgkanalerna för röd, grön och blå för att få fram ett fotografi i färg.

Min fråga är alltså... hur kommer det sig att man inte använt sig mer av den här makalösa tekniken? Sergeys foton är ju helt otroliga, han var verkligen en man före sin tid om man säger så. Det känns helt surrealistiskt att titta på hans färgfotografier och tänka att det är över 100 år sedan de togs....

Efter att ha sett hans foton fick jag plötsligt en helt annat bild av världen. Innan så tänker man hela tiden den här tidsperioden som svartvit, men nu när jag för första gången ser den i sån här färg med skarp kvalitét blir jag helt... mållös.

Hur kommer det sig att det knappt finns någon annan efter Sergey som kunnat ta såhär fina färgfoton förrän typ 50 år senare?
Citera
2015-02-09, 21:23
Medlem
chibibottos avatar
En av anledningarna till att fler inte använde sig av den här tekniken, var att den var mödosam och inte gav tillräckligt med inkomst för tiden spenderat. För att kunna se de här fotografierna behövde du en speciell apparat där du kunde sätta ihop alla tre "negativen" samtidigt så de då tillsammans bildade en "färgkopia".
Bilderna som du ser dem nu på nätet, ser ju ut som de gör för att digital teknik har gjort de enklare att lägga ihop alla svartvita negativ till ett färg negativ.
Citera
2015-02-10, 03:11
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Sergey Prokudin-Gorsky kom tydligen på att man kunde använda sig av de svartvita färgkanalerna för röd, grön och blå för att få fram ett fotografi i färg.

Min fråga är alltså... hur kommer det sig att man inte använt sig mer av den här makalösa tekniken?

Du har samma teknik i din digitalkamera idag, fast i modernare tappning.
Citera
2015-03-04, 07:05
Medlem
huricane4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
När man tänker färgfoton tänker man att det är något som blev förfinat och lättillgängligt först nån gång efter andra världskriget. Det ansågs inte kunna ge lika skarpa bilder och bra ljus. Detta var något som Ingmar Bergman b.la använde som argument när han valde att spela in "Det Sjunge Inseglet" som svartvit istället för med färg.

Men nu råkade jag ramla in på den här snubben: Sergey Prokudin-Gorsky, en ryss som var pionjär inom färgfoto. När man går in och bläddrar igenom hans foton från 1905 och framåt så blir man helt MÅLLÖS över hur bra skärpa, färg, ljus och ton det är i alla hans bilder. Ta en titt själva:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Prokudin-Gorsky

Min fråga är alltså... hur kommer det sig att man inte använt sig mer av den här makalösa tekniken? Sergeys foton är ju helt otroliga, han var verkligen en man före sin tid om man säger så. Det känns helt surrealistiskt att titta på hans färgfotografier och tänka att det är över 100 år sedan de togs....

Efter att ha sett hans foton fick jag plötsligt en helt annat bild av världen. Innan så tänker man hela tiden den här tidsperioden som svartvit, men nu när jag för första gången ser den i sån här färg med skarp kvalitét blir jag helt... mållös.

Hur kommer det sig att det knappt finns någon annan efter Sergey som kunnat ta såhär fina färgfoton förrän typ 50 år senare?

Är helt fantastiska foto!
Jag kan rekommendera denna fotoboken: http://www.crimson.se/?q=information/ovrigt/gorskij
Även om alla foto finns på nätet så känns det trevligare å få se några av dom på papper.
Citera
2015-03-04, 07:45
Bannlyst
Coolt. Den tiden känns inte längre så avlägsen när man ser att det ser likadant ut som idag. Brudarna va faktiskt heta
Citera
2015-03-07, 15:02
Medlem
Zwerchstands avatar
Gorskij m.fl. märks här:

(FB) Färgfotografier i originalfärg från (ca) 1910-talets Ryssland
(FB) Tråden för gamla foton
(FB) 100 år gamla högupplösta färgbilder (Länktips - Bilder)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in