Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-02-06, 18:16
  #25
Medlem
Jag skulle nog rek Mac om du vill satsa på musiken istället för Gaming. Jag tog själv det steget för många år sen och min erfarenhet säger att om du vill sammarbeta med andra i framtiden så är det nog vanligare med Mac och Logic Pro. Om du spelar spel i första hand kanske det är PC som gäller..

Någon påstod att Mac är för dom som inte klarar av datorer och även om h*n nu har rätt så kan man ju läsa mellan raderna där. Man betalar gärna några tusen till för att slippa allt strul och ståhej samt kompatibilitets-möjligheterna för att sammarbeta med andra som satsar på musiken i första hand än att försöka förstå datorer.
__________________
Senast redigerad av Mixningskonsulten 2015-02-06 kl. 18:35.
Citera
2015-02-16, 11:54
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Det finns redan tvåhundrafemtielva trådar om Mac vs PC på fler forum än både du och jag kan räkna till.
Rekommenderar t ex:

http://www.soundonsound.com/sos/nov1...notes-1111.htm
https://www.gearslutz.com/board/musi...mac-vs-pc.html

Mac är generellt för folk som inte klarar av datorer och vill betala mer för likvärdig prestanda. Jag personligen skulle aldrig köpa Mac och producerar således enbart på PC. Du begränsar dessutom ditt programutbud på det sättet.Det inetsade dravlet om att studios kör Mac och Pro Tools hör bakåtsträvarna till, och ngt som bara görs på slentrian nuförtiden tycks det. Utgå i stället från det program och det ljudkort du ska använda, sedan kan du se om det exkluderar användandet av en "PC" eller inte. Troligtvis inte.

Det jag föredrar är enkelheten i Mac. Man behöver bara plugga in sitt interface och man vet att det fungerar direkt. I tidernas begynnelse när jag började med musikproduktion så körde jag PC, men tyckte att det var mycket krångel. Nu behöver det inte vara så, men nu är jag Macifierad. Skulle aldrig byta.
Citera
2015-02-16, 18:23
  #27
Medlem
cateatdogs avatar
jag har alltid innan kört mac men kände att jag inte hade råd nu när jag blev tvungen att isf köpa ny mac.
jag hade en win-maskin som jag uppgraderat.

och jag var vääääldigt tveksam. har alltid hållt mig till linux i mina surf datorer och mac i musik-stugan ...alltid haft klåda mot win.

Men iom ssd-disk och att win blivit stabilt ( tror jag inte använt win sedan windows-98 ) så är jag överraskad.

det tog ett tag innan jag hittade ett daw som jag funkade med och ibörjan så var det ganska irriterande då jag är van vid att allt bara funkar och lärt mig vad jag behövde.

men nu känner jag ingen längtan tbax ...finns mer gratis och billigare pluggar.
ska sägas att jag använder mycket hårdvara och mickar instrument.

win vs mac - diskussionen är lika larvig som cubase vs logic, samsung vs iphone eller volvo vs scania.
kan du lira dina instrument så kan du spela in med vafan som helst ...men det kommer ta enormt många timmar att lära dig mixa och mastra å det spelar absolut ingen roll vilken dator du äger utan om erfarenhet å kunskap.

edit: jag har en imac pro från 08 som fungerat till enbart musik.
jag har aldrig ominstallerat, aldrig behövt antivirus eller bytt en endaste del i datorn (uppgraderat minne enbart).

Med den låga prestandan (max 4 gb minne) så håller den otroligt bra ...en win-burk kräver mer och jag är jävligt tveksam till att en win-burk håller så många år. Du betalar mycket för osx men får oxå mycket.

men detta är en annan historia.
__________________
Senast redigerad av cateatdog 2015-02-16 kl. 18:36.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback