Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-22, 19:35
  #1
Medlem
dumbuks avatar
Hej,

Min dator samlar på sig väldigt mycket damm, och det påvärkar väll prestationen med tiden då kylaren får jobba lite extra med att leverera, hur kan jag rengöra på bästa möjliga sätt?

Eller finns det någon temporärt lösning?

Tack.
Citera
2015-01-22, 19:39
  #2
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hej,

Min dator samlar på sig väldigt mycket damm, och det påvärkar väll prestationen med tiden då kylaren får jobba lite extra med att leverera, hur kan jag rengöra på bästa möjliga sätt?

Eller finns det någon temporärt lösning?

Tack.

Man skruvar loss ena plåten och dammsuger innanmätet. Klart.
Citera
2015-01-22, 19:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hej,

Min dator samlar på sig väldigt mycket damm, och det påvärkar väll prestationen med tiden då kylaren får jobba lite extra med att leverera, hur kan jag rengöra på bästa möjliga sätt?

Eller finns det någon temporärt lösning?

Tack.

Om du har en bärbar så brukar det finnas how-to videos på youtube
Citera
2015-01-22, 19:59
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Man skruvar loss ena plåten och dammsuger innanmätet. Klart.

Nej, man dammsuger inte. Man använder sig av tryckluft.
Citera
2015-01-22, 20:00
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hej,

Min dator samlar på sig väldigt mycket damm, och det påvärkar väll prestationen med tiden då kylaren får jobba lite extra med att leverera, hur kan jag rengöra på bästa möjliga sätt?

Eller finns det någon temporärt lösning?

Tack.

Stationär eller bärbar dator?
Citera
2015-01-22, 20:59
  #6
Moderator
Protons avatar
Provar med ett hårdvaruforum istället...

Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2015-01-23, 11:15
  #7
Medlem
Skadat godss avatar
En dators kylsystem är inte byggt för att klara av att det är igensatt med damm. Man bör damma ur en dator 2 ggr/år, oftare om den står på mer dammig eller utsatt plats.

Dammsugare funkar, tryckluft på verkstad funkar bättre. Man bör dock vara mycket försiktig, det är lätt hänt att man blåser bort en fläktvinge eller att statisk laddning från dammsugaren skadar komponenter.
Citera
2015-01-23, 11:31
  #8
Avstängd
Matuscheks avatar
Jag brukar alltid köra med en kompressor på min stationära
Citera
2015-01-23, 11:33
  #9
Medlem
NotBads avatar
det beror på om det är en bärbar eller stationär. för några å sedan köpte jag en usb-dammsugare från teknikmagasinet, den har faktiskt fungerat rätt bra att damma av dammfiltrerna med!
Citera
2015-01-23, 16:09
  #10
Medlem
MrInnocents avatar
Är det en bärbar brukar man måste skuva upp de då det sitter som en filt av damm framför kylflänsen. Är det en stationär så kompresor eller tryckluft på burk och sen skaffa dammfilter till inlsugsfläktarna samt se till att du har högre luftflöde in i datorn än ut så inte dammet letar sig igenom springorna.
Citera
2015-01-24, 03:58
  #11
Medlem
Monorailcats avatar
Absolut inte dammsugare nej, då riskerar du ESD-skador. Har du inte tillgång till oljefri kompressor för tryckluft finns det som tipsats om "tryckluft" på burk.

Fungerar helt ok och är lätt att använda. En burk brukar räcka till en tre-fyra städningar om man inte är allt för slösaktig.
Citera
2015-01-24, 12:22
  #12
Medlem
dumbuks avatar
Tack för svar allihopa, blir nog en lufttryck i burk, låter som smidigast.
Det är för övrigt en stationär dator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback