Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-20, 01:52
  #13
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggat
Okej ska ge det ett försök imorgon bitti, uppdaterar då.



Ja jag använder det.
Okej, phew. Varit med om att datorn kortslutits flera gånger när några genier inte använt sig av dem.
Gör som ovan och felsök genom att ha så få komponenter anslutna som möjligt.
RAM-minnena sitter som de skall?
Citera
2015-01-20, 03:32
  #14
Medlem
arlaharen3936s avatar
Jag skulle tippa på att du har kopplat Power SW fel. Den ser ut att sitta i vad som ser ut att vara en USB port, men jag vet inte lite dålig bild att gå på. Tänk på att du har en + och en - och att denna (-) är markerad med en liten svart pil på sladden med jumpern.

Sedan så kan det även vara så att Cpun, kanske inte sitter på plats som den ska. Hade en polare som vi felsökte hans dator som hade det felet. Det tog ett bra tag innan jag kollade att han hade satt Cpun rätt.

Sedan bör du undersöka på Mobo-kortets hemsida om det är kompatibelt med dina RAM.
Citera
2015-01-20, 03:36
  #15
Medlem
MrInnocents avatar
Går näraggregatet igång när du trycker på startknappen? om inte testa att kortsluta den gröna kabeln i atx 24 kontakten med en av de svarta kablarna.
Fungerar inte näraggregatet då är det trasigt annars är det mest troligt moderkortet. Men för att vara på den säkra sidan.
Skulle skruva ur moderkortet ur chassit och testa om datorn startar upp när du har den liggande på ett bord med så får komponenter som möjligt ikopplade.
__________________
Senast redigerad av MrInnocent 2015-01-20 kl. 03:44.
Citera
2015-01-20, 08:13
  #16
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
TS, du har bara en minneskrets. Det är fortfarande vanligt förekommande att minnen jobbar i par. Dvs. att du måste fylla båda de svarta minnesplatserna i första hand.

Därför skulle du ha köpt 2x4 GB minnen, eller som nu då köpa ytterligare 1x8 GB.
Citera
2015-01-20, 08:54
  #17
Medlem
ThingThings avatar
Koppla dina knappar, lysdioder och dylikt till JFP1/2, se bild från manual.
Sätt minnesenheten i DIMM2 då det verkar vara så att DIMM-slots ska populeras 2/4/1/3, se bild från manual.

Att bara ha en modul ska inte vara några problem bara för att det går att köra dualchannel, men att populera slots i fel ordning kan leda till problem.
Citera
2015-01-20, 09:04
  #18
Medlem
epost72s avatar
Se ovan angående minnena...
http://i.share.pho.to/c43c2bd4_l.jpeg
Jag är inte hundra, men är det inte viktigt att spärrarna är uppfällda även om det är tomt i sloten?
Citera
2015-01-20, 09:39
  #19
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Se ovan angående minnena...
http://i.share.pho.to/c43c2bd4_l.jpeg
Jag är inte hundra, men är det inte viktigt att spärrarna är uppfällda även om det är tomt i sloten?
Nej, det har ingen betydelse. De består av plast och finns bara där för att hålla ram-minnena på plats.
Citera
2015-01-20, 10:18
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Har du distanser till moderkortet..?

När jag byggde min första dator några år sedan så satte jag i överdrivet många distanser vilket resulterade i att dem kortslöt moderkortet, det kan inte vara felet?

Alltså, tabort alla distanser som du inte använt för att skruva fast moderkortet.
__________________
Senast redigerad av smekmon 2015-01-20 kl. 10:28.
Citera
2015-01-20, 10:38
  #21
Medlem
OMG! ORGASM!!!
Jag tog fram brorsans gamla pissdator och insåg en sak...

"hmm, han har bara power switch och reset switch på sina platser...inga dioder?

Tog ut dioderna...DET FUNKAR. Världens konstigaste skäl, kan någon förklara detta konstiga fenomen?
Citera
2015-01-20, 11:10
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggat
OMG! ORGASM!!!
Jag tog fram brorsans gamla pissdator och insåg en sak...

"hmm, han har bara power switch och reset switch på sina platser...inga dioder?

Tog ut dioderna...DET FUNKAR. Världens konstigaste skäl, kan någon förklara detta konstiga fenomen?

Vad du visade på tidigare bilder verkade du ju inte ha speciellt mycket koll på hur du skulle koppla..
Förmodligen är något annat fel och skulle tippa på att du kommer få problem med blåskärm.
Citera
2015-01-20, 12:58
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smekmon
Vad du visade på tidigare bilder verkade du ju inte ha speciellt mycket koll på hur du skulle koppla..
Förmodligen är något annat fel och skulle tippa på att du kommer få problem med blåskärm.

Joda haha, var förbannad och uppe till midnatt, då gör man inga smarta beslut. Jag märkte felen imorse, de bilderna var efter jag var tillvisad att ta ut alla sladdar o följa 1 efter 1, och DÅ gjorde jag fel. Men det rättades snabbt efter.

Tackar till alla som försökte hjälpa i alla fall. Den funkar perfekt.
Citera
2015-01-20, 20:27
  #24
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggat
OMG! ORGASM!!!
Jag tog fram brorsans gamla pissdator och insåg en sak...

"hmm, han har bara power switch och reset switch på sina platser...inga dioder?

Tog ut dioderna...DET FUNKAR. Världens konstigaste skäl, kan någon förklara detta konstiga fenomen?

Har du vänt diodanslutningen åt rätt håll? De leder bara ström i en riktning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback