Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-16, 15:46
  #613
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Är det per person eller totalt? Ingår restaurangmat i en annan utgiftspost?

Nu har ju alla en egen definition av vad "mycket kött och färsk frukt" betyder, men även 6000 för två personer tycker jag låter lågt i dagens läge om man inte är en anorektisk student (dvs utan mycket kött och färsk frukt).

Själv tror jag inte att vi kommer under 12-15 000 per månad i matbutik med 2 vuxna och 2 barn. Sen tillkommer utemat på kanske 5000 ish beroende på månad.

3 000 kr/mån per person, restaurangbesök inte inräknade, men det blir ganska få och bara fritt ur minnet överslagsräknat kanske 1 500 kr/mån - för oss alla 3 (500 kr/p/mån).
Student må jag vara, men motsatsen till anorektisk i min kosthållning. Vi äter svenskt kött 2 ggr/dag, men hemligheten är att välja lite billigare styckdelar. Oaktat konjuktur, omvärldsläge och säsong är min absoluta favoritdel fläskkarré. 😋 Så det gör vi mycket, men även fläskkotletter (både som de är, men också i grytor m.m.) och en hel del med köttfärs som egna hamburgare, biffar, såser etc. Speciellt det som är gjort av köttfärs är ju perfekt att ha som matlåda till lunchen dagen efter också. På frukt och grönsakssidan har vi alltid potatis, morötter, minst 2 sorters lök, oliver, tomater, banan och äpplen hemma. Under vintern även småcitrus när det är säsong.
Så utifrån ovanstående tycker jag inte alls att 3 000 kr/person/månad känns orimligt lågt. Visst, en del av grönsakerna och frukterna är ju lite dyrare, men det vägs istället upp av som sagt billigare styckdelar på köttet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback