Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 16:57
  #541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Finns på lite olika ställen, sist var det hos en av kötthandlarna i Östermalmshallen, minns inte vilken jag gick till då. Annars kan min lokala delikatesshandlare ta in riktigt bra kött.

Tycker sällan frysta varor är färskare än de färska varorna, beror nog på var man handlar också.
Aha då förstår jag..
Citera
2018-06-13, 17:57
  #542
Medlem
Spännande att många ursäktar snorhöga matkonton med att dom har "matintresse", lagar bra mat, lagar god mat .m.m.
Min erfarenhet är att det är ren okunskap. Mycket av det "Hängmörade" köttet som det så fint heter är redan vacmörat.
Jobbat som kock i massor av år och man ser på dessa människor som tror sig kunna/veta skillnaden och helst ska dom använda någon term som dom lärt sig.
Om det nu bara duger med entrecote för 800:-/kg varför köper du inte den japanska för 8000:-/kg istället.
Sen är det oftast alla extra grejer som man ska ha till som kostar massa extra.

Vi har lågt matkonto, äter massor av kött men göt det mesta själva.
Kan man laga mat från grunden och har hyfsade råvaror så blir det mycket godare än om man måste köpa svindyra grejer för man inte kan mer än vända en entrecote på stekpannan.
Citera
2018-06-14, 12:02
  #543
Medlem
Familj på två vuxna och två barn, under fyra år bägge två. Vi ligger på 5000 kr / månad. Då inräknat allt vi kan handla på Ica/Willys/Lidl. Det vill säga även blöjor, tandkräm och så vidare.

Äter kött tre gånger i veckan, fisk en gång, kyckling en gång och resten vegetariskt.

Köper nästan allting när det är nedsatt känns det som och fryser in kött/bröd direkt. Kan hitta väldigt mycket i våra butiker som är nedsatt med 50% på både brödavdelningen såsom köttavdelningen.
Citera
2018-06-16, 17:47
  #544
Medlem
Runt 2500, då ingår även några dosor snus i priset plus annat man behöver som finns i livsmedelsaffären som inte är mat.
Allt lagas hemma, ingen hämtmat.
Två vuxna i hushållet.
Citera
2018-06-16, 20:03
  #545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntelaar
Runt 2500, då ingår även några dosor snus i priset plus annat man behöver som finns i livsmedelsaffären som inte är mat.
Allt lagas hemma, ingen hämtmat.
Två vuxna i hushållet.
Menar du 2500 för din del, eller för er tillsammans?
Citera
2018-06-17, 09:41
  #546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteveBJobs
Menar du 2500 för din del, eller för er tillsammans?

För båda två.
Citera
2018-06-18, 19:49
  #547
Medlem
Koettbullens avatar
Jag och min sambo spenderar cirka 6000 kronor i månaden på mat, onyttigheter och snus. Det blir en del utemat eftersom vi för tillfället bara äger ett litet kokvrå, utan ugn. Men vi äter väl hemma 4-5 dagar i veckan och resten blir utemat.

Edit: Räknade lite via Internetbanken och vi käkar ute för cirka 2500kr i månaden. Hiskligt dyrt men vad ska man göra när man sitter i en etta, där köket består av mikro, liten kyl&frys samt två kokplattor.

Blir att flytta till större inom en månad så jag förväntar mig att matkontot kommer minska med cirka tusen-tvåtusen kronor.
__________________
Senast redigerad av Koettbullen 2018-06-18 kl. 19:51.
Citera
2018-06-18, 22:13
  #548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Spännande att många ursäktar snorhöga matkonton med att dom har "matintresse", lagar bra mat, lagar god mat .m.m.
Min erfarenhet är att det är ren okunskap. Mycket av det "Hängmörade" köttet som det så fint heter är redan vacmörat.
Jobbat som kock i massor av år och man ser på dessa människor som tror sig kunna/veta skillnaden och helst ska dom använda någon term som dom lärt sig.
Om det nu bara duger med entrecote för 800:-/kg varför köper du inte den japanska för 8000:-/kg istället.
Sen är det oftast alla extra grejer som man ska ha till som kostar massa extra.

Vi har lågt matkonto, äter massor av kött men göt det mesta själva.
Kan man laga mat från grunden och har hyfsade råvaror så blir det mycket godare än om man måste köpa svindyra grejer för man inte kan mer än vända en entrecote på stekpannan.
Jo hade en diskussion med en herre här i tråden där familjen på 2 vuxna och 2 små barn la nästan runt 11 000 kr i månaden med motiveringen vi köper mat av hög ”kvalite” och är matintresserade.
Personligen så skulle jag nog säga att man har blivit blåst om man köper entrecote för 800 kr kg.
Har själv köpt älgfärs för runt 80kr/kg av jägare dock runt 30 kg på en gång.
Men de är väl att ha bra kontakter och höra sig för så brukar det alltid dyka upp någon så att man slipper mellanhänder och även moms på de om man har tur.
Citera
2018-06-18, 22:36
  #549
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jo hade en diskussion med en herre här i tråden där familjen på 2 vuxna och 2 små barn la nästan runt 11 000 kr i månaden med motiveringen vi köper mat av hög ”kvalite” och är matintresserade.
Personligen så skulle jag nog säga att man har blivit blåst om man köper entrecote för 800 kr kg.
Har själv köpt älgfärs för runt 80kr/kg av jägare dock runt 30 kg på en gång.
Men de är väl att ha bra kontakter och höra sig för så brukar det alltid dyka upp någon så att man slipper mellanhänder och även moms på de om man har tur.

Roligt inlägg.

Vi lägger troligen runt 12K i månaden på mat (2 vuxna & 2 små barn), men då räknar jag in luncher för runt 200sek per dag totalt för två personer.

Du behöver inte lägga några 800 kr/kg för det, men visst vi tycker ock om att köpa bra mat. Framfört allt så försöker vi laga allt själva inställer för fryst eller färdigmat Detta mest på grund av mitt matiintresse, jag gillar allt laga mat och jag (man) lagar all mat i huset.

Jag känner inga jägare men skulle mer än gärna köpa mycket kött av dem om jag gjorde det.

Dit inlägg känns mest som att du vill skryta om att du har bra kontakter osv... <Och givetvis sår är det inte så för gemene man.

Vissa har kontakter, andra tjänar mer. Vi gör vad vi kan för att gå runt.
Citera
2018-06-18, 23:16
  #550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Roligt inlägg.

Vi lägger troligen runt 12K i månaden på mat (2 vuxna & 2 små barn), men då räknar jag in luncher för runt 200sek per dag totalt för två personer.

Du behöver inte lägga några 800 kr/kg för det, men visst vi tycker ock om att köpa bra mat. Framfört allt så försöker vi laga allt själva inställer för fryst eller färdigmat Detta mest på grund av mitt matiintresse, jag gillar allt laga mat och jag (man) lagar all mat i huset.

Jag känner inga jägare men skulle mer än gärna köpa mycket kött av dem om jag gjorde det.

Dit inlägg känns mest som att du vill skryta om att du har bra kontakter osv... <Och givetvis sår är det inte så för gemene man.

Vissa har kontakter, andra tjänar mer. Vi gör vad vi kan för att gå runt.
4000 kr i månaden på en enkel lunch när man kan göra matlåda samtidigt som man gör kvällsmaten.

Låter väl inte som något större matintresse om jag ska vara helt ärlig.
Ni äter med andra ord för 3000 kr per person i månaden vilket är att likställa med vad jag lägger på i månaden såvida jag inte går ut och äter på en riktig resturang.

Jag är dock en hårt tränande individ på 95 kg(vältränad) som äter bra mat fisk, kyckling, kött, nötter, frukt, grönsaker.
Inget godis, chips eller dricka dock.
Så det blir lite svårt att förstå hur en familj kan lägga så pass mycket pengar per individ.

Jag menar ungarna får väl mat i skolan och går de på dagis så brukar de iaf få 2 mål mat per dag som frukost och lunch.
Även lättare vid inköp då man kan köpa stor pack av saker för att det inte hinner att bli dåligt som säg smör.

Självklart kan jag skrytta med att jag har goda kontakter då jag är duktig på att lära känna folk och se möjligheter och ta de som dyker upp.
Tycker nog att de flesta socialt normalt funtande människor har en eller flera kontakter inom en rad olika områden.
Mekaniker som kan fixa bilen svart/reducerat pris, snickare, data kunnig som kan sätta ihop datorer eller fixa mjukvara, butiksarbetare som kan fixa personalrabbat, någon som kanske jobbar på skrot/återvinning som kan fixa en billig cykel i gott skick osv.
Bara i ens familj eller släkt så är det ju alltid någon inom ett område där man kan göra ett ”klipp”.
__________________
Senast redigerad av Regnpojken 2018-06-18 kl. 23:18.
Citera
2018-06-19, 09:06
  #551
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
4000 kr i månaden på en enkel lunch när man kan göra matlåda samtidigt som man gör kvällsmaten.

Låter väl inte som något större matintresse om jag ska vara helt ärlig.
Ni äter med andra ord för 3000 kr per person i månaden vilket är att likställa med vad jag lägger på i månaden såvida jag inte går ut och äter på en riktig resturang.

Jag är dock en hårt tränande individ på 95 kg(vältränad) som äter bra mat fisk, kyckling, kött, nötter, frukt, grönsaker.
Inget godis, chips eller dricka dock.
Så det blir lite svårt att förstå hur en familj kan lägga så pass mycket pengar per individ.

Jag menar ungarna får väl mat i skolan och går de på dagis så brukar de iaf få 2 mål mat per dag som frukost och lunch.
Även lättare vid inköp då man kan köpa stor pack av saker för att det inte hinner att bli dåligt som säg smör.

Självklart kan jag skrytta med att jag har goda kontakter då jag är duktig på att lära känna folk och se möjligheter och ta de som dyker upp.
Tycker nog att de flesta socialt normalt funtande människor har en eller flera kontakter inom en rad olika områden.
Mekaniker som kan fixa bilen svart/reducerat pris, snickare, data kunnig som kan sätta ihop datorer eller fixa mjukvara, butiksarbetare som kan fixa personalrabbat, någon som kanske jobbar på skrot/återvinning som kan fixa en billig cykel i gott skick osv.
Bara i ens familj eller släkt så är det ju alltid någon inom ett område där man kan göra ett ”klipp”.

Haha, vilket oskönt inlägg.

Jag känner tyvär få arbetare förutom en bilmeck. Men jag är bra på att tjäna pengar så det löser sig den vägen.
Citera
2018-06-19, 09:23
  #552
Medlem
Trillskes avatar
Ungefär 5000:-/månad. Är inte speciellt slösaktig alls, men lägger ingen som helst energi på att försöka äta billigt heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Messijah
Jag och min sambo lägger mellan 4-5 tusen i månaden på mat, alltså på 2 vuxna personer. Vi äter ute 2-3 gånger i veckan ungefär och lagar mat hemma i den mån vi hinner.
Äter ute = hänger lite på det lokala kebabhaket?

Annars: Givet att vi undviker finare ställen, håller kostnad för dryck låg och inte kör tre rätter kan vi snitta på kanske 300:- per person och måltid. 3 gånger i veckan ger då en kostnad per person på drygt 3500:-, eller 7000:- för er två. Det krossar alltså budget även om ni lever på kranvatten resten av månaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback