Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-21, 21:05
  #13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KochK
http://www.liveleak.com/view?i=e57_1421771610

Varför sätter man inte igång en massiv propaganda att kvinnor har tagit över spakarna på bombflygen och på helikoptrarna som anfaller ISIS och utbildar och sätter in kvinnliga marktrupper? Dom inavlade ISIS tror att dom kommer till himlen och ett antal oskulder väntar på dom om dom dör i strid men det gäller inte om dom blir dödad av en kvinna.
I dokumentären ovan så säger en tillfångatagen ISIS-medlem att befälen sa åt dom att fly när ett kvinnligt förband från YPJ närmade sig, jag kan tänka mig att dom darrar av skräck när dom hör dessa modiga kvinnors stridsrop.
Mycket bra dokumentär. Den framstår som saklig och balanserad - och förstörs inte av blodiga scener utan får fram vad som faktiskt händer utan att visa de värsta bitarna ..
Citera
2015-01-21, 22:08
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigma:R
För det första är kvinnliga marktrupper ett skämt. Detta har alla aktörer insett sedan länge. YPJ är bara något Kurderna gillar att visa upp för västvärlden. Det kändaste exemplet på användning av kvinnor inom militären är Israel och de har sedan länge förvisat dem till defensiva eller logistiska roller.

Det är bara en tidsfråga innan ISIS inser hur värdelösa YPJ är på att anfalla. Även om några ISIS-gossar flyr när de ser en kvinna med AK komma springande så finns det otvivelaktigen mer erfarna krigare som skulle styra upp sina kamrater. Det kan inte vara så svårt för officerarna att övertyga någon som faktiskt redan är en galen radikal att knäppa tjejerna istället för att fly hals över huvud.

Uppenbarligen är dom inte kvinnliga marktrupperna inte ett skämt och värdelösa på att anfalla. Kollar du på dokumentären så får du höra att kvinnorna rundade ett ISIS-ställe och satte sig för att vänta och när ISIS drog iväg för att anfalla grannställen så gick kvinnorna in och rensade och när dom andra kom ISIS-soldaterna kom tillbaka fick dom ett varmt välkomnande av kvinnorna. Många av dom kvinnorna är mer stridsdugliga än 99% av Sveriges män.
Citera
2015-01-21, 22:28
  #15
Medlem
_Dante_s avatar
Helt seriöst är nog detta den bästa greppet för att bekämpa denna ohyra. Helt klart är det de 72 Jungfruarna som lockar de oligofrena avskräde som sysslar med denna terrorn. Dessutom skulle exekutionspatruller bestående av kvinnor användas genomgående av alla styrkor som bekämpar detta mänsklighetens gissel.
Vetskapen om praxisen att ställas in för arkebusering utförd av kvinnor borde avskräcka avsevärt för många av dessa djur som åker iväg på slakt-turneer eftersom belöningen de suktar efter torde utebli.

Jag tror stenhårt på detta!
Citera
2015-01-22, 16:19
  #16
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Obama har sagt att han vet hur ISIS ska knäckas. Lär väl vara något sådant!

Samma president som finansierade och skapade ISIS?
Citera
2015-02-01, 13:57
  #17
Medlem
Uniformera kvinnorna OCH männen i niqab så kanske IS tänker efter innan dom skjuter. Dom här IS soldaterna är en lätt match, lite svårare med dom som styr dom.
Citera
2015-03-01, 01:49
  #18
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Extremt patetiskt att du känner dig hotad av kurdiska kvinnor som slåss för sin överlevnad i något som skulle få dig att skita ner dig bara vid tanken ...

Kvinnor i kurdernas kamp är inget nytt som kommit med IS/ISIS.

Obildade tönt.
Onödigt hård ton Micro? Nej jag känner mig inte hotad av Kurdernas propagandaverktyg. Nej jag är inte obildad. Det är du som är obildad Micro (det framgår i din intervju). Och även om jag är en tönt så är du och dina påhopp allvarligt löjliga så låt oss inte kasta sten i glashus.

Allt du behöver göra för att inse att jag har rätt är att besvara frågan: Vilken roll spelar YPJ i Kurdernas militära struktur - Är det en avgörande eller understödjande roll? Jag inväntar fortfarande konkreta bevis på YPJ:s påstådda framgångar. Har några betydelsefulla slag avgjorts till Kurdernas fördel tack vare tjejerna?

Det vore för övrigt intressant och se om några militära analytiker fortfarande tror att YPJ kommer att ha en meningsful effekt på situationens utgång.

Citat:
Ursprungligen postat av KochK
Uppenbarligen är dom inte kvinnliga marktrupperna inte ett skämt och värdelösa på att anfalla. Kollar du på dokumentären så får du höra att kvinnorna rundade ett ISIS-ställe och satte sig för att vänta och när ISIS drog iväg för att anfalla grannställen så gick kvinnorna in och rensade och när dom andra kom ISIS-soldaterna kom tillbaka fick dom ett varmt välkomnande av kvinnorna. Många av dom kvinnorna är mer stridsdugliga än 99% av Sveriges män.

Enskilda taktiska framgångar har extremt liten betydelse för den strategiska situationen (detta är en distinktion du bör vara bekant med för att ens göra ett vettigt bidrag till diskussionen. Jag råder dig att plocka upp ett lexikon). Case in point: Kriget har pågått i flera år och alla sidor har förmodligen haft hundratals isolerade taktiska framgångar vid det här laget. Den relevanta frågan är hur regionens maktbalans påverkas av YPJ:s roll.
__________________
Senast redigerad av Sigma:R 2015-03-01 kl. 02:16.
Citera
2015-03-01, 06:33
  #19
Medlem
Klimatflyktings avatar
Bra idé, om man sen begraver alla muslimska bråkstakar i grisskit med en sup och en bit fläsk i magen kan det säkert minska intresset för ISIS.
Citera
2015-03-01, 18:59
  #20
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigma:R
Onödigt hård ton Micro? Nej jag känner mig inte hotad av Kurdernas propagandaverktyg. Nej jag är inte obildad. Det är du som är obildad Micro (det framgår i din intervju). Och även om jag är en tönt så är du och dina påhopp allvarligt löjliga så låt oss inte kasta sten i glashus.
Du får sitta ensam i det där glashuset och slänga sten omkring dig - jag har både utbildning och allmänbildning, och bäst av allt - jag kan läsa och ta till mig information.

"Din intervju" - vilken av dem menar du ... och att du inte ens förstår att det inte är jag som skrivit dem eller valt hur de skall skrivas ger ju bara ett par stenar extra åt dig där i glashuset...

Citat:
Allt du behöver göra för att inse att jag har rätt är att besvara frågan: Vilken roll spelar YPJ i Kurdernas militära struktur - Är det en avgörande eller understödjande roll? Jag inväntar fortfarande konkreta bevis på YPJ:s påstådda framgångar. Har några betydelsefulla slag avgjorts till Kurdernas fördel tack vare tjejerna?
Kobane till exempel. Vilket du om du hade minsta kunskap om vad som hänt där inte ens hade behövt fråga efter ..

Citat:
Det vore för övrigt intressant och se om några militära analytiker fortfarande tror att YPJ kommer att ha en meningsful effekt på situationens utgång.
Du är alltså så bildad så att du inte ens vet att kurdiska kvinnor varit med och varit viktiga i väpnad kamp under många fler år än ISIS/IS härjat ..

Överraskande - nej inte ett dugg...

Varför skulle det plötsligt ändras tror du? För att du har rapat på nätet?

Citat:
Enskilda taktiska framgångar har extremt liten betydelse för den strategiska situationen (detta är en distinktion du bör vara bekant med för att ens göra ett vettigt bidrag till diskussionen. Jag råder dig att plocka upp ett lexikon). Case in point: Kriget har pågått i flera år och alla sidor har förmodligen haft hundratals isolerade taktiska framgångar vid det här laget. Den relevanta frågan är hur regionens maktbalans påverkas av YPJ:s roll.
Analytiker håller definitivt inte med dig om det när det gäller Kobane .. Tvärtom - det är inte den geografiskt viktigaste punkten, men mycket viktig för moralen - just för att man där hållit stånd så länge och lyckats driva tillbaka IS/ISIS på ett sätt som inte skett någon annanstans ..

Fast herr stridsgeneral kanske inte hör talas om vikten av stridsmoral och vittringen på att de också det som ter sig övermäktigt går att besegra ..

Att herr stridsgeneral inte förstått att det är de enskilda taktiska framgångarna som i slutändan vinner krigen är ju inte att förvåna sig över .. Det är ju lite överkurs kan man säga..
__________________
Senast redigerad av micro113 2015-03-01 kl. 19:07.
Citera
2015-03-02, 11:08
  #21
Avstängd
GodsElites avatar
Ja det är en väldigt bra idé. För så är det ju, blir man dödad av en kvinna så kommer man inte till paradiset.
Citera
2015-03-02, 21:55
  #22
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du får sitta ensam i det där glashuset och slänga sten omkring dig - jag har både utbildning och allmänbildning, och bäst av allt - jag kan läsa och ta till mig information.

"Din intervju" - vilken av dem menar du ... och att du inte ens förstår att det inte är jag som skrivit dem eller valt hur de skall skrivas ger ju bara ett par stenar extra åt dig där i glashuset...

Jasså har du blivit intervjuad flera gånger? Det hade jag aldrig kunnat ana. Fair enough. Jag refererade till http://nyheter24.se/nyheter/internet...t-begransa-mig
I vilken du framställs som en arbetslös plit. Kanske var det förhastat av mig att anta att du var obildad. Egentligen bryr jag mig inte.


Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du är alltså så bildad så att du inte ens vet att kurdiska kvinnor varit med och varit viktiga i väpnad kamp under många fler år än ISIS/IS härjat ..
Dessa kvinnor har fått mycket uppmärksamhet under många år. Långt innan ISIS ens fanns hade Kurderna kvinnliga krigare. Även då var de förvisade till en sekundär roll.


Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Analytiker håller definitivt inte med dig om det när det gäller Kobane .. Tvärtom - det är inte den geografiskt viktigaste punkten, men mycket viktig för moralen - just för att man där hållit stånd så länge och lyckats driva tillbaka IS/ISIS på ett sätt som inte skett någon annanstans ..

Kobane till exempel. Vilket du om du hade minsta kunskap om vad som hänt där inte ens hade behövt fråga efter ..

Fast herr stridsgeneral kanske inte hör talas om vikten av stridsmoral och vittringen på att de också det som ter sig övermäktigt går att besegra ..
Media gillar att spekulera om Kobanes betydelse. Själv tror jag att för mycket vikt fästs vid belägringens betydelse. Moral är så klart önskvärt för vilken stridande part som helst. Dock garanterar god moral inte succé i fält. Vi kan även tala om momentum. ISIS hade momentum och tack vare olika faktorer har det brutits för tillfället. Fast Kurderna själva har inte något momentum heller. Om den strategiska situationen var fördelaktig för dem hade det varit rationellt för dem att ta initiativet. Just nu är fronten relativt stabil, ett slags dödläge råder.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Överraskande - nej inte ett dugg...

Varför skulle det plötsligt ändras tror du? För att du har rapat på nätet?

Att herr stridsgeneral inte förstått att det är de enskilda taktiska framgångarna som i slutändan vinner krigen är ju inte att förvåna sig över .. Det är ju lite överkurs kan man säga..
Att du plockar fram härskartekniken gör mig besviken. Kan du inte debattera som en vuxen och bildad(?) människa?

Herr stridsgeneral är mycket intresserad av militärhistoria och vet därför att krig kan vinnas på många sätt.

Detta är lite grundkurs: Hannibal och Pyrrhuss, två av historiens mest kända generaler, fick erfara att man kan förlora ett krig trots att man under krigets gång vunnit slag efter slag. Ibland avgörs krig innan ett skott avfyrats. Ibland är slaget i sig mindre viktigt än hur det påverkar de stridande parternas hemmafront, vilket som bekant entetégeneralerna insåg senare än Falkenhayn om än inte för sent för att vinna kriget. Du vet?

En serie taktiska framgångar som leder till seger är självklart något som förekommit i oräkneliga konflikter. Men detta är nutid, sammanhanget är mellanöstern och parterna utövar båda den så kallade fjärde generationens krigföring. Detta är lite ovanför grundkursen men du har ju hoppat direkt till överkursen så det borde inte vara något problem för dig att se paralleller till mångfalden av dylika konflikter som skett och sker under samma eller liknande förhållanden. Om du tar av dig din normativa lins kommer du att inse att YPJ inte är lösningen på ISIS-problemet. Allting YPJ kan hoppas på att vara auxiliära förband som är i bästa fall är lika stridsdugliga som deras manliga kollegor.
__________________
Senast redigerad av Sigma:R 2015-03-02 kl. 22:07.
Citera
2015-03-03, 20:11
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigma:R
Onödigt hård ton Micro? Nej jag känner mig inte hotad av Kurdernas propagandaverktyg. Nej jag är inte obildad. Det är du som är obildad Micro (det framgår i din intervju). Och även om jag är en tönt så är du och dina påhopp allvarligt löjliga så låt oss inte kasta sten i glashus.

Allt du behöver göra för att inse att jag har rätt är att besvara frågan: Vilken roll spelar YPJ i Kurdernas militära struktur - Är det en avgörande eller understödjande roll? Jag inväntar fortfarande konkreta bevis på YPJ:s påstådda framgångar. Har några betydelsefulla slag avgjorts till Kurdernas fördel tack vare tjejerna?

Det vore för övrigt intressant och se om några militära analytiker fortfarande tror att YPJ kommer att ha en meningsful effekt på situationens utgång.


Enskilda taktiska framgångar har extremt liten betydelse för den strategiska situationen (detta är en distinktion du bör vara bekant med för att ens göra ett vettigt bidrag till diskussionen. Jag råder dig att plocka upp ett lexikon). Case in point: Kriget har pågått i flera år och alla sidor har förmodligen haft hundratals isolerade taktiska framgångar vid det här laget. Den relevanta frågan är hur regionens maktbalans påverkas av YPJ:s roll.

Men det handlar inte bara om YPJ:s roll, det handlar om att alla stridande parter skall använda kvinnor som soldater eller bombardera med propaganda att det är kvinnor som fäller bomberna på IS. Klart att många tänker efter en extra gång innan dom ger sig ut i strid mot kvinnor.
Citera
2015-03-16, 17:57
  #24
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KochK
Men det handlar inte bara om YPJ:s roll, det handlar om att alla stridande parter skall använda kvinnor som soldater eller bombardera med propaganda att det är kvinnor som fäller bomberna på IS. Klart att många tänker efter en extra gång innan dom ger sig ut i strid mot kvinnor.
Frågan var ju om kvinnor kan vara lösningen på ISIS-problemet. Jag tycker det är intressant att spekulera kring det och YPJ är det enda fallexemplet vi har att utgå ifrån. Detta leder till frågan jag och micro var oense om, nämligen vilket utslag YPJ faktiskt har i konflikten.
__________________
Senast redigerad av Sigma:R 2015-03-16 kl. 17:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback