Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-20, 04:32
  #13
Medlem
Jag åt soldatens ärtsoppa, banan och mjölk varje dag i flera månader utan problem.
Citera
2015-01-20, 09:45
  #14
Avstängd
Krankenschwesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tänk på att färdiglagad ärtsoppa innehåller väldigt mycket salt vilket fort påverkar blodtryck, vätskebalans och allmänbefinnandet... Laga själv är definitivt att föredra.

Har någon källa på att ärtsoppa innehåller så hög salthalt att det skulle höja blodtrycket? till en farlig nivå? Lite salt i kosten påverkar vätskebalansen possitivt. Saltet gör att man binder mer vätska i kroppen, vilket är possitivt om man tex lätt blir uttorkad. Vatten måste man givetvis dricka som alltid.

Jag har själv ätit ärtsoppa varje dag i veckor under vissa perioder. Måste säga att mina arbetskamrater var väldigt skeptiska. Gaserna går dock över efter någon vecka.
Citera
2015-01-20, 10:03
  #15
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krankenschwester
Har någon källa på att ärtsoppa innehåller så hög salthalt att det skulle höja blodtrycket? till en farlig nivå? Lite salt i kosten påverkar vätskebalansen possitivt. Saltet gör att man binder mer vätska i kroppen, vilket är possitivt om man tex lätt blir uttorkad. Vatten måste man givetvis dricka som alltid.

Det beror på hur mycket ärtsoppa du äter. Kalorimässigt så ligger en normalstor portion på kanske 600kcal, och 600kcal soldatens ärtsoppa innehåller 6g natrium, vilket är typ 2-300% utav RDI.

http://www.mathem.se/varor/artsoppa/...ppa-570g-knorr
Citera
2015-01-20, 17:41
  #16
Avstängd
Krankenschwesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Det beror på hur mycket ärtsoppa du äter. Kalorimässigt så ligger en normalstor portion på kanske 600kcal, och 600kcal soldatens ärtsoppa innehåller 6g natrium, vilket är typ 2-300% utav RDI.

http://www.mathem.se/varor/artsoppa/...ppa-570g-knorr


En person med friska njurar kan vid behov återresorbera nästan allt natrium. Likaså kan stora mängder natrium utsöndras under förutsättning att vattenmängden är adekvat.

Rekomendationer enligt SNR för vuxna och barn.

Intag av koksalt, NaCL, bör inte vara högre än sex gram per dag för kvinnor och sju gram per dag för män.

Studier har visat samband mellan höga intag av koksalt och högt blodtryck.

Källa. Skolin 2010

Det finns alltså ingen anledning att vara orolig sålänge man är fullt frisk.
__________________
Senast redigerad av Krankenschwester 2015-01-20 kl. 17:46.
Citera
2015-01-21, 01:07
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
och 600kcal soldatens ärtsoppa innehåller 6g natrium....
~4.1gram för felix ärtsoppa 500gr, helt ok middag för 7-8kr.
Citera
2015-01-21, 16:25
  #18
Medlem
Eller så gör man egen, då kan man själv justera saltet.
Citera
2016-06-11, 01:22
  #19
Medlem
japanskbruds avatar
torkade ärtor är löjligt dyra, iaf dom märkena jag hittar i vanliga affärer .. uteslutande go green.
kommer ihåg när man blåste ärtor på folk med ett rör från en klädhängare.. kunde gå in i närmsta affär och köpa ett nytt paket för 1-2 kr.
Skulle foderärtor funka att göra ärtsoppa av? dom ser i princip ut på samma sätt, eller är dom besprutade med ngt skit för inte pensionärer/fattiga ska välja det..? Precis som dom lägger pottaska i hund/kattmat nuförtiden och gör den oätlig för människor, utan att djuren känner smaken.
Har också märkt när jag går förbi tunnan med fodermorötter på hästavdelningen att dom luktar fan död get, men ser normala ut. .och priset är nästan gratis jämfört med dom på grönsaksavdelningen.
Citera
2016-10-29, 10:33
  #20
Medlem
hur kan man få näringsbrist? finns ju folk nere i afrika som äter flugbollar till middag varje dag
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback