Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-18, 11:29
  #1
Medlem
urwalds avatar
Hej!
Jag har en acer aspire timeline u argang 2012 med windows 7 som nu börjar ge upp. Har fatt rekommendation att byta till ubuntu men att jag först bör tömma harddisken för att frigöra sa mkt minne som möjligt.

Just nu skriver jag fran en utländsk kindl (därflr kan jag heller inte skriva bokstaven mellan z och ä i alfabetet) och är i felsäkert läge pa laptopen efter den senaste (även mkt högljudda) bluescreen.. Försöker avinstallera program genom kontrollpanelen men utforskaren kraschar hela tiden sa jag kommer liksom inte framat... Windows 7 var redan installerat pa datorn när jag köpte den och nej tyvärr har kag inte gjort den där kopian pa en dvdskiva som windows försökt paminna mig att göra sedan köpet.... Sa min fraga är om det finns ngt effektivt sätt att tömma harddisken helt pa allt som finns där nu?

Tack pa förhand

Värme kärlek o kraft
Mvh
Urwald
Citera
2015-01-18, 11:50
  #2
Medlem
hakro807s avatar
Be datorkunnig kompis hjälpa dig. Vi kommer inte kunna guida dig på nätet, du saknar den grundläggande kunskap som behövs.
Citera
2015-01-18, 11:54
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
När du bootar Ubuntu från CD/USB-minne har du alternativet att ta bort allt på disken, räcker inte det.

Du bör dock köra ett hårddisk-test först, så du inte installerar Ubuntu på en trasig disk, får problem och skyller på Linux-folket!
Citera
2015-01-18, 14:01
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Klicka på Start.
Högerklicka på Dator och välj Hantera -> Diskhantering
Högerklicka på C partitionen och välj Krymp volym.

Dra med muspekaren i partitionens högerkant tills du får ledigt utrymme att installera Ubuntu på.

Om du istället använder Partition Wizard (gratis) så kan du ta bort partitionen helt.
Om du har kvar Windows 7 så får du en Dual boot dator där du kan välja mellan Windows och Ubuntu vid uppstart.
Citera
2015-01-18, 15:28
  #5
Medlem
hakro807s avatar
Kom igen nu gubbar. Lösningen lär väl vara att få ordning på systemet, inte ersätta det med något annat.
Citera
2015-01-18, 22:50
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kom igen nu gubbar. Lösningen lär väl vara att få ordning på systemet, inte ersätta det med något annat.

Kunden bestämmer och kunden vill ha ett riktigt operativsystem istället för Windows.

Det finns ju naturligtvis sätt att återställa datorn till ursprungsskick,
Återställningspartitionen ligger på hårddisken och du behöver inte kopiera den till CD utan kan dra igång den genom att trycka på t.ex tangenten F10. Då kommer man in i ett återställningsprogram med olika alternativ.
Ett alternativ brukar vara att göra en fabriksåterställning. Då måste man ju innan dess rädda sina privata filer.
Ett annat alternativ brukar vara att återställa bara Windows. Då finns alla dina privata filer kvar men nackdelen är då att du måste installera om många program.
Citera
2015-01-19, 00:21
  #7
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kunden bestämmer och kunden vill ha ett riktigt operativsystem istället för Windows.
Kunden vill förmodligen också slippa alla de problem som följer med Linux.
Citera
2015-01-19, 06:56
  #8
Medlem
urwalds avatar
Tack för era tips o förlsag lyckades aterställa grnom en nästan pinsam lätt lösning med ett högerklick->aterställ eller nat sant. Ha det!
Citera
2015-01-19, 15:19
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kunden vill förmodligen också slippa alla de problem som följer med Linux.

Som vanligt, "det man inte har i huvet får man ha i plånboken".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback