Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-22, 17:03
  #1
Medlem
ludde1234s avatar
Hej!

Har en dator som jag har Windows 7 på den HDD som sitter i. Hade tänkt ta HDD från min andra dator som är trasig och koppla in den i samma dator men installera Kali Linux på denna. Påverkar den några andra delar, moderkort till exempel? Eller kan jag bara installera detta på den andra HDD utan att det påverkar den förstas möjlighet att köra Windows 7 som vanligt? Visst borde jag kunna ha båda i datorn och sätta Windows disken först i Boot ordningen och Kali disken som nummer två och manuellt gå in och välja den vid uppstart när jag ska använda den?

Många frågor men mycket tacksam för svar!
Citera
2015-01-22, 23:39
  #2
Medlem
Tjatters avatar
Ja det går såklart att göra, du måste slita ut Windows bootloader och köra tex GRUB istället men det är inget som är svårt att ordna och många distar kan göra detta automagiskt, är dock inte säker på om just Kali kan göra det. Det finns garanterat guider på deras hemsida om hur du gör i alla fall.
Citera
2015-01-23, 18:21
  #3
Medlem
Kontrakulturs avatar
Nej Tjatter, det du talar om handlar om att installera en linuxdistribution på samma hårddisk som Windows. I det här fallet vill TS använda separata hårddiskar till vardera. Bara att installera hårddisken och använda dem precis som du tänkte TS.

Lycka till
Citera
2015-01-23, 20:41
  #4
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrakultur
Nej Tjatter, det du talar om handlar om att installera en linuxdistribution på samma hårddisk som Windows. I det här fallet vill TS använda separata hårddiskar till vardera. Bara att installera hårddisken och använda dem precis som du tänkte TS.

Lycka till
hehe, ibland ska man läsa hela inlägget före man antar att det är samma fråga som vanligt...
Citera
2015-01-23, 22:22
  #5
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrakultur
Nej Tjatter, det du talar om handlar om att installera en linuxdistribution på samma hårddisk som Windows. I det här fallet vill TS använda separata hårddiskar till vardera. Bara att installera hårddisken och använda dem precis som du tänkte TS.

Lycka till

På vilket sätt motsäger sig det GRUB? Systemet måste defacto hitta operativsystemet som skall startas. Det ger tre möjligheter - GRUB, att starta via BIOS eller att fysiskt byta HD.
Citera
2015-01-24, 00:09
  #6
Medlem
Ka Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
På vilket sätt motsäger sig det GRUB? Systemet måste defacto hitta operativsystemet som skall startas. Det ger tre möjligheter - GRUB, att starta via BIOS eller att fysiskt byta HD.
Det motsäger inte grub, men det motsäger sunt förnuft.

Man sätter disken som linux ska installeras på som nummer ett i bootordningen i bios. Sedan installerar man linux och grub på densamma. Vill man sedan gå tillbaka till att bara använda windows, sätter man bara windowsdisken som prio1 i bios, med bootloadern intakt. Vill man gå över till enbart linux, ja då gör man ingenting.

Finns ingen anledning att blåsa windows bootloader om man använder två fysiska diskar.
Citera
2015-01-24, 01:28
  #7
Medlem
ludde1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
På vilket sätt motsäger sig det GRUB? Systemet måste defacto hitta operativsystemet som skall startas. Det ger tre möjligheter - GRUB, att starta via BIOS eller att fysiskt byta HD.

Hade tänkt att ha båda i och sen ha den ena först i boot ordningen och den andra som nummer två. Vill jag sedan köra med nummer två så går jag in i bios när jag startar och väljer den istället.
Citera
2015-01-24, 05:33
  #8
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka Kuk
Finns ingen anledning att blåsa windows bootloader om man använder två fysiska diskar.

Jo det finns det, det är knöligt. GRUB ger användaren ett direkt val, utan att fippla runt.
Citera
2015-01-24, 05:41
  #9
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde1234
Hade tänkt att ha båda i och sen ha den ena först i boot ordningen och den andra som nummer två. Vill jag sedan köra med nummer två så går jag in i bios när jag startar och väljer den istället.

Då finns där troligen en enklare metod än att ändra boot ordningen, beroende av hårdvara naturligtvis. Själv har jag en extern HD med ett alternativt operativsystem till min arbetsdator (vem fan är dum nog att snusksurfa på en tjänsteresa med en dator från ett företag?). Tryck Esc och välj sedan vilken HD man skall boota ifrån, problemet löst utan att ändra BIOS.
Citera
2015-01-24, 15:43
  #10
Medlem
Ka Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde1234
Hade tänkt att ha båda i och sen ha den ena först i boot ordningen och den andra som nummer två. Vill jag sedan köra med nummer två så går jag in i bios när jag startar och väljer den istället.
Varför göra det svårare än det är? Lägg linux och grub på samma disk, sätt denna disk som nummer ett i bootordningen. Du behöver bara göra detta en gång. Sedan väljer du vilket operativsystem du vill boota varje gång du startar datorn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback