Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-20, 19:55
  #1
Medlem
arereds avatar
Hej!


Det har och är mycket oroligheter i Ukraina, krig som hotar säkerheten och livet på många människor. Nu när det är krig och oroligheter är ju det en självklarhet att många kommer fly landet i jakten på en säker fristad där man kan leva i frid, där ens barn kan få en ordentlig skolgång och bra framtidsutsikter. Många av de som flyr sitt land eller flyr närrliggande flyktingförläggningar flyr oftast till en välfärdsstat och Sverige är en av de välfärdstater som tar emot mest människor. Jag är förvånad över att det kommer hit så få från Ukraina när det ändå kommer hit så många från Arabvärlden och Somalia, ett land där kriget till och med är slut ( förutom småskaliga klankrig då ) men som sagt, det förvånar mig verkligen, Varför flyr inte de från Ukraina hit när det ändå ligger relativt nära geografiskt?
Citera
2015-01-20, 20:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Hej!


Det har och är mycket oroligheter i Ukraina, krig som hotar säkerheten och livet på många människor. Nu när det är krig och oroligheter är ju det en självklarhet att många kommer fly landet i jakten på en säker fristad där man kan leva i frid, där ens barn kan få en ordentlig skolgång och bra framtidsutsikter. Många av de som flyr sitt land eller flyr närrliggande flyktingförläggningar flyr oftast till en välfärdsstat och Sverige är en av de välfärdstater som tar emot mest människor. Jag är förvånad över att det kommer hit så få från Ukraina när det ändå kommer hit så många från Arabvärlden och Somalia, ett land där kriget till och med är slut ( förutom småskaliga klankrig då ) men som sagt, det förvånar mig verkligen, Varför flyr inte de från Ukraina hit när det ändå ligger relativt nära geografiskt?

De har ett grannland (Ryssland) som lovar dem lägenheter jobb och utbildning. Dessa möjligheter är svårt att få i Syriens grannländer.
__________________
Senast redigerad av Leg.Cyniker 2015-01-20 kl. 20:45.
Citera
2015-01-20, 20:55
  #3
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
För att majoriteten av alla araber och negrer är fega ynkryggar som inte ser något värde i att stå upp mot förtryckare och våldsamma separatister.

Det syns tydligt bland araber och negrers överrepresentation när det kommer till våldsamma gruppvåldtäkter i Sverige. Ensamma och svagare individer vågar kräken ge sig på. Men när de inte längre är numerärt överlägsna eller starkare än fienden då flyr de som fegisar till välfärdsländer och ljuger ihop snyfthistorier och klämmer ur sig krokodiltårar.

Det är också därför turbanskallar vägrar bära uniformer när de "strider för Allah", utan går civilklädda och attackerar huvudsakligen civila istället för att ge sig på militära mål.
Citera
2015-01-20, 21:13
  #4
Medlem
cunthunters avatar
Därför att dom inte har lika stora "inre" splittringar.
Oftas är det just en del troende (Sunni) som försätts på flykt av en annan del troende (Shia).

Om jag förstår det rätt så är Uikraina relativt enat emot den ryska invationen. Större kontaktnät, många städer i Ukraina som inte är oroliga som folk kan tillfälligt flytta till..
Citera
2015-01-20, 21:24
  #5
Medlem
arereds avatar
Vad jag fått reda på så har en del hel från konflikten i Ukraina flytt över till Polen, men Polen har inget generöst bidragssystem och ingen polska för invandrare vad jag vet, varför flyr de inte till Sverige och tar del av bidragen så de kan softa?
Citera
2015-01-22, 00:34
  #6
Medlem
Anvandarnames avatar
Flydde folk från Paris när det var oroligt där under de kända/stora kravallerna? Flyktingvågar kommer när det är fullskaligt krig, vilket inte är fallet här.
Citera
2015-01-22, 01:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Vad jag fått reda på så har en del hel från konflikten i Ukraina flytt över till Polen, men Polen har inget generöst bidragssystem och ingen polska för invandrare vad jag vet, varför flyr de inte till Sverige och tar del av bidragen så de kan softa?

Iom att de är vita och kristna så är de nog inte välkomna här. Du måste vara utomeuropeisk och ha mörk hy och helst vara muslim för att få permanent uppehållstillstånd. Helst ska du inte ha något pass heller.
Citera
2015-01-22, 15:08
  #8
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konkurrent
Iom att de är vita och kristna så är de nog inte välkomna här. Du måste vara utomeuropeisk och ha mörk hy och helst vara muslim för att få permanent uppehållstillstånd. Helst ska du inte ha något pass heller.


Det är just nu en flyktingvåg av kristna från Syrien och Norra Irak...
Citera
2015-01-22, 17:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Det är just nu en flyktingvåg av kristna från Syrien och Norra Irak...

Yes, men de är inte vita, de är inte européer, så det är ok då.
Citera
2015-01-22, 17:22
  #10
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leg.Cyniker
De har ett grannland (Ryssland) som lovar dem lägenheter jobb och utbildning.
Det gäller endast för fru och barn av separatister, alla andra är deporterat tillbaka.
Citera
2015-01-22, 17:30
  #11
Medlem
Sven2s avatar
De vet ingenting om Sveriges generös välfärd. Ukrainska människor är väldigt passiva.
Citera
2015-01-23, 11:35
  #12
Medlem
Hultabultans avatar
Därför att ukrainare ser ju ut nästan som oss.

Negrer och araber däremot förgyller gatubilden i Sverige!
Att dessa är oförmögna till arbete, det hör ju inte hit!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback