Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-22, 01:51
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Från Wikipedia: The God gene hypothesis/ theory proposes that a specific gene (VMAT2) predisposes humans towards spiritual or mystic experiences. The idea has been postulated by geneticist Dean Hamer, the director of the Gene Structure and Regulation Unit at the U.S. National Cancer Institute, and author of the 2005 book The God Gene: How Faith is Hardwired into our Genes.

Jag äger boken av Dean hemma, läst kanske hälften (sedan tappade jag intresset).
Min tanke om denna s.k. gudsgen är att den är till för att hålla den mänskliga arten levande. Utan den kanske folk hade slutat anstränga sig i tuffa tider, när hoppet verkade ute. Och istället för att gå emot den rationella döden () så har folk kämpat för att leva till varje pris: även om det har inneburit att mörda en massa människor i ens väg och sedan rättfärdiga allt med en gud.

Såg en kvinna på tv:n som blivit av med den vänstra hjärnhalvan (som är den analytiska, om jag inte blandar ihop det). Hon var enligt henne själv väldigt lycklig och rekommenderade alla att operera bort rätt hjärnhalva. Dock såg hon lite konstig ut, så det är väl ytterligare en anledning för oss att inte genomföra en operation som låter minst sagt udda och farlig.
Citera
2015-01-22, 02:11
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Jag har svårt att tro att gudsgenen i speciellt hög grad har haft det syfte du säger. Snarare tror jag att den har gjort det lättare att få massor av människor att jobba mot samma mål under en ledare.
Citera
2015-01-22, 02:19
  #3
Medlem
Finns det något samband mellan 'gudsgenen' och någon random kärring som saknar den ena hjärnhalvan?? Vad är det jag missar? Att det borde varit två olika trådstarter??
Citera
2015-01-22, 02:22
  #4
Medlem
Det är dock rätt intressant att det finns en 'gudsgen' som gör vissa mer religiösa än andra.

Och någon evolutionär fördel måste det ju finnas med den eftersom den finns. Det skulle vara intressant att veta förekomsten av 'gudsgenen' genom tiderna. Ökar eller minskar förekomsten just nu exempelvis? Vad har miljön för påverkan på hur 'gudsgenen' uttrycks?
Citera
2015-01-22, 02:30
  #5
Medlem
Enligt wikipedia tros 'gudsgenen' göra människor mer optimistiska. Och optimistiska människor skaffar mer barn. Så evolutionärt sett har det varit fördelaktigt att ha en 'gudsgen'.
Citera
2015-01-22, 02:32
  #6
Medlem
Så du har läst en halv bok och sett ett program om någon brud med halv hjärna och nu ska vi diskutera det?
Citera
2015-01-22, 02:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno-science
Så du har läst en halv bok och sett ett program om någon brud med halv hjärna och nu ska vi diskutera det?

Och jag tycker att vi särskilt bör fokusera på samband mellan dem
Citera
2015-01-22, 12:43
  #8
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno-science
Så du har läst en halv bok och sett ett program om någon brud med halv hjärna och nu ska vi diskutera det?

Vad är problemet?
Citera
2015-01-22, 13:12
  #9
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag äger boken av Dean hemma, läst kanske hälften (sedan tappade jag intresset).
Min tanke om denna s.k. gudsgen är att den är till för att hålla den mänskliga arten levande. Utan den kanske folk hade slutat anstränga sig i tuffa tider, när hoppet verkade ute. Och istället för att gå emot den rationella döden () så har folk kämpat för att leva till varje pris: även om det har inneburit att mörda en massa människor i ens väg och sedan rättfärdiga allt med en .

Nja... Vad det handlar om är väl att människor har olika, genetiskt betingad, kapacitet för uppleva förändrade medvetandetillstånd. I vissa kulturer har vissa av dessa tillstånd tolkats religiöst i andra patologiskt.

Jag tror du har fel när du skriver att religiositet leder till handling. Jag påstår att det är vanligare att banal gudstro (inte övertygelse som följer av "mystisk" upplevelse) leder mot en slags liknöjdhet. Människor accepterar sin torftiga lott eftersom den är av gud given.
Citera
2015-01-22, 21:57
  #10
Medlem
-vaas-s avatar
"gud" är världen, i världen är allt uppbyggt av dualism, och därmed är tron på att gud inte finns en bekräftelse på att "gud" gör det.

Det är bara judarna som försökt dräpa européers 'spirit' genom att förvandla konceptet till något det inte är, det är ingen jävla rymdpappa utan bara att universum är bra nog mycket mer komplext och en del i människors liv än vad de tror.

"Gud" är en stor maskin som konstant balanserar sig, krig är en viktig del av det för balans kommer av friktion och inte passivitet - vore det passivt och utan friktion vore det ett tecken på att maskinen avstannat.

Det går som inte säga "gud inte finns" - för iom någon gör det skapar den en motkraft mot "troende": där det i sin tur bekräftar det troende menar." Guds" känsla för humor är ironi - och det finns i allt.
Citera
2015-01-22, 23:57
  #11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Talet om vänster och höger hjärnhalva var new age trams redan för tjugofem år sedan. Gudsgenen är väl av samma kvalitet. Det är en ovärdig start på en diskussion i filosofi.

Kanske den kunde bli en rolig diskussion i religionsavdelningen. Vilken gen har asiater som är buddhister och taoister? De saknar uppenbart gudsgen.

Vilken gen har vi ateistiska agnostiker?

Det blir bara skämtsamma frågor, reductio ad absurdum.
Citera
2016-11-27, 10:47
  #12
Medlem
Pfaltzs avatar
Det finns påstådd Pentagon-plan (FunVax) att infektera VMAT2-genen med virus för att slå ut religiös fundamentalism i Mellanöstern.

https://www.google.se/url?sa=t&sourc...N2tzmykSCvlZdw

Hela saken verkar vara skoj och bluff, men en Google-sökning på FunVax under senaste året ger en lång rad artiklar på arabiska. Finns kanske en viss rädsla för detta bland muslimer? Kul i så fall.

https://www.google.se/search?q=funva...&start=10&sa=N
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback