Citat:
His theory is that the sensation described as "having a religious experience" is merely a side effect of our bicameral brain's feverish activities.
Inte så vetenskapligt att skapa en teori som redan utgår från att
alla "religiösa" upplevelser kan förklaras på detta sätt, och dessutom använda det laddade ordet "merely". Det påminner om de fysiker som ska hitta "Gudspartikeln"
Citat:
Ursprungligen postat av
hybreed
Forskare som påstår sig kunna framkalla det som brukar kallas religösa upplevelser med manipulation av hjärnans funktioner. Ett möte med Gud förklaras helt enkelt med en kortslutning/felfunktion i hjärnan.
En ingenjör, en fysiker och en matematiker är på besök i Skottland. Plötsligt åker de förbi en äng där det står en brun ko. Ingenjören säger "Aha, jag ser att skotska kor är bruna." Fysikern invänder genast "Nej, nej. Den induktiva slutsatsen är att minst en skotsk ko är brun." Matematikern säger lugnt: "Minst ett fält i Skottland innehåller minst en ko, där minst en sida av kon är brun."
Citat:
Persinger goes one step further. His work practically constitutes a Grand Unified Theory of the Otherworldly: He believes cerebral fritzing is responsible for almost anything one might describe as paranormal - aliens, heavenly apparitions, past-life sensations, near-death experiences, awareness of the soul, you name it.
Ja, han har helt tappat kontrollen.