Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-22, 12:59
  #1
Medlem
MrDepleteds avatar
Ska köpa en ny htpc och har tittat på AMD 5350 som verkar bra på alla sätt och vis - förutom att minnet är single channel. Enligt min kollega innebär det att det inte fungerar med mer än en minnessticka - för då räcker inte single channel till. Jag hade tänkt köpa 2*8 gb men vill ju inte köpa 8 gb i onödan.

Stämmer det kollegan säger eller har han bara fått för sig detta?
Citera
2015-01-22, 13:03
  #2
Medlem
varför ska du ha 16 gb ram i en htpc? 8gb räcker gott och väl...
Citera
2015-01-22, 13:09
  #3
Medlem
MrDepleteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frogevis
varför ska du ha 16 gb ram i en htpc? 8gb räcker gott och väl...

Tja, varför inte? Det kan väl inte skada? Har 8 gb nu och tänkte köra flera hundra torrents samtidigt osv, jag inbillar mig att ram är bra att ha.

Hur som helst, har han förstått saken rätt med ram-minnet eller har han fel?
Citera
2015-01-22, 13:34
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDepleted
Ska köpa en ny htpc och har tittat på AMD 5350 som verkar bra på alla sätt och vis - förutom att minnet är single channel. Enligt min kollega innebär det att det inte fungerar med mer än en minnessticka - för då räcker inte single channel till. Jag hade tänkt köpa 2*8 gb men vill ju inte köpa 8 gb i onödan.

Stämmer det kollegan säger eller har han bara fått för sig detta?

Singel Chanel har inget med Max antal stickor att göra. (Eller ja, det har det rent elektriskt, men det är en helt annan sak)
Citera
2015-01-23, 15:23
  #5
Medlem
MrInnocents avatar
Testa först hur det fungerar med 8GB om du redan har det märker du sen att ramet tar slut så kan du köpa mer då men har mycket svårt att se att 8GB inste ska räcka då det räcker till i princip alla datorer i övrigt det är oftast servrar och om man håller på att redigera mycket det behövs mer.
Citera
2015-01-24, 07:06
  #6
Medlem
MrDepleteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInnocent
Testa först hur det fungerar med 8GB om du redan har det märker du sen att ramet tar slut så kan du köpa mer då men har mycket svårt att se att 8GB inste ska räcka då det räcker till i princip alla datorer i övrigt det är oftast servrar och om man håller på att redigera mycket det behövs mer.

Hmm, det låter ju vettigt. Jag gör nog så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback