• 1
  • 2
2015-01-20, 09:21
Bannlyst
I dagens Göteborgs-Tidningen (GT) presenteras en filmupptagning gjord av Nicolas Sahlqvist där kommunfullmäktiges ordförande, socialdemokraten Lena Malm önskar att GT måtte drabbas av digerdöden, alltså pesten.

http://www.expressen.se/gt/malm-s-gt...do-digerdoden/

Det var tack vare tidningens namninsamling som folkomröstningen kom till stånd.

Vad säger flashen?
Skall Göteborg ha ännu mer av toppstyrning från politiker som inte tål kritik?
Citera
2015-01-20, 09:44
Medlem
LucNNs avatar
Är det ett scoop att någon uttrycker irritation över en politisk motståndares succes?
Citera
2015-01-20, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Är det ett scoop att någon uttrycker irritation över en politisk motståndares succes?

Vem är enligt dig den politiske motståndaren och vilken är successen?

EDIT: För egen del tror jag att Lena Malm är så okunnig så hon inte vet skillnad mellan 'digerdöden' och 'sotdöden'.
Sotdöden (en föråldrad benämning) innebär att någon tynar bort och till slut avlider av näringsbrist och kraftlöshet.
Det är sannolikt det som LM önskar att tidningen GT skall drabbas av. Tidningen har t ex tvingats banta bort kultursidan m m. Eftersom Göteborgs-Posten, sitt liberala varumärke till trots, är en megafon för hela rödgrönheten i staden, så utgör GT den enda tidningen i opposition.
Lena Malm vill se GT tyna bort och tystna! -det tvekar jag inte att påstå
Senast redigerad av Enzenn 2015-01-20 kl. 10:03.
Citera
2015-01-20, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Skall Göteborg ha ännu mer av toppstyrning från politiker som inte tål kritik?

Dom enda som isf. förtjänar mer hat, hot och spe än Göteborgs politiker är väl GT och Frida Boisen, så jag kan inte se att det är något att bli upprörd över.
Citera
2015-01-20, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Dom enda som isf. förtjänar mer hat, hot och spe än Göteborgs politiker är väl GT och Frida Boisen, så jag kan inte se att det är något att bli upprörd över.

Det är en uppfattning som får stå för dig.

Men låt mig då fråga hur många dagstidningar du anser att Sveriges näst största, men politiskt mest turbulenta, stad bör ha?
-Noll, förmodar jag?

Det blir väl lugnast så. I avsaknad av offentlig debatt, så uppstår det mörker som gynnar Göteborgsandan och som många -kanske även du?- bara ser fördelar med.
Citera
2015-01-20, 10:33
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Vem är enligt dig den politiske motståndaren och vilken är successen?

EDIT: För egen del tror jag att Lena Malm är så okunnig så hon inte vet skillnad mellan 'digerdöden' och 'sotdöden'.
Sotdöden (en föråldrad benämning) innebär att någon tynar bort och till slut avlider av näringsbrist och kraftlöshet.
Det är sannolikt det som LM önskar att tidningen GT skall drabbas av. Tidningen har t ex tvingats banta bort kultursidan m m. Eftersom Göteborgs-Posten, sitt liberala varumärke till trots, är en megafon för hela rödgrönheten i staden, så utgör GT den enda tidningen i opposition.
Lena Malm vill se GT tyna bort och tystna! -det tvekar jag inte att påstå

Min poäng är inte att hon inte är löjlig, utan att hon inte konkret gjort annat än att uttrycka sin reaktion i pervers terminologi. Min poäng är att ämnet inte bör vinklas till snack om censur, utan hör hemma i politik. Hon får önska GT tynade, men det bör endast ses som ett problem för hennes politiska stöd, inte som en frågeställning om censur. Om inte hon gör något konkret som motverkar GT. Fast det kanske är just vad hon gör. I så fall drar jag tillbaka min post.
Citera
2015-01-20, 10:33
Bannlyst
Citat:
Det är en uppfattning som får stå för dig.

Det är klart den står för mig, precis som din uppfattning bara står för dig.

Citat:
Men låt mig då fråga hur många dagstidningar du anser att Sveriges näst största, men politiskt mest turbulenta, stad bör ha?
-Noll, förmodar jag?

Det finns ju inget egenvärde i antal tidningar. Du pekar ju på en konflikt som egentligen inte finns, svensk media skyddar svenska politiker till det här landets fördärv. Och med sådana tidningar så räcker det alldeles utmärkt med noll.

Citat:
Det blir väl lugnast så. I avsaknad av offentlig debatt, så uppstår det mörker som gynnar Göteborgsandan och som många -kanske även du?- bara ser fördelar med.

Få människor har krititserat, granskat och rapporterat om "Göteborgsandan" som jag, inkl. här på flashback. Men GT står inte i opposition till den, dom är en del av den.
Citera
2015-01-20, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Om inte hon gör något konkret som motverkar GT. Fast det kanske är just vad hon gör. I så fall drar jag tillbaka min post.

Det blir ju såklart en problematisk fråga. GT skulle inte överleva utan stöd från politiker (som annonsörer, dom anlitar journalister som moderatorer osv.) och då kan man ju säga att om hon på något sätt drar ner det stödet, så motverkar hon GT.

Men eftersom GT lever på lånad tid, och hålls vid liv på konstgjord väg, så vore det bättre att bara undanhålla alla åtgärder som håller dom vid liv.

Det GT gjorde med folkomröstningskampanjen var ju att man köpte sig politiskt stöd. Man hoppas/hoppades att man med den kampanjen skulle hjälpa nästa generations politiker in i Göteborgs Kommunfullmäktige (t.ex. Vägvalet) och på så säkerställa att dom står i ett skuldförhållande till GT.

Att GT och alla andra tidningar håller på att dö "digerdöden" (om man nu vill kalla det det) är ju inget kontroversiellt.
Senast redigerad av AndersJoh 2015-01-20 kl. 10:43.
Citera
2015-01-20, 11:27
Bannlyst
För dem som på närmare håll vill studera Lena Malms kroppsspråk finns här en länk:

https://www.youtube.com/watch?v=8oIYZLqALq0

Här den reklamfria versionen av debattens retoriska stolpskott:

https://www.youtube.com/watch?v=oih-V6W9AnM
Citera
2015-01-20, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
...
Att GT och alla andra tidningar håller på att dö "digerdöden" (om man nu vill kalla det det) är ju inget kontroversiellt.

Att Sveriges näst största -men i många avseenden 'värsta'- stad inte har en fungerande medial bevakning är enligt dig inte kontroversiellt, det kan jag nu läsa att du tycker.

Att GP nu för gott har stängt kommenteringsmöjligheten till artiklar på GP.se Debatt är då inte heller något att bry sig om?

Att stadens "borgmästare", tillika KF-ordf, Lena Malm inte skulle sakna GT (som jag anser står i opposition till GP:s "liberalrödgrönhet") blev ju tydliggjort av vad hon sade under debatten.

Vem -eller kanske 'vad', är det som enligt dig för den offentliga debatten i Göteborg?

@Moderator: Än så länge bör denna tråd få ligga kvar här under CoY -det är trots allt möjligheten till yttrandefrihet som Lena Malm visar en total likgiltighet inför.
Citera
2015-01-20, 12:35
Vilken ointressant nyhet. Hon använde sig av ett uttryck, typ som "järnspikars" är ett uttryck. Man är mesig om man reagerar.
Citera
2015-01-20, 13:03
Bannlyst
Citat:
Att Sveriges näst största -men i många avseenden 'värsta'- stad inte har en fungerande medial bevakning är enligt dig inte kontroversiellt, det kan jag nu läsa att du tycker.

Jo jag tycker att det är för jävligt att varken GP eller GT gör sitt jobb. Men då är det väl bara bra att som Lena Malm hoppas på att dom "dör", så kan dom ersättas med något bättre.

Citat:
Vem -eller kanske 'vad', är det som enligt dig för den offentliga debatten i Göteborg?

Ingen, det finns ingen offentlig debatt överhuvudtaget i Sverige.

Citat:
@Moderator: Än så länge bör denna tråd få ligga kvar här under CoY -det är trots allt möjligheten till yttrandefrihet som Lena Malm visar en total likgiltighet inför.

Hon är likgiltig inför GT, GT är väl inte synonymt med yttrandefrihet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in