Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-21, 22:26
  #1
Medlem
Fred Friendlys avatar
Levi Klausen basunerade ju tydligt ut delar av SD:s kulturpolitik. Fornminnen, och sånt.
Letade på SD:s hemsida efter ytterligare information men fann ingenting. Sökte även här på forumet men hittade ingenting.

Vad står de för? Kan ni förklara?

Jag undrar litet grann för att en har ju läst om att SD vill censurera viss konst, utmanande konst. Ändock är det SD som trycker på att man ska publicera Charlie Hebdos bilder. Konst som de facto är provokativ. Anar jag en paradox? Vill såklart veta mer! Upplys mig!
Citera
2015-01-21, 22:35
  #2
Medlem
Nortexiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Jag undrar litet grann för att en har ju läst om att SD vill censurera viss konst, utmanande konst. Ändock är det SD som trycker på att man ska publicera Charlie Hebdos bilder. Konst som de facto är provokativ. Anar jag en paradox? Vill såklart veta mer! Upplys mig!

SD vill inte censurera någon konst, däremot vill de sluta skattefinansiera kommunister, radikalfeminister och modernister vars huvudpoäng med sin konst är att chockera och uppröra det "borgerliga samhället" och dess förtryckande normer och värderingar. SD anser att offentlig konst ska vara vacker och folklig, inte ful och chockerande. Vill du se ett exempel på hur SDs kulturpolitik skulle se ut kan du åka till Ungern där man rensat kultursektorn på kommunister och nationshatande liberaler.

Sidan 18:

http://sverigedemokraterna.se/wp-con...t2014_webb.pdf


http://sdu.nu/wp-content/uploads/201...-l%C3%A5ng.pdf
Citera
2015-01-21, 22:40
  #3
Medlem
Amors avatar
Det här är frågor som inte i huvudtaget är i centrum i den politiska debatten. Rent generellt är dock SD kulturkonservativa. Dvs man vill satsa resurser på att värna svenskt kulturarv hellre än att satsa på exprimentell postmodernistisk konst.

Kulturkonservativa brukar för det mesta uppskatta kultur som förskönar verkligheten snarare än kultur som ett sätt att ifrågasätta normer.

För en kulturkonservativ har kulturen en betydelse i sig själv. Den är inte instrumentell på så sätt att den alltid måste vara politisk och ifrågasättande.
__________________
Senast redigerad av Amor 2015-01-21 kl. 22:44.
Citera
2015-01-22, 00:19
  #4
Medlem
MADs avatar
Det är ju den provokativa konsten som är intressant. Jag är generellt emot bidrag, men för konst och musik gör jag gärna ett undantag.
Citera
2015-01-29, 16:39
  #5
Medlem
Fred Friendlys avatar
SD hade velat stoppa Charlie Hebdo? Ändock skriker SD-anhängare om att de stora tidningarna MÅSTE VISA bilderna på profeten.. för mig är det en paradox..
Citera
2015-01-30, 05:15
  #6
Medlem
Nortexiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
SD hade velat stoppa Charlie Hebdo? Ändock skriker SD-anhängare om att de stora tidningarna MÅSTE VISA bilderna på profeten.. för mig är det en paradox..


SD hade velat stoppa SKATTEFINANSIERINGEN av Charlie Hebdo, man hade inte velat förbjuda tidningen från att publiceras. Har du svårt att förstå ordet skattefinansiering? Du är medveten om att konst fortfarande kan publiceras utan att staten blandar sig i hoppas jag?
Citera
2015-01-30, 07:22
  #7
Medlem
Ondahamsterns avatar
De vill stoppa all form av kulturyttring som har eller kan ha en politisk vinkling vilket i sig betyder att de vill förbjuda finansieringen av bland annat teaterföreningar för att isistället lägga det på kulturarv osv.
Citera
2015-01-31, 12:44
  #8
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
SD hade velat stoppa SKATTEFINANSIERINGEN av Charlie Hebdo, man hade inte velat förbjuda tidningen från att publiceras. Har du svårt att förstå ordet skattefinansiering? Du är medveten om att konst fortfarande kan publiceras utan att staten blandar sig i hoppas jag?
Okej. Konst som sticker ut ska ej skattefinansieras? Så om SD fått välja hade Charlie Hebdo inga pengar fått? Utan skattefinansiering kan det ju vara svårt att få fram den intressanta konsten. Båda sakerna korrelerar - de vill indirekt förbjuda tidningen. Jag orkar inte läsa allt som stod på SD:s sida.

Folkdansläger för SD-vänner. Varför ser jag inget sånt? Det klagas och klagas på kultur men de som klagar sammanstrålar inte och försöker förändra... Kanske för att ni egentligen skiter i "svensk kultur"?
__________________
Senast redigerad av Fred Friendly 2015-01-31 kl. 12:48.
Citera
2015-01-31, 12:46
  #9
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
De vill stoppa all form av kulturyttring som har eller kan ha en politisk vinkling vilket i sig betyder att de vill förbjuda finansieringen av bland annat teaterföreningar för att isistället lägga det på kulturarv osv.
Kulturarv? Typ satsa mer på forum för levande historia som har ek utställning om romer?
Citera
2015-01-31, 12:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Okej. Konst som sticker ut ska ej skattefinansieras? Så om SD fått välja hade Charlie Hebdo inga pengar fått? Utan skattefinansiering kan det ju vara svårt att få fram den intressanta konsten. Båda sakerna korrelerar - de vill indirekt förbjuda tidningen. Jag orkar inte läsa allt som stod på SD:s sida.

Folkdansläger för SD-vänner. Varför ser jag inget sånt? Det klagas och klagas på kultur men de som klagar sammanstrålar inte och försöker förändra... Kanske för att ni egentligen skiter i "svensk kultur"?

Så du tror att politisk satir/kultur inte kan överleva utan bidrag. Vad har den då för folkligt stöd och existensberättigande?
Citera
2015-01-31, 12:55
  #11
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här något för SD att satsa på
Citera
2015-01-31, 13:54
  #12
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
De vill stoppa all form av kulturyttring som har eller kan ha en politisk vinkling vilket i sig betyder att de vill förbjuda finansieringen av bland annat teaterföreningar för att isistället lägga det på kulturarv osv.
Eller så vill de helt enkelt att kultur i form av teater och liknande bör vara självförsörjande primärt. Kulturarvet är en helt annan fråga då det har ett historiskt värde i samtliga fall, det har inte teater.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback