Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-06-27, 16:23
  #1
Medlem
http://www.wired.com/wired/archive/7.11/persinger.html - This is your brain on God. Forskare som påstår sig kunna framkalla det som brukar kallas religösa upplevelser med manipulation av hjärnans funktioner. Ett möte med Gud förklaras helt enkelt med en kortslutning/felfunktion i hjärnan.
Citera
2003-08-06, 12:22
  #2
Medlem
crawlys avatar
Jepp. Det pågår några otroligt intressanta experiment för tillfället som kan förklara allt från religösa uppleveser till folk som ser spöken.
Citera
2017-11-29, 21:04
  #3
Moderator
Ruskigbusss avatar
Rubrik ändrad.

Filosofi --> Religion
/Moderator
Citera
2017-11-29, 21:45
  #4
Medlem
Helsnurrigs avatar
Fast varför skulle det vara en "felfunktion"? Vilket trist synsätt. Oavsett om upplevelsen sker endast i hjärnan eller på ett "högre plan" är det en oerhört intressant upptäckt med stor potential. Betänk hur mycket dessa oerhört starka upplevelser kan förändra människor, oftast till det bättre. Tänk vad vi är kapabla till att uppleva!
Citera
2017-11-29, 21:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsnurrig
Fast varför skulle det vara en "felfunktion"? Vilket trist synsätt. Oavsett om upplevelsen sker endast i hjärnan eller på ett "högre plan" är det en oerhört intressant upptäckt med stor potential. Betänk hur mycket dessa oerhört starka upplevelser kan förändra människor, oftast till det bättre. Tänk vad vi är kapabla till att uppleva!
Du menar att vi blir bättre människor av att knarka?
Citera
2017-11-29, 23:50
  #6
Medlem
Bonnatorps avatar
"Religiös upplevelse" låter så otroligt flummigt att jag vill kräkas.
Visst, mötet med något större än en själv och allt det där, men det kanske kan vara något så enkelt som att stå som individ inför sina känslor, om man ska vara lika flummig tillbaka på dumheten?

"Ingen kan se mitt ansikte och leva" står det i andra mosebok, och det går det väl resonera på flera sätt kring med det här experimentet i åtanke.
Vad är guds ansikte?
Är det det vi tycker oss titta på när vi upplever guds kärlek?
Är det därför alla blir så less på den här kärlekslösa sociala teatern där alla tror sig vara sin egen gud?
Åh fy, nog dog jag tror jag.

Nä, det där med inducerad religiös upplevelse låter å fåfängt att det känns lika bra att smaska LSD och "känna vad det handlar om" istället om man nu ska spela hårt och högt på sin känslomässiga gitarr i sin ensamhet.
Eller ännu roligare, ta LSD och läsa bibeln på en gång om man ändå ska hålla på att cepa sig i heligheten.

Hursomhelst tror jag det kan ha med någon defekt att göra.
Arvssynd och ofullkomlighet kallas det.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2017-11-30 kl. 00:06.
Citera
2017-11-30, 00:43
  #7
Medlem
Jag tror inte på detta

Jag och en bekant brukar känna av den heliga anden när vi är tillsammans. Denna studie kan ju inte alls förklara det här med hur två pers-oner kan känna av Gud Samtidigt och på exakt samma sätt..
Citera
2017-11-30, 02:39
  #8
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corle-one
Jag tror inte på detta

Jag och en bekant brukar känna av den heliga anden när vi är tillsammans. Denna studie kan ju inte alls förklara det här med hur två pers-oner kan känna av Gud Samtidigt och på exakt samma sätt..
Det är väl inte konstigare än att ni bägge två sitter och är övertygade tillsammans, mähä?

Allt handlar om tro, kan man tro.
"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." Hebréerna 11:1
Citera
2017-11-30, 05:18
  #9
Avstängd
Citat:
His theory is that the sensation described as "having a religious experience" is merely a side effect of our bicameral brain's feverish activities.

Inte så vetenskapligt att skapa en teori som redan utgår från att alla "religiösa" upplevelser kan förklaras på detta sätt, och dessutom använda det laddade ordet "merely". Det påminner om de fysiker som ska hitta "Gudspartikeln"

Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Forskare som påstår sig kunna framkalla det som brukar kallas religösa upplevelser med manipulation av hjärnans funktioner. Ett möte med Gud förklaras helt enkelt med en kortslutning/felfunktion i hjärnan.

En ingenjör, en fysiker och en matematiker är på besök i Skottland. Plötsligt åker de förbi en äng där det står en brun ko. Ingenjören säger "Aha, jag ser att skotska kor är bruna." Fysikern invänder genast "Nej, nej. Den induktiva slutsatsen är att minst en skotsk ko är brun." Matematikern säger lugnt: "Minst ett fält i Skottland innehåller minst en ko, där minst en sida av kon är brun."

Citat:
Persinger goes one step further. His work practically constitutes a Grand Unified Theory of the Otherworldly: He believes cerebral fritzing is responsible for almost anything one might describe as paranormal - aliens, heavenly apparitions, past-life sensations, near-death experiences, awareness of the soul, you name it.

Ja, han har helt tappat kontrollen.
__________________
Senast redigerad av B-programmerare 2017-11-30 kl. 05:24.
Citera
2017-11-30, 08:11
  #10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
http://www.wired.com/wired/archive/7.11/persinger.html - This is your brain on God. Forskare som påstår sig kunna framkalla det som brukar kallas religösa upplevelser med manipulation av hjärnans funktioner. Ett möte med Gud förklaras helt enkelt med en kortslutning/felfunktion i hjärnan.

Vetenskaplig reduktionism är en återvändsgränd. Den tillägger vetenskapen kompetens utanför vetenskapens område.
Citera
2017-11-30, 08:14
  #11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
"Religiös upplevelse" låter så otroligt flummigt att jag vill kräkas.

Iofs är vetenskaplig reduktionism också "flummig".
Citera
2017-11-30, 09:25
  #12
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corle-one
Jag tror inte på detta

Jag och en bekant brukar känna av den heliga anden när vi är tillsammans. Denna studie kan ju inte alls förklara det här med hur två pers-oner kan känna av Gud Samtidigt och på exakt samma sätt..

Tja gå på en fotbollsmatch.. så ser du hur fanatiska människor kan bli i grupp och få en gemensam "magisk" upplevelse.. Faktum är att det är enklare att få den typen av upplevelser i grupp då individerna triggar varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback