Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-20, 11:23
  #1
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Tjenare!
Har en sprillans ny dator men så fort jag startar Bf4 (Endast testat det spelet) , så är det någon fläkt som direkt går upp i högvarv och det hörs verkligen :/
Någon idé? Ska man testa beta drivrutinerna för grafikkortet!

Sen vilket program ska man använda för att kolla temperaturer? Finns ju för många...
Specs :
I5 4690k
Cooler Master hyper 212 Evo
MSI Gtx 970
Asus z97 PRO Gamer
Citera
2015-01-20, 11:42
  #2
Medlem
ThingThings avatar
Sannolikt så är det kylfläkten för GPU eller möjligen CPU som går på högvarv till följd av hög belastning under spelande.

Föreslår MSI Afterburner för att kolla GPU-stats och RealTemp för CPU. Kolla lite där och återkom med topptemperaturer. Även vilken typ av kylare det rör sig om på åtminstone GPU kan vara bra att ha, rör det sig kanske om kylare av referensmodell?
Citera
2015-01-20, 11:48
  #3
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Sannolikt så är det kylfläkten för GPU eller möjligen CPU som går på högvarv till följd av hög belastning under spelande.

Föreslår MSI Afterburner för att kolla GPU-stats och RealTemp för CPU. Kolla lite där och återkom med topptemperaturer. Även vilken typ av kylare det rör sig om på åtminstone GPU kan vara bra att ha, rör det sig kanske om kylare av referensmodell?
Ska kolla upp det när jag får tid, förmodligen ikväll!

GPUn är MSI GTX 970 4G Gaming så Twin Frozr V fläkten tror jag den heter!
Citera
2015-01-20, 12:04
  #4
Medlem
ThingThings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Ska kolla upp det när jag får tid, förmodligen ikväll!

GPUn är MSI GTX 970 4G Gaming så Twin Frozr V fläkten tror jag den heter!

Ok, då borde inte en undermålig kylare för GPU vara problemet åtminstone, inte heller kylaren för CPU då det är en hyfsad eftermarknadskylare som du har monterad (förutsatt att denna är monterad och fungerar som det ska då, givetvis).

Återkom med temperaturer så får vi se vad det är som blir varmt, slutsats och åtgärd kan förhoppningsvis ges därefter.
Citera
2015-01-20, 15:22
  #5
Medlem
MrInnocents avatar
Har för mig att ena fläkten inte går alls på grafikkortet före det att det börjar belastas. Borde alltså inte vara något fel.
Citera
2015-01-20, 18:26
  #6
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInnocent
Har för mig att ena fläkten inte går alls på grafikkortet före det att det börjar belastas. Borde alltså inte vara något fel.
Stämmer mycket bra
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Ok, då borde inte en undermålig kylare för GPU vara problemet åtminstone, inte heller kylaren för CPU då det är en hyfsad eftermarknadskylare som du har monterad (förutsatt att denna är monterad och fungerar som det ska då, givetvis).

Återkom med temperaturer så får vi se vad det är som blir varmt, slutsats och åtgärd kan förhoppningsvis ges därefter.


Körde dock 3DMark och öppnade upp chassiet.. Insåg då jag har lite coilwhine men väldigt lite

Aja.. Angående fläkten, så verkar det vara nätaggregatets fläkt.... Fractal Design Integra 550W.. Vad kan man göra?
__________________
Senast redigerad av Kiingdomofheaven 2015-01-20 kl. 18:40.
Citera
2015-01-20, 19:07
  #7
Medlem
MrInnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Stämmer mycket bra



Körde dock 3DMark och öppnade upp chassiet.. Insåg då jag har lite coilwhine men väldigt lite

Aja.. Angående fläkten, så verkar det vara nätaggregatets fläkt.... Fractal Design Integra 550W.. Vad kan man göra?

Testa att blåsa ur nätaggregatet om det är mycket damm i det anting med tryckluft på burk eller komprossor, hjälper inte det så är det ett kraftigare/tystare nätagg som gäller om det nu inte är något fel på fläkten.
Citera
2015-01-21, 21:18
  #8
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Ok, då borde inte en undermålig kylare för GPU vara problemet åtminstone, inte heller kylaren för CPU då det är en hyfsad eftermarknadskylare som du har monterad (förutsatt att denna är monterad och fungerar som det ska då, givetvis).

Återkom med temperaturer så får vi se vad det är som blir varmt, slutsats och åtgärd kan förhoppningsvis ges därefter.
Angående temperaturer... Tycker min processor blir väldigt varm. Den ligger mellan 34-40 i idle men genast 70 vid spel så som AC unity.. :/

Vet inte om den är helt korrekt monterad då det är Inet som har gjort det men antar jag får kolla i helgen på någon guide för de är inte normalt va?
Citera
2015-01-21, 21:58
  #9
Medlem
MrInnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Angående temperaturer... Tycker min processor blir väldigt varm. Den ligger mellan 34-40 i idle men genast 70 vid spel så som AC unity.. :/

Vet inte om den är helt korrekt monterad då det är Inet som har gjort det men antar jag får kolla i helgen på någon guide för de är inte normalt va?

Med det moderkortet du har så ställs fläktkurvan efter temperatur på processorn så kan vara så att den helt enkelt inte jobbar fullt ut har ett likadant själv och du kan ställa fläktkurvor både i bios och med Ai Suite 3 i windows antingen manuellt eller automatiskt.
Citera
2015-01-21, 22:26
  #10
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInnocent
Med det moderkortet du har så ställs fläktkurvan efter temperatur på processorn så kan vara så att den helt enkelt inte jobbar fullt ut har ett likadant själv och du kan ställa fläktkurvor både i bios och med Ai Suite 3 i windows antingen manuellt eller automatiskt.
Okej, ska kika! :*)

Några tips vid vilken temperatur fläkten ska vara 100% ?
Citera
2015-01-21, 22:43
  #11
Medlem
MrInnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Okej, ska kika! :*)

Några tips vid vilken temperatur fläkten ska vara 100% ?

Som den är nu är inget problem så länge processorn håller sig kring 70 grader behöver du inte bry dig det enda som händer är att datorn lever om mer. Det är först när du börjar överklocka som det kan vara ide att öka hastigheten. Och enda spelet som det ger någon större vinst är i ARMA 3 då det är extremt cpu krävande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback