2015-01-22, 18:54
Medlem
Jag har en Imac som jag misstänker att jag fått virus på. Bland annat ser det väldigt skumt ut när jag loggar in på Swedbank. När jag är på google så står det något om Ads by MacVx och det har även börjat dyka upp små gröna pilar med en grön ring runt. Känns helskumt...

Tips på bra antivirusprogram och program som rensar upp från skit på min Imac tas tacksamt emot.
Senast redigerad av allanballanen1 2015-01-22 kl. 18:57.
Citera
2015-01-22, 19:02
Medlem
tzjs avatar
Jag har använt ClamXav då och då. Är nöjd med det programmet. Gratis också.

Hårdvara - Mac --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2015-01-22, 19:02
Medlem
kNarkluders avatar
Det är inte bara popups då,som oftast är helt ofarliga. Kan ju vara att du installerat något program och bara tryckt next,next,next så blir det att dom installerar massa skit i din browser,så jävla fult.
Citera
2015-01-22, 19:21
Medlem
ei96byods avatar
Det är förmodligen ett s.k. adware-program. Det är ett program som finansieras av riktad reklam till dig via tillägg i webbläsare m.m.

Många av dessa program kan oftast vara väldigt lömska och svåra att ta bort.
Jag har länge använt sidan thesafemac (http://www.thesafemac.com) för att hitta instruktioner för att ta bort dessa fula program. Det är en väldigt ful sida rent grafiskt, men väldigt matnyttig.

Nu har jag nyligen upptäckt ett program som innehavaren av den sidan har skapat för att ta bort sådana här saker automatiskt. Jag har länge varit skeptisk till sådana program, eftersom man inte vet om man kan lita på dem eller ej (dåliga erfarenheter från Windows-miljö), men efter att ha provat detta program för att ta bort mackeeper (ett lömskt program för "datorhälsa") och alla fula adwares och tricks den har för sig på två datorer, och det gick utan problem, så jag måste säga att det verkar lysande.
Programmet heter "adwaremedic" och kan hittas här: http://www.adwaremedic.com
Citera
2015-01-23, 06:43
Moderator
Rassas avatar
Kan också skriva under på att Adware Medic funkar väldigt bra, har rensat ett antal Macar från adwares med detta program.
Citera
2015-01-25, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Kan också skriva under på att Adware Medic funkar väldigt bra, har rensat ett antal Macar från adwares med detta program.
samma har, har anvant mig av adware medic. enkelt, gratis (du kan valja om du vill ge en slant) och gor det som det ska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in