Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-20, 19:53
  #1
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har haft problemet över ett år. Ibland när jag startar (efter "fullt stopp" eller viloläge/strömsparläge) så är bilden helt åt helvete, det är som om man hade 16 färger och alldeles suddigt, flimrar lite också.

Jag har inte brytt mig för det har alltid funkat att bara sätta den i strömsparläge några sekunder och sedan väcka datorn igen så har bilden åter blivit bra. Nu har detta trick slutat funka och det är skit hela tiden.

Att strömsparläget har hjälpt (har inte rubbat skärmen vid dessa tillfällen) gör att jag tvekar mellan hårdvaru- eller mjukvarufel. Jag har provat att ändra upplösning men det hjälper ej.

Bild på skärmen tagen med kamera: https://www.dropbox.com/s/2cdp35exjk...19.26.jpg?dl=0
Jag har för mig att skärmdumpar ser ok ut.

Bärbar dator HP G72 Notebook PC
OS: Windows 7 Home Premium 64 bitar (6.1, build 7601)
Ingen extern skärm, bara den inbyggda. Ingen annan hårdvara ansluten förutom laddaren.

Jag kan nog dra ut mer systeminfo om det behövs.

Några idéer om hur jag får tillbaka normal bild?
Citera
2015-01-20, 19:54
  #2
Medlem
Lajtels avatar
Tror det ar skarmen som haller pa att ge upp, hade precis likadant, kunde dock fa ratt pa bilden om jag satte skarmen i just en speciell vinkel. Nu har den gett upp helt, har aven kollat efter glapp utan framgang.
Citera
2015-01-20, 19:55
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Börjar med att ominstallerar drivrutinen som avser grafikkortet. Var noga med att får bort alla filer innan du installerar den tilltänkta.
Citera
2015-01-20, 20:21
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Tror det ar skarmen som haller pa att ge upp, hade precis likadant, kunde dock fa ratt pa bilden om jag satte skarmen i just en speciell vinkel. Nu har den gett upp helt, har aven kollat efter glapp utan framgang.
Det är väl inte otänkbart men det känns inte heller säkert att den håller på att ge upp. Jag tycker det inte borde hjälpa med ett ögonblicks strömsparläge om det var så men det har det ju gjort fram tills nyligen.

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Börjar med att ominstallerar drivrutinen som avser grafikkortet. Var noga med att får bort alla filer innan du installerar den tilltänkta.
Tack, det är nog en bra idé. Hm, jag tror jag kan få hjälp av någon mer datorkunnig med den biten. Fast det är säkert inte svårt, har bara inte behövt göra sådant förr.
Citera
2015-01-20, 20:24
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Tack, det är nog en bra idé. Hm, jag tror jag kan få hjälp av någon mer datorkunnig med den biten. Fast det är säkert inte svårt, har bara inte behövt göra sådant förr.

Skaffa Revo Uninstaller och helst Pro - sök på Google. Installerar detta program och när detta är klart så trycker du in under felsäkert läge. Öppna upp Revo och där avinstallerar bort drivrutinen. Du finner även på programmet hur man får bort alla filer. Startar sedan om datorn och rensar bort överflödiga rester med te.x CCleaner.

Installerar nu den hämtade drivrutinen som du har redan hämtat hem och lagt på skrivbordet. Se om detta hjälpte ditt problem.
Citera
2015-01-20, 20:50
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Skaffa Revo Uninstaller och helst Pro - sök på Google. Installerar detta program och när detta är klart så trycker du in under felsäkert läge. Öppna upp Revo och där avinstallerar bort drivrutinen. Du finner även på programmet hur man får bort alla filer. Startar sedan om datorn och rensar bort överflödiga rester med te.x CCleaner.

Installerar nu den hämtade drivrutinen som du har redan hämtat hem och lagt på skrivbordet. Se om detta hjälpte ditt problem.
Det där med att "trycka in" under felsäkert läge, avser det valet man kan få redan vid start av datorn? Lite obekant med uttrycket "trycka in" i dessa sammanhang.

Med "alla filer" menar du säkert alla som har med drivrutiner till grafikkortet att göra, inte rensa hela hårddisken va? Det var ett tag sedan jag tog backup på "Mina filer" men det är väl bäst att göra i vilket fall som helst om det skulle skita sig.

Om jag sedan avinstallerar gamla drivrutinen innan jag installerar den/de nya, blir jag inte fast i limbo liksom utan någon drivrutin alls så grafiken är helt satt ur spel? Eller finns det ändå något där som får det att funka under tiden?
Citera
2015-01-20, 21:03
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det där med att "trycka in" under felsäkert läge, avser det valet man kan få redan vid start av datorn? Lite obekant med uttrycket "trycka in" i dessa sammanhang.

Med "alla filer" menar du säkert alla som har med drivrutiner till grafikkortet att göra, inte rensa hela hårddisken va? Det var ett tag sedan jag tog backup på "Mina filer" men det är väl bäst att göra i vilket fall som helst om det skulle skita sig.

Om jag sedan avinstallerar gamla drivrutinen innan jag installerar den/de nya, blir jag inte fast i limbo liksom utan någon drivrutin alls så grafiken är helt satt ur spel? Eller finns det ändå något där som får det att funka under tiden?

Du finner säkert kommandot hur du tar dig till Bios när datorn startas igång. Det är annars innan Windows börja läsa in sina filer, precis vid datorns uppstart. Det kan vara olika kommando, men oftast F2, F10, F12, Del - men det beror på vad man har för moderkort.

Gör gärna en backup. Men att byta drivrutin till grafikkortet är oftast en harmlös åtgärd. Om nu något går fel så kan du alltid komma in under felsäkert läge och där utför din åtgärd, te.x avinstallerar bort drivrutinen eller utföra en systemåterställning om du nu har denna funktion i drift.
Citera
2015-01-20, 21:34
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du finner säkert kommandot hur du tar dig till Bios när datorn startas igång. Det är annars innan Windows börja läsa in sina filer, precis vid datorns uppstart. Det kan vara olika kommando, men oftast F2, F10, F12, Del - men det beror på vad man har för moderkort.

Gör gärna en backup. Men att byta drivrutin till grafikkortet är oftast en harmlös åtgärd. Om nu något går fel så kan du alltid komma in under felsäkert läge och där utför din åtgärd, te.x avinstallerar bort drivrutinen eller utföra en systemåterställning om du nu har denna funktion i drift.
Mange tak som jag tror dansken säger! Jag ska testa detta när jag samlat lite mod, återkommer självfallet med resultat.
Citera
2015-01-20, 21:48
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Gratisprogrammet Driver Booster skulle underlätta mycket för dig.

Programmet letar upp senaste drivrutinen och installerar den. Funkar bättre än att ladda ner och installera manuellt.
Citera
2015-01-21, 14:41
  #10
Medlem
MrInnocents avatar
angående att avinstallera och installera senaste drivrutinen till grafikkortet så ladda ner DDU: http://www.wagnardmobile.com/DDU/ Starta sen om datorn i felsäkert läge tryck på F8 innan windows loggan kommer upp. köra DDU och välj att det är intel drivrutin som ska bort om den inte gör det automatiskt. Senaste intel grafikdrivrutinen kan du ladda ner härifrån https://downloadcenter.intel.com/Det...ng&ProdId=3319
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback